Hallo allemaal,
Ik heb een probleempje met de 460.
Hij lekt olie (volgens mij is het olie) langs de koppakking op het hoekje. Daar is ook een of andere kit of gumgum op gekloddert om het tegen te houden. Maar net even met de klep open en de motor aan naar gekeken, en langzaamaan zie je een bubbel (achter de kit) ontstaan die langzaam wegsijpelt langs het blok...
Ik ging op zoektocht omdat ik overal waar ik parkeer een paar druppels smurrie op straat achterlaat.
Koelvloeistof en oliedop zien er netjes en schoon uit, olie ziet er ook schoon uit!
hierin een plaatje, het stukje wat eigenlijk niet te zien is door het felle licht, daar lekt ie, dat is echt bovenop het uitstekende hoekje "karton"van de koppakking.
Wat te doen met dit? gewoon accepteren en die olie lekkage laten voor wat het is, kop eraf en nieuwe pakking ertussen, dicht kloddderen met een of ander lijm of kit (het lijkt erop alsof dit er al een tijdje zit).
Verder valt het me wel op dat de hele auto super netjes is, ik heb er net eindelijk even goed onder gelegen, maar alles is perfect in orde (nieuwe uitlaat zag ik, nieuwe schokdempers. remmerij en zo ziet er goed uit!!! alle kapjes enzo zitten op hun plek, de welbekende roestplek achterin de kofferbak is schoon en keihard)
Al met al ben ik dus erg blij, maar dit lekkage probleem is wel vrij vervelend!!!
lekkende koppakking?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 03.01.2013 - 16:16
- Locatie: Eindhoven
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Hij lekt op het olie kanaal ,dus ja,beter is een nieuwe koppakking,die is in verre gaande staat van ontbinding,koelwaterprobleem volgt hier meestal op.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1367
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Pakking, 25 euro -30m euro zoiets.
Even werk, en rijden weer.
Plakken,kitten etc werkt niet.
Even werk, en rijden weer.
Plakken,kitten etc werkt niet.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 03.01.2013 - 16:16
- Locatie: Eindhoven
Mee eens, na een nachtje erover slapen inderdaad bedacht dat het een goedkope reparatie is. koppakking kost niks. Gelijk ook D-riem vervangen, weet ik zeker dat die ook vers is! (kwa kilometers is ie zeker niet vergaan, maar hij zit er zeker al flink wat jaren in).
Ik wil de reparatie wel tijdelijk fiksen met een kit achtig goedje (heb geen grote reizen geplant staan, en het is nu te koud om buiten zo'n klus aan te pakken). de echte reparatie wil ik in het voorjaar doen, dan moet de wagen ook naar de APK.
Even alvast een boodschappenlijstje maken.
- Kopbouten, moeten die vernieuwd worden? (bij de ene auto wel, de andere niet)
- kop vlakken of niet (waarschijnlijk is dit dus een pakking probleem, kop goed schoonmaken zou voldoende moeten zijn)
- nieuwe pakking
- nieuwe uitlaatpakking (of zit deze niet op de kop bij de 460)
- nieuwe inlaatpakking
- nieuwe kleppendekselpakking (die zweet ook een beetje)
- nieuwe D-riem (ook spanrol of waterpomp meepakken?)
- nieuwe multiriem (omdat ik dan toch bezig ben)
- nieuwe koelvloeistof (moet het systeem toch even leegtappen)
Ik wil de reparatie wel tijdelijk fiksen met een kit achtig goedje (heb geen grote reizen geplant staan, en het is nu te koud om buiten zo'n klus aan te pakken). de echte reparatie wil ik in het voorjaar doen, dan moet de wagen ook naar de APK.
Even alvast een boodschappenlijstje maken.
- Kopbouten, moeten die vernieuwd worden? (bij de ene auto wel, de andere niet)
- kop vlakken of niet (waarschijnlijk is dit dus een pakking probleem, kop goed schoonmaken zou voldoende moeten zijn)
- nieuwe pakking
- nieuwe uitlaatpakking (of zit deze niet op de kop bij de 460)
- nieuwe inlaatpakking
- nieuwe kleppendekselpakking (die zweet ook een beetje)
- nieuwe D-riem (ook spanrol of waterpomp meepakken?)
- nieuwe multiriem (omdat ik dan toch bezig ben)
- nieuwe koelvloeistof (moet het systeem toch even leegtappen)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
heb het een keer gedaan, dus als je handig bent lukt het jou ook.
zorg dat je een momentsleutel hebt.
Verder: is het een 1.8 of niet? mijne was een 1.8 waarbij ik bij demonteren het in/uitspruitstuk aan de kop gelaten heb.
of je de kop nog kunt gebruiken / moet vlakken hangt af van de staat waarin je de kop aan gaat treffen...
succes!
zorg dat je een momentsleutel hebt.
Verder: is het een 1.8 of niet? mijne was een 1.8 waarbij ik bij demonteren het in/uitspruitstuk aan de kop gelaten heb.
of je de kop nog kunt gebruiken / moet vlakken hangt af van de staat waarin je de kop aan gaat treffen...
succes!
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- lint
- Top Gear member
- Berichten: 30340
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Als je de distributieriem gaat vervangen ook meteen de waterpomp vervangen. Alles is dan toch los en je kan er makkelijk bij.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1367
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
spruitstuk kan vast blijven, dus in/uitlaatpakking is dan niet nodig, mits die in orde is natuurlijk.
Vlakken is ook niet nodig.
Kopbouten dacht ik ook niet, ik rij tenminste met gebruikte (de originele wwwer erin gezet).Ze staan op moment en niet op draaihoek.
Vlakken is ook niet nodig.
Kopbouten dacht ik ook niet, ik rij tenminste met gebruikte (de originele wwwer erin gezet).Ze staan op moment en niet op draaihoek.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
lint schreef:Als je de distributieriem gaat vervangen ook meteen de waterpomp vervangen. Alles is dan toch los en je kan er makkelijk bij.
Waterpomp is onafhankelijk van de distributie,die gaan ook bijna nooit stuk of lekken.
Koop ook een nieuwe waterpijpje ,die is ook in staat van ontbinding,zo op de foto te zien!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 03.01.2013 - 16:16
- Locatie: Eindhoven
Jij bedoelt de pijp die je linksonder in de foto ziet? Die ziet er inderdaad heel roestig uit op deze foto, maar volgens mij is het in werkelijkheid oliedrap die erop zit, maar dat kijk ik vanavond even na, is inderdaad wel zo fijn dat dat netjes is!Ramon&Ramon schreef:lint schreef:Als je de distributieriem gaat vervangen ook meteen de waterpomp vervangen. Alles is dan toch los en je kan er makkelijk bij.
Waterpomp is onafhankelijk van de distributie,die gaan ook bijna nooit stuk of lekken.
Koop ook een nieuwe waterpijpje ,die is ook in staat van ontbinding,zo op de foto te zien!
Verder ik heb bij mijn oude fiat panda ook wel eens de koppakking vervangen. dus ik weet wel een beetje wat te verwachten (dat was tussen een keer tussen kerst en oud en nieuw op de parkeerplaats bij een appie heijn wat een klus in de koude druilerige regen) Maar die had inderdaad rekbouten, en rekbouten moeten altijd vervangen worden, als deze dat niet heeft, prima! Scheelt weer!!! Heb er wel zin in, leuk klusje!!!