Diesel EGR en motor reiniging

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat zou mooi zijn.. maar helaas.
Gebruikersavatar
jee-bee
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 05.03.2012 - 17:49
Locatie: Gronau (westfalen)

De "Umweltplakette" is geldklopperij. Ondanks het feit dat ik een groene sticker heb, blijft het totale onzin. Het is de bekende druppel op de gloeiende plaat. Leuk een auto met roetfilter...... in het ruhrgebiet.....
Volvo XC90 D5 AWD (2013)

Triumph Tiger Explorer 1200 XC (2014)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik dacht minder herkenbaar bouwjaar?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Varioclean
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

mjeuring schreef:
Ramon&Ramon schreef:
Wel eens een roetfilter bekeken een maand nadat de egr werd dichtgezet?
Sommigen zitten voor 70%dicht namelijk,eerder dus dan bij een goed werkend egr systeem.
Kan het er niet mee te maken hebben dat het dichtzetten van de EGR vaak tijdens het tunen gebeurt en dus de tuning verantwoordelijk is voor het verstopt raken van het roetfilter?
Overigens wilde Fasttech de EGR niet helemaal dichtzetten, omdat dan het opwarmen van de motor langer duurde. Heb de onderbouwing toen niet helemaal begrepen.
De EGR klep wordt gekoeld door de motorkoelvloeistof, andersom dus verwarmt de EGR bij koude motor de nog koude koelvloeistof, en bovendien blijven de warme uitlaatgassen door de recirculatie langer in en rond de motor, hierdoor warmt de koude motor dus sneller op met openstaande EGR, en wordt tijdens de opwarmfase minder lang extra roet geproduceerd.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Niet alle egr kleppen zijn koelvloeistof gekoeld,die zijn weer later gekomen..
Gebruikersavatar
Varioclean
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

hoe dan ook, de recirculatie verbetert de opwarmingssnelheid van de motor en verminderd zo de roetvorming in de motor tijdens de opwarmfase,

de warmte overdracht van de uitlaatgassen in de egr geschiedt via het koelwater, maar ook via het blok zelf daar de egr tegen de inlaat aan zit, en via de uilaatgassen zelf die weer de inlaat binnenkomen,

de d5jes hebben watergekoelde egr, alleen bij de motoren vanaf 2006 (d5244t4,5,6,7) is de egr werking veel groter, om aan de nog strengere monostikstofoxide eisen van euro4 te voldoen, en zullen dus nog wat sneller op temperatuur komen dan de euro3 dvijven,

eenmaal op temperatuur is het een ander verhaal, door de grotere egr-werking kunnen de euro4 motoren nog meer roet produceren, ook daarom hebben zij roetfilters, die dan dus wel weer verstopt raken,

de egr-koelvloeistofkoeling dient er voor bij de dieseldvijven als ze eenmaal op temperatuur zijn, om de verbrandingstemperatuur nog wat wat lager te houden, zodat er minder monostikstofoxides worden gevormd (die smog veroorzaken) en houden de uitlaatkleppen ook koeler door de lagere temperaturen van gerecirculeerde uitlaatgassen,
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tjonge jonge wat een verhandelingen om drie uur nachts
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Is het tijdstip ook al van belang?
Er zit toch geen tijdslimiet op het forum?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ha ha Ramon nee hoor viel me alleen op
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Staat jou tijdsaanduiding op het forum wel goed?Ik betwijfel het.Uurtje later?
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@R&R, ik zie ook echt 2:57 staan als tijdstip..
[Edit]: zie nu bij mijn eigen post staan 7:58, maar het is echt pas 06:58...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Marc Apeldoorn schreef:@R&R, ik zie ook echt 2:57 staan als tijdstip..
[Edit]: zie nu bij mijn eigen post staan 7:58, maar het is echt pas 06:58...
Dat bedoel ik. :)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

test 17.22u
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Bover schreef:test 17.22u
Test geslaagd. :)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

volgens mij kun je wel de klep fysiek dichtzetten, maar niet mogelijk software matig
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Bover schreef:volgens mij kun je wel de klep fysiek dichtzetten, maar niet mogelijk software matig
Als het motormanagement systeem de EGR aanstuurt, verwacht hij dat er minder lucht door de LMM gaat, is dit niet het geval dan komt hij met een storing/melding.
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

de klep kan dicht worden geprogrammeerd zonder dat er een storing uit komt. Met alleen een plaatje ertussen krijg je dus wel storingscodes.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

volvotune schreef:Een hoop vragen ....

@Bover, Ultrasoon is inderdaad als het zo vervuilt is dat de normale egr cleaning het niet kan redden.

@edraket: bij volvo kan je de egr niet software matig dichtzetten zoals bij de motoren van de vag groep.

@lint, als je bij de Volvo's van voor 2005 (v70 d5) de egr hardware-matig dichtzet , moet de egr-map in de ecu aangepast worden om storingen te voorkomen.

@Ramon, ook na 2005 en daarboven kan het , dat is software matig dpf off , deze auto's hebben een edc16 als ecu. Bij de apk krijg je dan omdat het software-matig veranderd is : geen storingen (smile)
??
EGR kan dicht geprogrammeerd.
DPF kan off.
MAAR -> Als DPF off, dan moet deze ook echt er tussenuit voor zover ik weet....

En... bij APK bepaalt een roetdeeltjes test neem ik aan of de auto APK waardig is?
(want alleen de "uitlezer" zal in dit geval niet afdoende zijn, die zal volgens mij aangeven dat er geen DPF in zit???)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@edraket, heb jij de dpf dicht laten zetten alleen software matig?
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Jazeker, software matig. Ik heb het al bij meerdere auto's laten doen. En geen storingen. In Vida is inderdaad wel een storingscode te zien, maar die zie je ook bij alleen tuning, dus zeker niet EGR gerelateerd. Ik kan zelf wisselen tussen het originele programma of de tuning, en daarmee ook tussen EGR open of dicht. Mocht het bij de APK een probleem zijn dan kan ik hem dus terug zetten naar origineel.
Overigens kan ik niet benadrukken wat een ellende die EGR veroorzaakt, zeker bij de latere modellen. De EGR werkt daar over een nog groter regel bereik, met als gevolg een nog grotere vervuiling. Onlangs mijn inlaat en de smoorklep schoon gemaakt, en het viel me op dat deze nog smeriger was bij 120.000 km dan voorgaande D5's bij 200.000 km. Nu blijft hij brandschoon.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”