Ik doe zelf niets in de olie.
Een paar jaar geleden ben ik me hier meer in gaan verdiepen nadat ik in Duitsland was gestrand met een kapotte turbo van onze V50.
Deze dealer vond het in eerste instantie vreemd dat de turbo bij nog geen 2 ton was gesneuveld. Naar zijn menikng zou dit niet kunnen, want bij auto's die hij in onderhoud had was dit nog niet gebeurd. Nadat hij de onderhoudshistorie had doorgenomen en het smeerkaartje zag was hij minder verbaast zei hij
Om een heel lang verhaal kort te maken, de turbo was onnodig versleten door een roetfilter welke redelijk vaak vol zat en tegendruk gaf waardoor de turbo harder moest werken. Daarnaast was de smerende werking t.b.v. de turbo door de 0w30 A5/B5 die de dealer conform voorschrift gebruikte veel minder dan een olie met de A3/A4 specificaties, daarnaast zou volgens hem een 5w40 met een C3 specificatie beter werken dan de voorgeschreven volvo olie, omdat een olie met C3 specificatie voor minder As in het roetfilter zou zorgen en daardoor een langere levensduur en optimaal finctioneren van het roetfilter.
Hij vertelde mij dat hij in zijn werkplaats dus afwijkte van het volvo smeeradvies en het advies is gaan volgen van zijn lokale olieleverancier. Voor zijn gevoel was mijn auto het bewijs dat zijn olieleverancier het aan het juiste eind had. Op dat moment dacht ik ONZIN !!! Wat een verhaal om mij een duurdere olie aan te smeren -omdat deze ook vervangen moest worden bij een turboreparatie- en ik maar lekker betalen. Uiteindelijk heb ik toch toegegeven om een andere olie te gebruiken, met in het achterhoofd...zit toch garantie op.
Uiteindelijk kreeg ik de niet malse factuur, maar wat bleek, zijn olie was i.p.v. 17,50 per liter bij de dealer in NL, maarliefst 11,00 per liter goedkoper....
Toen ik vroeg hoe dat kon bleef hij een beetje schimmig in de trant van...afspraken, distributeurs, winstmarges etc etc. Wel vertelde hij mij duidelijk dat het voor een blender goedkoper is om een goede 5w40 te maken dan een goede 0w40 of 0w30.
Dus dit was voor mij de eerste aanleiding voor meer verdieping.
Wat later overigens bleek, was dat Peugeot in Nederland bij de 1.6. en 2.0 diesels al als alternatief een 5w40 C3 aanbeveelde i.v.m. de bekende problemen en ook bij ford zijn specificaties voor het zelfde blok, maar dan op basis van 5w30 aangepast.....behalve Volvo....
De 5w30 ford olie heeft inmiddels onder hun eigen specificaties het bereik van de ACEA C3 norm.
Nu ik het onderhoud zelf weer doe en ik dus regelmatig olie moet kopen ben ik weer verder gaan verdiepen, omdat de prijsverschillen enorm zijn en de ene maatschappij of handelaar nog meer belooft dan de ander. Zo doende ben ik dus door veel te lezen, emails sturen, TD's vergelijken en gezond boeren verstand toch wijzer geworden in de wondere wereld van motorolie. Er zijn of waren ook tools op internet waar je de technische eigenschappen van de verschillende merkspecificaties en ACEA / API specificaties kunt vergelijken. Volgens mij staat het linkje ook in een van mijn andere olie topics bijdrage hier op het forum. Ik zal het linkje ook nog even proberen op te zoeken.
Daarnaast heb ik iemand in mijn netwerk die wel werkzaam is binnen de oliebranche/automotive en zelfs die wist af toe niet van de hoed of de rand, maar samen zijn wij de afgelopen periode heel veel wijzer geworden.
Tot slot, wat mij echt opviel in mijn/onze zoektochten is dat er op de verschillende forums heel veel mensen zijn die alles weten, maar de plank keer op keer mis slaan en andere met verkeerde olie adviezen opzadelen.
Het enige wat mij tot op de dag van vandaag niet helder is, is het volgende:
Wat is het bijvoorbeeld verschil tussen een Castrol Titanium 5w40 en Eurol 5w40 met exact dezelfde specificaties?!?!?!
Alle merken roepen dat ze iets bijzonders hebben toegevoegd wat slijtage voorkomt, waardoor de olie langer meegaat, wat de motor reinigd etc etc etc.
En... wat is het verschil tussen een originele 5 liter kan volvo olie en de 5 liter van Shell die aan de volvo specificatie voldoet? Ik weet het....DE PRIJS...maar even serieus, soms heb ik wel het gevoel dat er onnodig veel voor olie wordt betaald.
Hier heb ik nooit een onafhankelijk test van kunnen inzien dat het ene merk beter is dan het andere merk.
De enige openbare testen zijn de ACEA (of ook API) testen, maar als je hier een ACTION 5w40 ACEA A3/B4 vergelijkt met een Castrol 5w40 A3/B4 dan zijn ze allebei geslaagd.
Wie krijgt dit wel inzichtelijk?!?!?