Druklager defect

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Ja het lijkt nu echt begonnen te zijn, de pech.
Amazon '66 B20 motor. Waar staat het type aanduiding van de versnellingsbak? Dan kan ik die ook vermelden.
Bij intrappen koppelingspedaal was al enige tijd een piepen geluidje te horen, storend maar niet luid. Dit werd in 1 ritje van plots veel erger tot aan een ratelend geluid aan toe. Dit ratelen was slechts eenmalig. Nu: koppeling piept zeer luid bij intrappen pedaal, pedaal heeft een veel kortere werking, zit veel dieper, schakelen gaat niet meer goed (kraken om in z'n 1 te krijgen). Ook leek het erop dat de platen tijdens het rijden niet meer geheel los kwamen; de bekende geur van verbrandde koppelingsplaten geroken.
Ook de rem voelde harder aan. Dit is toch een totaal los vloeistofsysteem.(?)

Waar moet ik aan denken? Druklager, volledig stukgelopen, of kan dat niet?
Drukgroep en platen vervangen.
Ben geen zeer ervaren sleutelaar, deed vroeger meer dan de laatste jaren. Wil er wel zelf aan beginnen, zijn er tips waar ik specifiek op moet letten als ik de bak eronder uit haal. Moet helaas werken met as-steunen en krik. Zal de bak in ieder geval niet op mijn hoofd laten vallen.
Neem eerst de aandrijfas los, dan de voorzijde. Logisch gedacht, bak in de vrij. (?)
Online hulp welkom.
(Voor vervoer kan ik terugvallen op mijn motor en 245 en bij sleutel nood, de volvomonteur werkt letterlijk om de hoek.)
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Dit klinkt inderdaad als in elk geval een kapot druklager en vermoedelijk ook drukgroep. Misschien zelfs een paar "vingers" afgebroken.
Afbeelding
Is niet een heel ingewikkelde klus, maar op de kop onder de auto ook niet eventjes gedaan. Op mijn blog staan wel redelijk wat blogposts met foto.
Bijvoorbeeld http://www.oudevolvo.nl/blog/2010/08/17 ... -monteren/

Op hoofdlijnen:
- Versnellingspook eruit!
- Auto voor op bokken zetten
- Aandrijfas er helemaal onder vandaan
- Stuk hout tussen schutbord en blok
- Baksteun eronder weg (bak opvangen en geleidelijk laten zakken zodat blok tegen bovengenoemd hout steunt)
- Kilometertellerkabel los
- Achteruitrijverlichting draad los
- Bak van koppelingshuis (3/8 imbus, goed passend gereedschap gebruiken!)
- Hulpkoppelingscilinder van koppelingshuis
- Afdekplaat van koppelingshuis
- Koppelingshuis eraf
Dan ben je bij je druklager en koppeling

Toch zou ik nog wat verder gaan en ook het vliegwiel eraf halen en de achterste oliekeerring preventief vervangen, evenals het toplager.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Super, Bedankt. In hoofdlijnen zoals ik op logische denkwijze me had voorgenomen, maar zo'n stuk hout tussen blok en schutbord was ik nog niet op gekomen. En alvast beschreven wat ik verder moet loshalen is ook zeer prettig om vooraf te hebben gelezen, scheelt allemaal tijd. En jouw tips voor keerring en toplager (ga dus weer even verder 'studeren' om hier een beeld bij te krijgen) zijn zeer welkom.
Had ook al even op oudevolvo-site gekeken, maar ben druk geweest vandaag.
Wat bedoel je met 'vingers', neem aan die van de drukgroep.
Morgen voor ik ga werken begin ik eraan. Hoop dat het droog blijft.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Met 'vingers' bedoel ik inderdaad die naar het centrum stekende pinnetjes van de drukgroep. Als het druklager al langer stuk is, dan het zijn dat die helemaal ingesleten zijn.
Hier een link naar wat plaatjes van de achterste keerring.
En vergelijkbare plaatjes o.a. met betrekking tot het toplager
Succes!
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

1 van de 4 3/8 heb ik los....heb al getracht ze te laten 'schrikken', mocht ook niet baten. Heb nauwelijks ruimte om een pijpje op de steekring-sleutel te zetten, WD40 zal ook niet afdoende werken, iemand een tip?
(warm stoken vind ik een beetje link, met alle olie en tectyl aan de onderzijde)
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Met goed gereedschap moeten ze gewoon losgaan.
Ik gebruik zelf altijd een imbus met een bolle kop.
Dan kun je ook iets onder een hoek kracht zetten.
Om de sleutel in de juiste hoek zodat je net een beetje slag hebt een 3/8 ringsleutel of een pijpsleutel op het uiteinde.
Als alternatief kun je een 3/8 imbus dop gebruiken en die verlengen tot achter de bak.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Is 'al' los, met sleutel 10 en toch een (beter passend) pijpje erop. Had net die verlenging nodig om voldoende kracht te kunnen zetten, zo ging het vrij gemakkelijk.
Morgen verder (moet nu werken); kan ik de bak gewoon delen door een flinke tik er tegen te geven? Er staat in ieder geval al een krik onder, even gewiebeld maar ging niet 1-2-3 los??
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Goed bezig!
Ja, dan moet hij los zijn, maar hij kan nog aardig klemmen in het koppelingshuis of in het toplager. Met beleid er tegenaan tikken en kijken of je iets tussen de bak en het koppelingshuis kunt krijgen. Zorgen dat je hem aan de achterkant nog een beetje optilt wil ook wel eens helpen, dan hangt hij niet aan z'n eigen gewicht.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Geen beweging in te krijgen, van alles geprobeerd. Moet hij er rechtstandig naar achteren van af, of zou hij in principe 'draaibaar' moeten zijn op het koppelingshuis?
(kruip er maar weer onder met hamer en koevoet
Kan ik niet de hele bak in eens er onder uit pakken?
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Hij moet er rechtstandig naar achteren af inderdaad en zou inderdaad draaibaar moeten zijn op het koppelingshuis.
Met name het toplager kan hem nog aardig tegenhouden.
Even de koppeling een keer intrappen wil ook nog wel eens helpen. Eventueel een balkje ertussen om hem ingedrukt te houden. Dat lost het druklager.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Het is gelukt, druklager zat als borging om de as. De monteur, was toch in de buurt is even doorgereden en we hebben de bak in totaal er onder uit gehaald. Huis was daarna nog moeizaam van bak te scheiden, maar een blokje hout en hamer werkte best.

Auto weer laten zakken, wel vergeten het vliegwiel eraf te nemen. Keerring bestel ik wel mee, evenals het toplager.

Ik weet niet hoe dik de platen horen te zijn, maar ze stinken behoorlijk, en aan de binnenkant van de drukgroep zit zeker 1 mm slijtage, geen idee hoe dit er uit mag zien. Maar ik ben voornemens alles maar te vervangen.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Mooie voortgang!

Keerring mee bestellen is niet triviaal. Het is belangrijk om te weten of je nu een vilten of rubberen keerring hebt. Standaard was vilt, rubber wordt gezien als upgrade. Een rubberen keerring past niet in het huisje van een vilten. Die moet dan worden uitgedraaid, of je moet het huis van een B30 nemen.
Vaak worden de huisjes voor rubberen keerringen op ruilbasis aangeboden.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Mmmmm, het op bokken zetten viel niet mee. Is het veel werk om het vliegwiel eraf te halen? Of zijn het gewoon de bouten eruit en ik meen 1 moer in het midden en het wiel eraf nemen?
Het toplager eruit, middels jouw keilbout techniek: gewoon erin steken en met tang vasthouden en moer indraaien, daarna de zaak eruit tikken met tang en hamer?
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Vliegwiel is inderdaad 6 of 8 bouten (afhankelijk van het bouwjaar van je blok).

Met de keilbout zou het kunnen dat je er nog even een dun plaatje bij tussen moet tikken voor je hem gaat aanspannen. Anders is de speling nog te groot en klemt de keilbout niet genoeg.
Daarna is het inderdaad een kwestie van eruit tikken (al dan niet met een grote ring op het draadeind zodat je ergens tegenaan kunt slaan.
Zie ook http://www.oudevolvo.nl/blog/2010/02/19/toplager-eruit/
Afbeelding

NB. Mocht je een 8-gats krukas hebben, die zijn extra gewild (ook versleten) omdat er bigends van een B21 op de krukas passen. Die blokken lenen zich dus uitstekend voor opboren naar B21 zuigers.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Oliekeerring is de oranje rubberen, als op jouw foto. Ziet er an sich nog goed uit, voelt nog rubberachtig aan, dus niet uitgedroogd. Ik twijfel over vervangen, omdat jij schrijft dat je hoopt dat hij goed afdicht na montage.
Nu is hij gewoon dicht denk ik dan......Wat is wijsheid? (voor de prijs hoef ik het niet te laten en veel echtra werk is het ook niet geloof ik., neem aan dat ik motorolie moet verversen, komt er ook nog een nieuwe oliefilter op)
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Of hij goed afdicht heeft voornamelijk te maken met de toestand van het raakvlak met de krukas. Als die wat ruw is, wordt een rubberen keerring stuk getrokken. Een vilten keerring kan daar beter tegen.
Als de oude goed afsloot, zie ik geen reden waarom de nieuwe dat niet ook weer zal doen. Daarom zou ik hem preventief vervangen. Dan heb je vers rubber met een verse veer. Je weet nu hoeveel werk het is als hij gaat lekken en je moet hem vervangen....
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik zou hem ook vervangen. Voor die paar €€ kan je jezelf een hoop gedoe besparen.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Idd gewoon vernieuwen.

en je olie loopt er dan niet gelijk uit hoor dus je hoeft je motor olie niet gelijk te verversen. (of hij moet er toch bijna aan toe zijn.. dan kan je het gelijk mee pakken)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Olie afgetapt, geen idee hoe lang deze erin zat, was wel zwart, maar dat wordt hij nog al snel bij zo'n oud beestje. Direct oliefilter gekocht, dan maar goed.
Zag inderdaad na het eruit halen van de keerring dat er geen olie op mijn kop was gelopen. Al doende leert men hoe e.e.a in elkaar zit.
Heb nu alles in huis, (behalve nieuwe afdichtring voor de carterplug), ATF olie ook gelijk vers erin. Hoop zaterdag na mijn werk tijd te hebben om het af te maken.
Gisteren best lang bezig geweest met het centreren van de kopp.platen. Met name het bij elkaar zoeken van hulpmiddelen kostte wat tijd.
Uiteindelijk: M10 draadeind, kon ik met de hand in dop 10 draaien (de kant waar de ratel op komt) dop past precies in toplager, een andere, dop 13mm, paste weer precies in het gat van de platen en kon ik net over het draadeind schuiven, zonder veel speling. Met een dop 14(geloof ik) rondom het draadeind gemeten of de afstand tussen draadeind en vingers van de drukgroep evenredig was.
Lijkt mij exact genoeg.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Klinkt goed?
Overigens moet in je versnellingsbak geen ATF (da's voor een automaat en M47), maar in een M40 gaat 80W90.
Zie ook: Algemene afstel en onderhoudsgegevens

Hoe je een koppelingsplaat ook kunt centreren als je geen prise-as(tool) hebt is gewoon rondom de plaat van de drukgroep voelen of de koppelingsplaat netjes gelijk ligt. Ook kun je altijd nog iemand de koppeling laten intrappen terwijl jij de bak erin druk mocht hij toch niet goed zitten. Dan schuift de plaat ook wel op z'n plek.

Succes met de opbouw!
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”