Pagina 1 van 3

Volvo 360 BMR Turbo

Geplaatst: 05.08.2012 - 16:34
door DAF555BMR
Hallo allemaal.

Na een tydje gewoon met de grijze 360sedan te hebben rondgetoerd ben ik begin dit jaar begonnen aan de ombouw naar B21ET met intercooler.
Nou liep ik al langer met het idee van n turboombouw maar toen ik tegen deze donor aanliep
Afbeelding
kwam dat ook binnen de mogelijkheden.De auto was in een slechte staat maar de motor had weinig gelopen,voor redblock begrippen.Vereder zat het complete (belgische)kenteken er nog bij.Omdat ik de ombouw wel officieel wilde hebben was dat wel zo makkelijk.
Dus zo gezegd,zo gedaan.Donor gesloopt en het restant is naar de eeuwige roestvelden gebracht.
Afbeelding
Tydens de wintermaanden heb ik op mn gemak het blok uit elkaar gedraaid en alles gechecked.Alle pakkingen en keerringen zijn vervangen.
In eerste instantie was ik van plan om de motor ongewijzigd in te bouwen maar dat plan heb ik laten varen.Eerste ingrijpende verandering....weg met de K-jet injectie.Uiteindelijk heb ik de de kop en injectie en managment van de 360 gebruikt.Aangezien ik de originele motorsteunen van de 360 wilde gebruiken en omdat ik een andere dan de standaard turbo ga gebruiken moest er een aanpassing komen voor het uitlaatspruitstuk.Dus heb ik 2 flensen laten maken en een lasbocht gehaald.na een uurtje of wat slijpen,lassen en passen lag dit op de werkbank.
Afbeelding
in de auto ziet dat er zo uit
Afbeelding
De turbo is trouwens een cosworthachtige T3 met waterkoeling!
Eind maart ben ik aan de definiteve ombouw begonnen
Afbeelding
Toen was het 2,5 week lang passen en meten en vaak opnieuw beginnen.Het sprookje dat zoietsPlug and play is ..........vergeet dat maar heel snel.Eigenlijk past nix als alleen de aansluiting van de motor op de aandrijflijn en daar is ook alles mee gezegd.De drukgroep komt van een B204 en die is verrassenderwijs 1,5 kilo lichter dan een 360 drukgroep!
De intercooler komt van een Renault Master 2,8DTI.
Afbeelding
Om die passend in de auto te krijgen zijn de koplamp huizen veranderd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Meer vermogen is leuk maar op tyd stop komen is nog belangrijker.De originel voorremmen zijn vervangen door klauwen en schijven van een Nissan Sunny GTI-R.En niet omdat dit zou passen(wat het dus niet doet) maar omdat ik die had liggen.Maar wat niet past wordt passend gemaakt.Ik heb 2 Alumininium adapters laten maken
Afbeelding
en dan past 't net wel.
Afbeelding
Afbeelding
Van die zelfde Nissan heb ik ook de remmerij voor de achteras liggen......dus dat wordt dan een ombouw van trommels naar schijven maar dat is een mooie klus voor de wintermaanden!
Aan de auto zijn ondertussen nog een heleboel dingen veranderd of op maat gemaakt wat er toe leidde dat ik 8 juni bij de RDW in Elsloo een afspraak had om de hele ombouw legaal te maken.
Afbeelding
Dat was eigenlijk een fluitje van een cent of liever van van €53,00 want dat kost die keuring namelijk.Het is nu dus officieel een 360Turbo op kenteken!
Afbeelding

Geplaatst: 05.08.2012 - 17:37
door dutchlimits
Dat doe je goed. Wolf in schaapskleren!

Geplaatst: 05.08.2012 - 17:47
door DAF555BMR
Ja,da's eigenlijk wel een passende omschrijving!

Geplaatst: 05.08.2012 - 21:15
door Morgenstond
Prachtig! Ik bewonder dit soort projecten :)

Geplaatst: 06.08.2012 - 19:23
door 2 Fast 4 U
al bekend wat er aan vermogen uit de achterwielen komt?

Geplaatst: 06.08.2012 - 19:45
door Frederik Welvaert
Mooi werk, strak uitgevoerd!
Ook ik ben wel benieuwd wat dat oplevert qua vermogen. Traag zal het alvast niet zijn :D

Geplaatst: 14.08.2012 - 12:20
door DAF555BMR
Nou traag is het momenteel wel.Ben vorige week een beetje te enthousiast geweest.Met dik 190 de kruisberg Bij Maastricht op richting huis en ineens werd het geluid zwaarder en toen .....begon ie te hameren...... :shock: Ik heb die nieuwe T6 maar laten gaan waar ik achter zat.............
Oliedruk bleef op pijl en hij liep ook niet warm dus toen maar op t gemakkie van de autoweg af en binnendoor naar huis gereden.Zo heel ernstig kon het eigenlijk niet zijn want slechter lopen deed ie eigenlijk niet maar het geluid duidt er wel op dat er iets mis is.Ik had eerst het blok dr uit willen lepelen maar ik heb mezelf een hoop werk bespaard.
De carterpan kan d'r,ook in een 360,onderuit zonder het blok er uit te takelen.
Toen maar eens gekeken of er zo op t oog iets te zien was maar dat was niet het geval.Daarna de speling gecontroleerd van de drijfstangen...Bingo...van de 3e cilinder zijn de lagerschalen hiemele........Maar geen krassen op de krukastap en ook geen beschadigingen in de drijfstang.Daarna alle drijstangen losgemaakt en gechecked.Die schalen zijn nog als nieuw.De diameter van de krukastappen is 2x 53,975 en 2x 53,976 wat neerkomt op standaard waardes die ook verder geen slijpen noodzkelijk maken.
Ik heb bij Nordicar en set lagerschalen en een carterpanpakking besteld en die zou morgen binnen moeten zijndus met een beetje goeie wil loopt de grijze morgenavond weer!

Wat het ding uit de achterwielen perst zal momenteel naar schatting iets van 170pk zijn.Voor ik met de grijze een vermogensbank op ga moeten er nog wel een paar dingen gedaan worden.Ik ben er vrijwel zeker van dat ie in Boost op top te weinig benzine krijgt.Da's vervelend want dan moet je de boost helemaal terug draaien om nog harder te kunnen EN wat nog erger is ..hij loopt dan veels te arm en dat levert op den duur meer schade op dan 'n paar versleten lagerschalen!
Om dit op te vangen ben ik nog op zoek naar een LMM van een BMW 535i(E34).Die heeft een dusdanige diameter dat ik de oranje injectoren van een van 850T5 kan plaatsen.Die heb ik liggen maar met de setup zoals ie nu is verzuipt ie!

Geplaatst: 14.08.2012 - 15:55
door DAF555BMR
Die LMM is inmiddels ook gevonden.Ga ik deze week ffff ophalen

Geplaatst: 16.08.2012 - 15:40
door 360Degreez
Onwijs gaaf project!!!

Heb zelf ook twee 360's gehad (standaard) en verbaas me nog steeds over de souplesse en near-perfect koppelkromme van die 2-liter motor. Ben daarna zelden meer zo'n fijn blok tegengekomen.... Lezen en schrijven :-)

170PK is heel netjes, naar mijn weten is dat het vermogen van een 2.3t uit een 740 toch?

Succes met je project, ik blijf je volgen!

Geplaatst: 16.08.2012 - 16:05
door DAF555BMR
met intercooler wel ja

Geplaatst: 19.08.2012 - 21:58
door DAF555BMR
Vanmorgen heb ik eerst maar eens de 3 M5 boutjes waar de brandstofrail mee op het inlaatspruitstuk geschroefd zit,vervangen door tapeindes.Bij normaal gebruik,lees niet meerdere keren los en weer vast draaien ,is dit niet nodig maar de rail is de laatste tyd zo vaak los gemaakt en weer vast gezet dat dat de schroefdraad in het aluminium begon na te laten.Dus tapeindjes dr in en probleem opgelost.Daarna de oranje injectoren gemonteerd.Met de originele LMM loopt ie dan wel stationair maar zo gauw je gas geeft is ie de weg kwijt en verzuipt gewoon.Ok geen punt,daar hebben we 'n oplossing voor.Volgens wat er op 300power in zweden verteld wordt moet dus de iedeale combi bestaan uit de oranje injectoren uit de 850T5 en een LMM uit een BMW 535i .



Niet lopen...met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen .Ik heb die LMM gebruikt gekocht en toen werd gezegd dat ie uit n rijdende auto is gekomen maar nu begon ik toch ernstige twijfels te krijgen over de staat van het ding.UIteindelijk alles maar weer terug naar origineel gebouwd.Morgen maar eens ffff naar de Boschdienst hier in het dorp om het ding door te laten meten.Veel zin had ik er overigens ook niet meer in.Het was op de parkeerplaats vóór het huis bijna 40' en ik had al eens mn klauw verbrand aan een ringsleutel die fff te lang in de zon had gelegen.De geest er mee.Heb mn zwembroek aan getrokken en heb t grootste deel van de middag in het zwembad onder de parasol gelegen!



Omdat t verhaal me eigenlijk niet lekker zat heb ik de LMM(nadat ik me met veel tegenzin uit t zwembad gesleept had) naar binnen gehaald om te kijken of er überhaupt iets te meten viel aan dat ding.En ja de multimeter gaf wisselende waardes als de klep bewoog.Da's mooi maar toen vroeg ik me toch wel af waarom de diameter van dat ding zo groot is terwijl de klep die er in zit niet verder open kan als haaks op de doorstroomrichting en dus min of meer alle lucht tegenhoudt?

Goed....nog eens wat met die klep zitten pielen en ineens was het net alsof er iets weg was en toen ging de klep wel helemaal open!

Conclusie mag waarschijnlijk zijn dat ie dus niet te weinig brandstof kreeg maar hoogstwaarschijnlijk veels te veel in verhouding met dat kleine beetje lucht wat nog door de LMM kon.Ik heb daarna nog eens de multimeter aan de lmm gehangen omdat ik een beetje bang was dit er nu intern iets kapot was maar nee hoor en nu natuurlijk nog een veel groter verschil in waardes!

Mooi,dan morgen nog maar eens proberen,vandaag niet meer,tis mooi geweest!

Geplaatst: 20.08.2012 - 17:07
door Hans oet Twent
Vraagje;
De achteras + wielophanging hoeft niet aangepast te worden? Door de extra PK's gaat deze niet kantelen??? Is vaak het geval bij een auto die bladveren heeft.... Nu weet ik niet of de 300 serie bladveren heeft, maar dat zou ik me zo kunnen voorstellen.

Enniewee fantastisch project! TOP.

Geplaatst: 22.08.2012 - 13:44
door DAF555BMR
Een 3serie heeft idd bladveren in combinatie met een DeDion-as. Dat wil dus zeggen dat het diff(& bak) aan de carrosserie hangt . De as krijgt dus geen aandrijf krachten te verduren. Om eventueel kantelen tydens remmen tegen te gaan zit er een reactiearm op. Mijn auto heeft aan de achteras instelbare schokbrekers en n 22mm stabilisatorstang!! Normaal hebben ze er geen!

Geplaatst: 07.09.2012 - 23:05
door DAF555BMR
Zooooooooo.......................

Hij loopt met de injectoren van de T5!
Het verhaal van de LMM uit de BMW gaat nog een staartje krijgen maar dat gaat voorlopig niet werken.Daarom hebben we de luchtmassameter anders afgesteld en nou loopt ie perfect!
Morgen staan er nog wat akkefietjes op t programma en als alles meezit........................zondag naar de Nürburgring!

Geplaatst: 07.09.2012 - 23:06
door dutchlimits
Ben wel een tikkie jaloers, vette project en mooi dat je naar de ring gaat, dit wil ik ook minstens eenmaal beleven...

Geplaatst: 07.09.2012 - 23:09
door DAF555BMR
Is al weer een tydje terug dat ik er geweest ben,voor de 360 wordt 't de ringdoop.De 55 heeft daar zo'n 800 kilometer plankgasso onder zich door zien gaan en afgezien van een gesprongen koelwaterslang,zonder noemenswaardige problemen!(En die loopt hard......errug hard)

Geplaatst: 08.09.2012 - 20:29
door StephanD
Wat een geweldig project zeg!

Ik heb zelf van 1993 to 2004 een 360 GLT gehad.
Direct na de aanschaf had ik de B200EA motor vervangen door een gloednieuwe B230E voor wat meer pk's.
De stap naar een turbo durfde ik zelf niet aan i.v.m. de benodigde extra aanpassingen.
Ik heb altijd veel plezier met deze snelle 360 gehad en heb er vaak anderen mee verbaasd.
Een nieuwe eigenaar rijdt er nog steeds mee rond.

Ik ben ook benieuwd naar de 55.
Is daar ook ergens wat van te lezen?

Geplaatst: 08.09.2012 - 22:10
door DAF555BMR
Hier......

http://www.nurburgring.nl/forum/viewtop ... d7c46293b2

staat wel het een en ander over de 55.Op de oude website van DAFCLUBNEDERLAND stond een uitgebreid verslag maar dat is allemaal weg sinds dioe n nieuwe website hebben.


En.......................................................................................

de auto staat op de aanhanger....morgen naar de Nürburgring.YESYESYES

Geplaatst: 08.09.2012 - 22:31
door dutchlimits
Veel plezier en neem mij de volgende keer ook even mee! :oops:

Geplaatst: 08.09.2012 - 22:35
door DAF555BMR
Dank je en meerijden kan hoor als je toevallig in de buurt bent....het hele meubilair staat er (nog) gewoon in.