Pagina 3 van 3

Geplaatst: 17.12.2013 - 07:16
door Volvoman

Geplaatst: 18.12.2013 - 15:50
door Volvoman
Prachtig filmpje van een nieuwe Volvo uitvinding om scharen tegen te gaan!


Geplaatst: 18.12.2013 - 15:51
door Volvoman

Re: New FH bouwjaar 2013

Geplaatst: 23.10.2014 - 17:59
door eBoonstra
Onze FH13 met 469 PK heeft inmiddels al een dikke 150.000km gelopen!

Afbeelding

Afbeelding

Hij bevalt echter niet. Heel veel storingen gehad, en verbruik was bovenmodaal. De auto is inmiddels teruggeroepen, de motor is deels opnieuw opgebouwd en álles mbt. software is opnieuw geprogrammeerd. Hij kan nu iets beter bijkomen met het verbruik van de zuinigere nieuwe Scania R-serie. Rijdt wel heerlijk overigens, maar in onze branche zijn cijfers belangrijk.

Re: New FH bouwjaar 2013

Geplaatst: 23.10.2014 - 21:27
door JeroenSpock
Wat is het verbruik dan precies? Want de cijfers die fabrikanten opgeven in tv programma's is alleen maar 'zoveel procent zuiniger dan de vorige', ja daar heb je wat aan als kijker.

Re: New FH bouwjaar 2013

Geplaatst: 23.10.2014 - 21:53
door Schorpioen
Truck fabrikanten kunnen geen juiste verbruikscijfers geven.
Bij personenauto's is dat veel gemakkelijker omdat je maar 1 carrosserie hebt en het weer weinig invloed hierop heeft.
Bij trucks echter heb je een grote variatie aan soorten opbouw. Gladde wanden, containers met ribbels, tank, zeil.
Aantal assen, grote of kleine banden, belading.
Mooi weer of stormachtig met wind van voren of vanaf de zijkant.
Ze kunnen alleen een richt verbruik opgeven en voor de rest ligt het voor 90% aan de rijstijl van de chauffeur.
Laat hij bij een stop de motor stationair draaien of zet hij hem stil? ( Stationair draaien geeft een hoog brandstofverbruik )
Anticipeert hij goed, op tijd afremmen en de combinatie laten uitrollen zodat hij niet helemaal stil komt te staan en weer gelijk door kan rijden of remt hij op het laatste moment af en stil komt te staan en van voor af aan moet beginnen met wegrijden.
Gebruikt hij alleen de voetrem of gebruikt hij ook veel de motorrem of de retarder?

Daarnaast zijn de moderne trucks meer gaan verbruiken dan de trucks van een jaar of 25 - 30 geleden.
Hoe lager de uitstoot moet worden, hoe hoger de inspuitdruk van de brandstof en hoe hoger het verbruik.
Motoren die in het verleden gemakkelijk 22,7 ltr/100 km. haalden, zijn ze nu al tevreden als ze 26,1 Ltr/100 km halen.

Re: New FH bouwjaar 2013

Geplaatst: 22.01.2015 - 11:59
door fastflupke
Blijft een knappe wagen ...

Afbeelding

Re: New FH bouwjaar 2013

Geplaatst: 02.05.2015 - 22:38
door Automatic-freak
Afbeelding

Afbeelding

Inderdaad .. de nieuwste bij mijn zwager op zijn werk .. hij heeft zelf een nieuwe Scania V8 trouwens ^_^