Pagina 2 van 2

Geplaatst: 14.02.2013 - 21:25
door gsx750r
Omdat het wel duidelijk is dat er heftig gerestaureerd moet worden heb ik eens wat gezocht naar onderdelen voor de PV51 en het gaat denk ik niet meevallen om iets te vinden. Meer dan dit heeft het niet opgeleverd.

Volvo PV51/52 Right RR Fender RARE

Heel goed thuis zijn in het 'restaurateurswereldje' en bekend zijn in de kringen van bezitters van deze categorie klassieke Volvo's (club's e.d.) is volgens mij een noodzaak.

Het lijkt me een geweldige uitdaging mits ......... veel euro's + tijd !

(Dit kwam ik ook nog tegen)

Rob

O ja, Flevopolder :wink:

Geplaatst: 14.02.2013 - 21:39
door wim de jong
Plaatwerk is meestal niet het punt..
Men kope een stuk plaat van 1 mm dik, oude deel eruit flexen, nieuw op maat knippen en ertussen lassen. Dat kan ik zelfs wel een beetje.
Ook was de bedrading gaar, je keek zo tegen het koper aan op vele delen. De koplampen waren gebarsten, de rubbers uitgehard,
De accu was helemaal op, hij stond bol, en de polen lagen echt los erop met een partij bloemkool. ( 6V )
Compleet kaal maken en spuiten.
Ook dat is allemaal best te doen, en is de hoofdprijs niet, alleen tijd, geduld, tijd en niet te vergeten: heel veel tijd. :)

De problemen komen met de specifieke dingen: achterbank plus bekleding, bobine, motorparts (distributie-tandwielen, temp voeler, oliepomp), versnellingsbak, koppelingsplaten, kruiskoppelingen op aandrijfas, differentieel, remonderdelen, benzinepomp, carburator en koplampen incl reflector.

En ik had er best zin in, vandaar dat ik ben wezen kijken, maar dan moest de prijs minder dan de helft zijn...Er komt ongeveer € 20 k bij voor restauratie aan spullen.

Geplaatst: 04.03.2013 - 16:09
door Henkjan0
Hij lijkt me zo het meest geschikt om als donorauto te gaan dienen...
tenzij je er nog een hebt die er slechter aan toe is :wink:

Geplaatst: 09.03.2013 - 17:32
door Sting12
Heren en ook dames op dit forum, afgelopen week goed liggen sleutelen aan de PV51. Ik wil hem conform het cultureel erfgoed zo laten als ie is. Hij zal niet in nieuwstaat verschijnen op evenementen ;).
Qua bodem is ie keihard. Nieuwe ontsteking, bougies, filters (echt schoon moeten maken), voorrem compleet schoon, achterbank geplaatst uit een Amazon, past bijna naadloos. zal binnenkort wat video materiaal plaatsen. hier alvast zijn eerste ritje........ bijna


mvrgr robert rebergen

Geplaatst: 09.03.2013 - 17:43
door Ben
Mooi project Robert !

Geplaatst: 09.03.2013 - 17:46
door Henkjan0
leuke film maar ik begrijp niet dat je gewoon doorrijdt,
terwijl die motor bij het verkeerslicht al duidelijk aan het stomen was...elke seconde telt bij overheating!

Geplaatst: 09.03.2013 - 19:05
door wim de jong
Wat ga je aan de achterklep doen, en binnenin aan de vloer van de bagageruimte? Daar keek ik toen zo op de grond, mn links en rechts naast de spatborden

Geplaatst: 10.03.2013 - 00:20
door lint
Leuk dat de auto in goede handen is gekomen.

Geplaatst: 11.03.2013 - 08:18
door Walter
Mooi dat de auto een goed heenkomen heeft! En nog leuker dat je ons op de hoogte brengt. Wil je dat blijven doen Robert?

Volvo PV 51 koeling

Geplaatst: 23.03.2013 - 12:55
door Sting12
Op dit moment nog steeds zoekende waarom hij zo heet wordt. Pomp onderzocht, alles ok. Evans waterloze koelvloeistof nu gebruikt, maar hij blijft te warm. Dus de radiator is nu aan de beurt, gaat er vandaag uit en eens kijken wat dat oplevert. Hou jullie op de hoogte. Hij moet eerst rijden, dan de volgende cosmetische stappen :)

Jullie tips en ervaring aangaande het koelen van oude Volvo's, is meer dan welkom. dank mvrgr robert

Geplaatst: 23.03.2013 - 17:22
door whitehorsekart
Hoi Robert! Gefeliciteerd met de aankoop, het is een tamelijk uniek exemplaar! Het staat me ook zeer aan dat je hem in orginele staat wilt houden en hem eerst in rijdende staat wilt hebben, daar is het een Volvo voor! We volgen je met interesse!

Re: Volvo PV 51 koeling

Geplaatst: 24.03.2013 - 11:33
door Walter
Sting12 schreef:Op dit moment nog steeds zoekende waarom hij zo heet wordt. Pomp onderzocht, alles ok. Evans waterloze koelvloeistof nu gebruikt, maar hij blijft te warm. Dus de radiator is nu aan de beurt, gaat er vandaag uit en eens kijken wat dat oplevert. Hou jullie op de hoogte. Hij moet eerst rijden, dan de volgende cosmetische stappen :)

Jullie tips en ervaring aangaande het koelen van oude Volvo's, is meer dan welkom. dank mvrgr robert
Robert, wij hebben een Buick met een lijn-8 en daar hebben we heel wat koelproblemen. Capaciteit van de radiator hebben we al verviervoudigd, nu gaan we een electrische fan er op bouwen. Het koelwater is gewoon al te heet als het de achterste cilinders bereikt. Hebben deze lijn-6 blokken dezelfde koelproblemen?

Geplaatst: 24.03.2013 - 15:55
door Msuidgeest
Het koelwater is al te heet als het de achterste cilinder bereikt ...

Dat doet mij denken aan een te lage flow van het water. De stroomsnelheid is te laag, de cilinders koelen niet goed omdat ze de warmte moeten afgeven aan te heet water en dan kookt het al bij de laatste cilinder.
Dan denk ik dat het zaak is om de stromingssnelheid na te kijken, te controleren op verstoppingen en vooral of er nog schoepen zitten aan de waterpomp om het water in beweging te krijgen.

Geplaatst: 24.03.2013 - 16:28
door lint
Als de waterpomp toch goed blijkt te werken kan een extra electrische waterpomp uitkomst bieden.

Geplaatst: 25.03.2013 - 09:03
door Walter
Goed punt Rob, thanks. Vergeet niet dat het een pomp uit 1937 is, de techniek had toen iets ruimere toleranties :) Maar door de nieuwe radiator en het schoonmaken van het systeem, is het al een stuk verbeterd. Het probleem was niet direct het warmlopen, maar meer de vaperlock die dat teweeg bracht. Daarbij is de auto ontworpen om een stuk rijwindkoeling te hebben en dat is iets wat in het hedendaagse verkeer wat lastiger te realiseren is.

Geplaatst: 29.03.2013 - 22:23
door badi
Ik zou de radiator eens demonteren, volledig vullen met schoonmaakazijn en na een week eens goed doorspoelen van onder naar boven. Dat scheelde bij mijn Amazon enorm in het koel vermogen.

Geplaatst: 23.04.2013 - 15:21
door Sting12
Radiator op diverse manieren proberen te reinigen, maar 75 jaar geeft behoorlijk wat verstoppingen ;).
Maar nu het goede nieuws, heb de radiator uiteindelijk volledig gedemonteerd en zijn bovenstuk en onderzijde verwijderd. Nieuw koelblok op maat laten maken.
Na de montage loopt hij als een 'zonnetje' dus zal binnenkort weer wat video materiaal plaatsen.

Zoek nog wel een lamp 6 v, 35 watt voor in het zoeklicht? iemand tips.
mvrgr robert

Re: PV51 in de veiling

Geplaatst: 14.03.2014 - 17:03
door volvo-s40
Hoe is het ondertussen gesteld met het karretje ?

Re: PV51 in de veiling

Geplaatst: 14.03.2014 - 21:02
door mad