D2-D3-D4-D5...?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

De 5 cilinders tellende 2 liter diesels die kort leverbaar geweest zijn waren gebaseerd op de 2.4 versies. Gewoon alles een maatje kleiner, dus dat zit qua ontwerp wel goed. Beetje jammer dat ze geld in die ontwikkeling hebben gestoken om 2 jaar later die motoren terug af te voeren en te vervangen door de 4 cilinder versies, maar misschien doordat het gewoon een "gekrompen" D5 was, viel de ontwikkelingskost wel mee.
De nieuwe 2 liter 4 cilinders moeten zich natuurlijk nog bewijzen. Voor zover ik weet zijn die vanuit de grond opnieuw ontwerpen en zit er zelfs zelfs een stuk nieuwe technologie in wat ik nog bij geen enkel ander merk gezien heb (maar ik volg de andere merken dan ook niet zo hard) Ondanks dat die compleet nieuw zijn lees ik tot nu toe nauwelijks klachten over de motoren dus Volvo heeft z'n werk heel goed gedaan denk ik. Komt wel goed dus.
Het "oude" 2.4 liter dieselblok staat erom bekend om quasi onverwoestbaar te zijn. Ik heb de mijne vol vertrouwen gekocht met 180.000km op de teller. Mijn dealer heeft er enkele lopen met meer dan 500.000km op de teller.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn eerste S60 D5 (uit 2003, dus een 163 pk versie) reed met 255.000 km op de teller nog als nieuw.
De huidige 2.4D heeft bijna 2ton gelopen en kan nog heel wat tonnen mee.

Voor de hogere standen net als hier al genoemd is zijn de 5 cilinder de beste keuze
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

voor het nageslacht v.w.b. betrouwbaarheid 2.4 liter blok 5 cilinder diesel"
de notitie dat hier een blok nog loopt van mijn Volvo D5 2006 185pk origineel en heeft de 527.300 aangetipt en rijdt nog steeds rond
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”