Help: Storing 6805, MOTOR SERVICE VEREIST

Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Ik zou een rookgas test gaan uitvoeren.
Hiermee wordt onder druk het hele systeem met alle slangen getest.

Ik gok toch echt op een lek(je) ergens wat pas kenbaar wordt als de druk zo hoog wordt dat het voor het systeem merkbaar en meetbaar wordt...

En dat hoeft echt geen scheur te zijn, een pakking die lekt is al genoeg...
Zeker in het 1e traject net voor of na de turbo zijn de drukken (aanzuig) en blazen ZO hoog bij veel vermogen vraag dat het dan mis kan gaan.

Zou ook verklaren waarom je die sis hoort...
Check?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

VolvoTech schreef:Ik zou een rookgas test gaan uitvoeren.
Hiermee wordt onder druk het hele systeem met alle slangen getest.

Ik gok toch echt op een lek(je) ergens wat pas kenbaar wordt als de druk zo hoog wordt dat het voor het systeem merkbaar en meetbaar wordt...

En dat hoeft echt geen scheur te zijn, een pakking die lekt is al genoeg...
Zeker in het 1e traject net voor of na de turbo zijn de drukken (aanzuig) en blazen ZO hoog bij veel vermogen vraag dat het dan mis kan gaan.

Zou ook verklaren waarom je die sis hoort...
Check?
Is prima. Kan ik daarvoor een afspraak met je / dealer maken?
Hoor graag
Gr. Rene
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Er is bij die auto niks lek naar mijn mening,het is de enorme turbodruk,waardoor de uitlaat enorm gaat blazen bij veel vermogen.,maar ok..
Tussen tunen en tunen zit wel verschil,een VW Golf Diesel die van de week getuned is van een kennis van me,heeft het drie dagen vol gehouden tot hij krak zei..
Ook gedaan door een zeer welbekende tuner..

Als bij de Volvo de tuning eruit is,is de storing weg,zou er iets lek zijn of anders mis,dan zou de storing zonder de tuning ook aanwezig zijn,zo simpel is het ..
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

svala Haarlem.
Maar ik denk dat Mario een punt heeft hoor. Als de druk te hoog wordt, gaat het vanzelf mis. Ik zou de tuning eruit laten halen en dan vaststellen of je er nog last van hebt.
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

NJ8 schreef:svala Haarlem.
Maar ik denk dat Mario een punt heeft hoor. Als de druk te hoog wordt, gaat het vanzelf mis. Ik zou de tuning eruit laten halen en dan vaststellen of je er nog last van hebt.
Klopt. Zonder tuning is er geen probleem meer geconstateerd. (Ben sinds een paar dagen zonder tuning).
Met tuning is er alleen de melding soms en rond de 120 km / H.
Geen uitval of turbo verlies. Na een tijdje verdwijnt de melding van zelf. Ik denk dat ik er maar mee leer te leven.
Gr. Rene
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Tja, alle V70's zijn anders. Heb het verhaal ook gevolgd. Wel erg vervelend. Zit er zoveel verschil in dan als je hem getuned hebt?

Ik had een telefoon die ik sneller kon maken tot 1,7 GHz. Echter toen er een knopje kapot was en ik een nieuwe kreeg kon deze maar tot 1,5GHz. Dit terwijl het toestel exact het zelfde was.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

MarioC70 schreef:
Als bij de Volvo de tuning eruit is,is de storing weg,zou er iets lek zijn of anders mis,dan zou de storing zonder de tuning ook aanwezig zijn,zo simpel is het ..
Daar geloof ik in de basis ook in.
Maar als je een tuinslang met een lek er in hebt en deze doet bij rustig water geven niet druppelen, maar bij hard watergeven wel...
Dan zit dat lek er nog steeds en komt het alleen in beeld als je omgevings variabelen ander zijn.

Had laatst een XC90 die 9 weken door mevrouw bereden was.
Niks aan de hand. Man stapt in, roken, vermogen weg etc.
Man zet auto weg.
Vrouw stapt smaandag weer in, niks aan de hand.

Wat blijkt, scheurtje in intercooler slang.

Bij vrouw niet gemerkt omdat die zowat zonder voet op gas reed.
Man stapt in en geeft vol gas, dus wel zichtbaar/merkbaar.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Die slangen zijn allemaal al gecontroleerd plus een nieuwe intercooler enz enz..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Ook met rookgas test onder druk?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

VolvoTech schreef:Ook met rookgas test onder druk?
Van de week naar de dealer voor een rookgastest.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

ECM losgehad?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

VolvoTech schreef:ECM losgehad?
Neen zit vrij vast. Komt samen met de rook test
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

ok.

Gezien je melding iets anders is dan dat ik hier heb kunnen lezen, heb ik geadviseerd eerst de ECM eens los te halen en op corrosie te controleren.
Waarom?
De melding die TS beschrijft in telefoongesprek is iets anders dan dat ik 'm hier heb kunnen lezen (en dat kan natuurlijk geheel aan mij liggen ;-)

De melding komt SOMS er in bij ong 120/130 km uur en verdwijnt ook vanzelf weer.
(TS sluit de auto altijd af met een schone DIM, ofwel melding weg).
De melding komt niet zoals een normale melding in beeld, maar komt gedimd (!) langzaam steeds helderder binnen.

Ik denk nu daarom eerder aan een aantal andere zaken die ik zou willen controleren alvorens geld uit te geven aan een rookgastest...
- Corrosie ECM aansluitingen. Controleer de aansluitingen.
- Corrosie / vocht CEM, controleer de CEM op vocht / stekkers op corrosie.
- Kapotte DIM (!!) lasting te controleren zo 123.

Mario, wat denk jij hiervan?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Nou vandaag 500 km gereden.
1. ]vanaf 70 km rustig optrekken (rond de 2500 rpm / net wel turbo) de foutmelding motor service vereist, turbo weg, rijd nauwelijks. Remedie flink het gas er op, even 140 rijden en alle problemen en foutmeldingen opgelost.
2. bij cruise control 120 km/h, = 2500 rpm. Helling op (bij Apeldoorn, gaat nergens over, de foutmelding komt er in, GEEN turboverlies,, gewoon niets doen en de melding verdwijnt vanzelf
3. bij 140 km/h even inhalen tot 160 km/h geen melding of wat
4. van 70 naar 150 met redelijk gas erop geen foutmelding alles ok.
5. bij 140 even goed gas erop, VERSNELLINGSBAK SERVICE VEREIST. en NOODLOOP :-x

Ik moet met deze auto naar Italie, zie je het gebeuren op de Brennerpas / hoogje op. Ik ben ten einde raad, kennelijk gaat dit boven iedereen zijn pet.
Alles wat relevant kan zijn is vervangen of vernieuwd. het hele turbo circuit, slangen intercooler, sensoren noem maar op Incl een automaatrevisie.

Weet er nog iemand iets zinnigs?
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

valt me alleen op dat de melding "Motor service vereist" is, en dat bij mij (bij lekkende hogedrukslang) de melding "motormanagement service vereist" in het scherm kwam.
Feit dat je versnellingsbak nu ook gaat bokken is raar. Kan een andere storing zijn, en misschien heeft VT ook een punt.
Ik zou alles willen uitsluiten, vandaar de druktest. Maar daar verklaar ik de versnellingsbakstoring echt niet mee.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Kabelboom wellicht?,het zijn verschillende storingen die in dezelfde kabelboom zitten,laatst een V70 Cross Country gezien waarvan de kabel boom naar binnen toe verrot bleek te zijn,van waarschijnlijk een motorreinigingsmiddel wat niet goed is opgedroogd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Mario we zijn het denk ik eens... ECM controleren op corrosie aansluitingen, CEM idem-dito...
En de kabelboom er tussen...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Gewoon de auto even een week neerzetten bij wie je zelf wil en dan op je gemak zoeken..met een scope of iets in die richting..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

MarioC70 schreef:Gewoon de auto even een week neerzetten bij wie je zelf wil en dan op je gemak zoeken..met een scope of iets in die richting..
Klopt. Alleen mijn vertrouwen in het probleem oplossend vermogen van veel garages is behoorlijk gedaald. Vanaf okt 2012 bezig. Vele duizenden euro's lichter. Heel veel vernieuwd Noodzakelijk of "om te proberen". Met het resultaat dat de storing niet verholpen is. Andere auto is mogelijk. Maar ik raak deze niet kwijt. Dat snapt iedereen die een proefrit maakt.
Lang verhaal kort.

Wie weet een bekwame garage die dit kan oplossen en dit op als een uitdaging ziet en niet als melkkoe ?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Me dunk dat Ramon je tot nu toe aardig geholpen heeft,je kunt wel van de een naar de ander rennen,maar of je daar wijzer van wordt betwijfel ik,tenzij je twijfelt aan zijn kennis natuurlijk,dan is het een ander verhaal..
Ik zelf denk dat er een software fout in die tuning zit,dan kun je sleutelen wat je wil,maar je komt er never uit..
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”