Pagina 8 van 11

Geplaatst: 26.06.2013 - 17:28
door Bover
Naast de eco tuning in combi met power heb ik nu de EGR klep laten sluiten en de DPF een beetje lichter gemaakt.
Tevens is door Volvotune de software aangepast die de reininging DPF regelt.

Het rijden is echt ietsje anders. Voelt toch iets meer power lijkt het wel en de brandstof meter geeft ook minder verbruik aan.

Foto is door boren van de uitlaat/filter

Geplaatst: 26.06.2013 - 17:32
door Bover
foto 2

Geplaatst: 26.06.2013 - 20:20
door Gast
Ik heb mijn achteraf gemonteerde (subsidie) roetfilter er deze week ook onder vandaan gehaald.
Bij het invoegen op de snelweg kreeg ik het idee dat de motor niet opgang kwam.
Gelukkig had ik de demper (bijna 100d km geleden) mee naar huis genomen.
Met geen mogelijkheid kon je door het roetfilter (zonlicht andere zijde) kijken, terwijl de originele demper 1 groot gat is.

Geplaatst: 26.06.2013 - 23:09
door Obbetuning
charly schreef:Geacht forum,

Nog éénmaal de ultieme vraag: kan bij een V70 D5 2002 het EGR-systeem zonder enig probleem met een plaatje afgesloten worden? Ik weet dat er al veel over geschreven is, doch er zijn verschillende meningen. Een simpele vraag verdient een simpel antwoord: Y / N. Indien negatief wat zijn dan de implicaties indien dit toch gebeurt (meldingen, slechte werking, ...). Uitstoot belangt mij eigenlijk niet aan, aangezien de Belgische keuring een automaat toch niet op roetuitstoot (die er wel degelijk in ruime mate aanwezig is!) mag testen. Ik kijk uit naar een eenvoudig antwoord van de kenners. Alvast bedankt.

Bij alleen een plaatje krijg je : emissie storing, deze kan je wegdrukken, de auto blijft goed lopen.
Als je in de ecu de EGR map aanpast krijg je ook de storing niet meer.

mvgr Obbe

Geplaatst: 15.07.2013 - 17:13
door Bover
Tjonge jonge, op en neer naar Strassbourg geweest. Rij dit regelmatig. Normaal rij ik rond de 1;15 met CC op 130km/u en 2250rpm.

Nu naar de DPF aanpassing van Volvotune en de EGR dicht durf ik het bijna niet hier te vermelden. KAn dit wel?
1100km en 62liter diesel getankt=1:17.7 :roll:
En dat met een automaat. Geloof het zelf bijna niet dus volgende keer zal ik op dezelfde rit dit record moeten bevestigen. Dat wordt september na de vakantie.

En zonder al deze aanpassingen zoals de Eco/powertuning/Reiniging/ERG klep dicht/DPF aangepast, consumeerde de V70 rondom 1:12.8 -13.3

Zo wordt rijden nog leuk met 60.000km per jaar

Geplaatst: 15.07.2013 - 17:22
door 4wielen
Mooi voor je Bover! Jammer dat je zoveel hebt laten doen en het dus niet aanwijsbaar is wat het effect is van de afzonderlijke ingrepen... Ik laat in de herfst ook mijn inlaattraject reinigen, dan kan ik wellicht zien of dat wat uitmaakt. Tuning kriebelt ook een beetje, al zou ik met mijn 185 pk meer dan tevreden moeten zijn :)

Geplaatst: 15.07.2013 - 22:08
door diesel01
4wielen schreef:Mooi voor je Bover! Jammer dat je zoveel hebt laten doen en het dus niet aanwijsbaar is wat het effect is van de afzonderlijke ingrepen... Ik laat in de herfst ook mijn inlaattraject reinigen, dan kan ik wellicht zien of dat wat uitmaakt. Tuning kriebelt ook een beetje, al zou ik met mijn 185 pk meer dan tevreden moeten zijn :)
De 205pk rijdt best wel beter, motor pakt beter op is met inhalen asociaal snel en is heerlijk op de cruise met acceptabele waardesin het brandstofverbruik.
Alhoewel ik ook bij mijn auto stiekem benieuwd ben naar het inlaattraject en de vervuiling daarvan.
De auto heeft 47k aan kleine/korte stukjes gereden in de randstad voordat hij bij mij in het noorden kwam waarbij hij altijd wordt warm gereden en minimaal een half uur enkele reis aan snelweg km's maakt.

Geplaatst: 16.07.2013 - 10:27
door edraket
Bover schreef:Tjonge jonge, op en neer naar Strassbourg geweest. Rij dit regelmatig. Normaal rij ik rond de 1;15 met CC op 130km/u en 2250rpm.

Nu naar de DPF aanpassing van Volvotune en de EGR dicht durf ik het bijna niet hier te vermelden. KAn dit wel?
1100km en 62liter diesel getankt=1:17.7 :roll:
En dat met een automaat. Geloof het zelf bijna niet dus volgende keer zal ik op dezelfde rit dit record moeten bevestigen. Dat wordt september na de vakantie.

En zonder al deze aanpassingen zoals de Eco/powertuning/Reiniging/ERG klep dicht/DPF aangepast, consumeerde de V70 rondom 1:12.8 -13.3

Zo wordt rijden nog leuk met 60.000km per jaar
Dat zijn leuke verbruiks waarden. Maar laat ons weten wat het verbruik doet over grotere afstanden. Ik kan me ook voorstellen dat je erop gaat rijden met de wetenschap dat de auto nu erg zuinig is. En dat kan al zomaar een km op een liter of meer schelen. Of als je een wat langeren rit hebt met windje mee kan dat ook erg veel verschil maken in verbruik.

Geplaatst: 02.08.2013 - 20:52
door Gast
Van 1:13 naar 1:17 dat zou helemaal top zijn, zeker met een automaat.
Dit geeft perspectief, laat het ons weten of het juist is.

Geplaatst: 02.08.2013 - 20:57
door lint
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, ben erg benieuwd naar de cijfers van de terugreis.

Geplaatst: 05.11.2013 - 17:11
door JeroenSpock
AlexV70 schreef:Ik heb mijn achteraf gemonteerde (subsidie) roetfilter er deze week ook onder vandaan gehaald.
Bij het invoegen op de snelweg kreeg ik het idee dat de motor niet opgang kwam.
Gelukkig had ik de demper (bijna 100d km geleden) mee naar huis genomen.
Met geen mogelijkheid kon je door het roetfilter (zonlicht andere zijde) kijken, terwijl de originele demper 1 groot gat is.
Mag je dat ding er zomaar tussen uit beuken? Bij de kenteken gegevens staat dat er een retrofit roetfilter in zit.

Geplaatst: 05.11.2013 - 18:11
door V70/2.4D/2003
Neen!

Geplaatst: 05.11.2013 - 18:27
door lint
Inderdaad mag het roetfilter er niet zomaar tussen uit gehaald worden, is in diverse topics al uitgebreid behandeld.

Geplaatst: 05.11.2013 - 19:00
door Thijs
Je mag wel meer niet jongens...

Geplaatst: 05.11.2013 - 19:30
door JeroenSpock
Mijn auto kwam uit de fabriek zonder roetfilter, is hij dan na de inbouw weer opnieuw gekeurd?

Geplaatst: 05.11.2013 - 20:44
door Thijs
Als op kenteken staat dat er een roetfilter onder zit wel.

Geplaatst: 05.11.2013 - 20:45
door Gast
JeroenSpock schreef:
AlexV70 schreef:Ik heb mijn achteraf gemonteerde (subsidie) roetfilter er deze week ook onder vandaan gehaald.
Bij het invoegen op de snelweg kreeg ik het idee dat de motor niet opgang kwam.
Gelukkig had ik de demper (bijna 100d km geleden) mee naar huis genomen.
Met geen mogelijkheid kon je door het roetfilter (zonlicht andere zijde) kijken, terwijl de originele demper 1 groot gat is.
Mag je dat ding er zomaar tussen uit beuken? Bij de kenteken gegevens staat dat er een retrofit roetfilter in zit.
Bij APK wordt er niet naar gekeken. Mocht dit in de toekomst veranderen, zet je hem er weer even onder. :wink:
Oja, mijn oude V70 heeft afgelopen september met/zonder roetfilter :wink: zelfs een steekproef gehad van de RDW.
Dus wel roetmeting en........ OK.
Tja, dus, uhh. Wie controleert er dan wel op? Wassen neus die subsidieregeling.

Geplaatst: 05.11.2013 - 20:51
door Bover
Stand 1/1/2012 120.000. Huidige stand teller 235.000

Het verbruik van de laatste rit retour naar strassbourg was 1:16.4. Feitelijk met een super afgeladen tank op en neer gereden vanuit Arnhem 1100km en daarna 67 liter erin bij de tank terug thuis.

DE lange rit naar Strasbourg:
Ik mag proefondervindelijk vast stellen dat de tuning van volvotune mijn gemiddelde bracht van 1:15,5 op dezelfde rit en na het recette van DPF?EGR met de reiniging toch ook een sprongetje voorwaarts was naar 16.4. ( 550km enkele reis) Cruise control en 130km op tom tom 140km op teller.

Ik rij meer dan 1000km in de week en mijn gemiddelde in Nederland is 15.5 ongeveer elke week. Soms 15 en soms 15.9
Nu is maximale wel bereikt lijkt mij. En ja banden redelijk hard 2.6 ( 215/55/16)

Daarnaast heb ik bij de Volvo dealer zevenaar mijn Apk laten doen. Geen enkele melding en volvo ziei zelfs dat deze volvo bijzonder mooi liep na de proefrit.
Kortom: GESLAAGD!

Geplaatst: 05.11.2013 - 22:30
door JeroenSpock
Toch wat zuiniger dan wat je dan eerder reed Bob.

Alex, als het aan mij ligt gaat dat filter een paar kilo afvallen.

Geplaatst: 05.11.2013 - 22:40
door Gast
JeroenSpock schreef:Alex, als het aan mij ligt gaat dat filter een paar kilo afvallen.
Hoe wil je dat afvallen gaan doen?
Heb je de oude demper niet meer? Anders 1 van de sloop halen.