850 2,5 10V blok in een volvo 440

Restaurantieprojecten en verfraaingen van de 440 / 460
The Zone
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.10.2008 - 21:07

Hallo mede Volvo genieters!!

Wij zijn momenteel bezig met het blok los sleutelen uit een volvo 440 1.8 CVT. De CVT is kapot dus in eerste instantie wouden wij er een schakelbak van maken. Maar de auto is eigenlijk over dus we maken er nu een FUN project van. Wij willen een 2,5 10V blok plaatsen in de 440.

Ik had gehoord dat dit vaker is gedaan in Zweden en mijn eerste vraag is dan ook. Is er eerder ergens gepost over zo'n project?

Goed, na een beetje speuren, wordt geroepen dat de motorsteunen op dezelfde plek zitten, de 850 is 74 mm breeder, aansluitingen zijn anders op de ecu, kabelboom overzetten, we moeten even contact openemen met het RDW, andere versnellingsbak, aandrijfassen, ander uitlaatsysteem en ik vergeet vast nog een hoop.

Als er mensen die nu alvast dingen willen ontkrachten of aanvullen op het bovenstaande dan GRAAG..

IK heb niet zoveel aan doemdenkers, wij zijn hier serieus mee van plan te starten. En ja ik weet dat je beter gewoon een 850 kunt kopen etc. etc
The Zone
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.10.2008 - 21:07

De linker gaat op voor overhaulin...

http://postimage.org/image/f8lsvsu41/
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Ik zeg doen :D

Gaaf man! veel pics en info posten hier 8)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Het klinkt heel spannend en de 440 wordt wel erg snel denk ik zo
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Lijkt me een leuk project om te proberen. Ben benieuwd naar het resultaat
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

in Zweden kun je op een zelfbouw een kenteken krijgen, dat is hier een stuk lastiger, maar een RDW moet een in Zweden afgegeven kenteken wel overnemen
The Zone
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.10.2008 - 21:07

Kijk! Daar heb ik wat aan. Kent ook iemand toevallig mensen in Zweden of überhaupt iemand die soortgelijke projecten hebben gedaan?
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Denk dat wanneer jij er voor zorgt dat alles netjes is, goede remmen etc er onder dat ze hem bij de RDW ook zo goedkeuren...
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ik hoop dat je het lukt! Het zou wel een te gekke projectauto zijn als het slaagt :D Naast de al genoemde dingen heb je denk ik ook sterkere veerpoten nodig?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

En is er al vooruitgang met dit project?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

Er is al iemand bezig met zo'n project: http://www.stanceworks.com/forums/showt ... 80&page=10
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Gaaf zeg! Ik ga het volgen :)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Er is al iemand bezig met zo'n project:
Thanks voor de link! Dit vind ik dus echt te gek! Knap hoe hij tot nu toe alle problemen heeft gefixt. Benieuwd naar bijvoorbeeld de acceleratietijden als hij straks af is :D
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik begrijp de keuze voor een 2.5 10V blok niet helemaal. De mogenswinst is t.o.v. een 440 turbo beperkt (24 pk), zeker in verhouding met de hoeveelheid werk. Dat vermogen is met het kietelen van een 440 turbo ook wel te halen.

Waarom geen T5 blok?
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Goed punt Pimsam. Maar speel het gewicht ook geen rol?
Een 850 10V zit in 10 seconden op de 100 km/u.
Een 440 turbo zit in 9,5 seconden op de 100 km/u.
Echter is gewichtsverschil wel zo'n 300 kg. Daarmee rekening houdend presteert een 440 met een 10V veel beter dan een gekietelde 440 turbo motor?

Verder heb je wel een punt hoor, als je dan toch bezig bent, gooi dan er minstens een 20V in. Een T5 motor is helemaal te gek, maar dat is wel heel veel geweld voor 440 :P
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Ik snap het opzich wel. Zo'n 2,5 liter 5 cylinder is toch iets speciaals.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Misschien maar 25pk meer, maar wel ruim 60Nm meer dan een 1.8i. Daarbij komt er nog een 20V kop op zover ik gelezen heb. Heel cool projectje, die kerel kan wel "beunen" zeg!
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1141
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ik snap het opzich wel. Zo'n 2,5 liter 5 cylinder is toch iets speciaals.
Daar gaat het ook niet om he ;-) We zijn allemaal van mening dat een 5 cilinder erin erg leuk/speciaal is, alleen de keuze van van wélk 5 cilinder blok is de vraag.
Misschien maar 25pk meer, maar wel ruim 60Nm meer dan een 1.8i.
Precies, daarom presteert de 10V net zo goed als de 440 turbo ondanks datie 300 kg meer moet trekken. Daarom is ook een 10V al de moeite waard vergeleken met een gekietelde 440 turbo Pimsam.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Precies, daarom presteert de 10V net zo goed als de 440 turbo ondanks datie 300 kg meer moet trekken. Daarom is ook een 10V al de moeite waard vergeleken met een gekietelde 440 turbo Pimsam.
Ik denk dat het behoorlijk gaat tegenvallen qua prestaties. Een atmosferische motor levert zijn max koppel / vermogen bij hoge toerentallen en dat is qua snelheidsbeleving cq sensatie een stuk minder dan een turbomotor. Een 20V levert zijn max vermogen bij een nog hoger toerental dan de 10V. Tuurlijk is het een sprong voorwaarts t.o.v een 1.8 maar het gaat mij om de hoeveelheid werk t.o.v de vermogenstoename.

Voor rond de 150 pk ben je simpeler en goedkoper af met een 440 turbo. En als je een vijfcilinder in gaat bouwen is een t5 niet zo veel meer werk.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Shockwave schreef: Daar gaat het ook niet om he ;-) We zijn allemaal van mening dat een 5 cilinder erin erg leuk/speciaal is, alleen de keuze van van wélk 5 cilinder blok is de vraag.
Alleen werd er even een vergelijking gemaakt met een 1.7 turbo. En dan zie ik wel de meerwaarde van een 5cyl.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 projekten”