Wielophanging

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

Ik heb sinds kort een vreemd geluid aan de rechterkant van de auto, een soort "twoink" elke keer als ik over een hobbel in de weg rij. Ergens zit teveel speling. Nu heb ik afgelopen weekend alle rubbers van de voorwielophanging (draagarmen/stabilisator) vervangen voor PU. Nieuwe veren en schokbrekers geplaatst. Mooi klusje.

Nu kreeg ik de bout van de onderste rechter draagarm er erg moeilijk uit, dat kwam dus doordat het ding zichtbaar verbogen was. Oorzaak gevonden zou je denken. Nieuwe bout erin en rijden maar...

De "twoink" is er dus nog steeds.

Volgende stap is de achterophanging ook maar voorzien van nieuw plastic of zie ik hier iets misschien over het hoofd?
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Ik weet niet waar het vandaan komt, voor of achter, maar bij mijn 1800 had ik ook een "twoink" (kweetnieofzelfde twoink ;) ) en dat was een stabilisator rubber achter...

Ook wel eens een twoinkje gehad door versleten ophangrubber van de uitlaat...
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

Waar het geluid precies vandaan komt is lastig te zeggen, in ieder geval aan de rechterkant. Ik dacht in eerste instantie bij het rechtervoorwiel maar omdat daar nu de boel vernieuwd is begin ik te denken aan de reactiearm van de achteras. Of de oude verbogen bout heeft de vooras zover ingesleten dat er daar speling is ontstaan maar dat heb ik liever niet... :cry:
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Misschien ook even de uitlaat checken? Zit toch ook rechts dacht ik?
Die rubbers heb je zo gechecked denk ik (bij mijn 1800 wel in ieder geval)

Ja idd kan maar beter een rubbertje zijn :(
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

Uitlaat zit goed, die heb ik een paar maanden terug vervangen en net nog even gechecked. Vandaag de hardischijf vervangen. Hier wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

is de twoink daarmee weg?

Mooie plaatjes!
Maar eeehhhh wat is een hardischijf ?

(weet wel wat een harde schijf is, maar ja)
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

Helaas, twoink is er nog steeds. Zojuist rubbers besteld voor de achterkant. Hardischijf is koppelstuk tussen stuur en stuurhuis, de oude was in slechte staat..
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Aha....

Rubbers besteld voor? stabilisatie stangen of zo?
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Gebruikersavatar
Ron 123gt
4th Gear member
Berichten: 502
Lid geworden op: 04.02.2005 - 17:50

Ook zitten pielen met de claxondraad?
960 2.5 24v '97

(V60 T4 R Design '12 verkocht)

(123gt 1967 verkocht )

(V70 2.5 at '98 verkocht)

(V70 2.0D Limited Edition '09 verkocht)

(C30 1.6 Momentum '10 verkocht)

mini 1986

mini clubman 1972 (project)
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Hahahahahahaha... laat ik dat nou afgelopen weekeinde echt hebben zitten doen... En ik maar denken: hoe weet die ron dat nou ;)

Kwartje viel laat...
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

Ron 123gt schreef:Ook zitten pielen met de claxondraad?
Yup, doorgeknipt en vervolgens van onder weer erin.
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

gold schreef:Aha....

Rubbers besteld voor? stabilisatie stangen of zo?
De gehele wagen is straks voorzien van PU. Rijdt heerlijk, op de 'twoinggk' na dan, deze komt nu zeker bij het rechtervoorwiel vandaan en is voor een bijrijder ook voelbaar. Draagarmen en rubbers zijn nu goed, zou een fusee of stuurstang dit ook kunnen veroorzaken?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kijk eens naar de bovenste bevestiging van de schokbreker. Waar de steel v.d. schok door het metaal heen gaat treed metaalmoeheid op. Als je dan een nwe, dus steviger gedempte schok monteerd (ook pu busjes?) kan die erdoorheen schieten. Als je het ook voelt zou ik daar zeker eens naar kijken voordat die er helemaal doorheen slaat. Of het is zo simpel dat er teveel speling is omdat de schok niet genoeg is vastgezet?
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik neem aan dat je de fuseekogels al hebt gecheckt op speling?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

Iroll schreef:Kijk eens naar de bovenste bevestiging van de schokbreker. Waar de steel v.d. schok door het metaal heen gaat treed metaalmoeheid op. Als je dan een nwe, dus steviger gedempte schok monteerd (ook pu busjes?) kan die erdoorheen schieten. Als je het ook voelt zou ik daar zeker eens naar kijken voordat die er helemaal doorheen slaat. Of het is zo simpel dat er teveel speling is omdat de schok niet genoeg is vastgezet?
Schokbreker zit goed, ik heb de bijgeleverde rubbers gebruikt voor montage (geen PU) Ik heb niet het idee dat dit rammelt.
whitehorsekart schreef:Ik neem aan dat je de fuseekogels al hebt gecheckt op speling?
Ik heb zojuist de speling in de kogels gecheckt door de wielen van de grond af verticaal te bewegen. Daar zit absoluut speling maar of dit binnen toleranties valt en boven of onder zit vind ik lastig te bepalen.

Hier nog een afbeelding van de scheve bout:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De fuseekogels mogen 0,0 speling hebben, ze horen helemaal strak te zijn. Meestal is het de onderste die versleten is, die krijgen het meest te verduren.
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

Iroll schreef:De fuseekogels mogen 0,0 speling hebben, ze horen helemaal strak te zijn. Meestal is het de onderste die versleten is, die krijgen het meest te verduren.
Bedankt voor de info, morgenavond ga ik de onderste fusee vervangen.
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

Gister een poging gedaan de onderste fusee te vervangen. Na veel geklooi met niet passende trekkers de fusee niet losgekregen en de boel maar weer gemonteerd met de intentie een betere puller aan de schaffen.

Ik rij weg en.. probleem opgelost. Geen twoink meer.
Waarschijnlijk zat er toch iets niet lekker vast. Het viel mij op dat de remklauw wel erg makkelijk los ging. Bij de beugel waar de stuurstang vastzit aan het wiel draaide één bout mee met de moer. Bij het aandraaien kwam er wat roest achter de remschijf los. Ik heb mbv een griptang deze toch vaster kunnen zetten. Grote kans dat hier het geluid vandaan kwam.
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Hahahahaha het euvel zat dus in een wel heel onverwachte hoek.

Goed dat je het gevonden hebt!
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Mooi dat het is opgelost!
Als je nog eens een fusee moet vervangen, met een vuistje en een hamer sla je hem er zo uit. Het vuistje hou je stevig tegen de achterkant van het fusee huis gedrukt. Met je andere hand geef je aan de tegenover liggende kant, waar je tegenaan kijkt dus, een stevige tik met de hamer tegen het huis. Het huis is namelijk heel iets ovaal, sla je ertegen dan krijgt de versleten kogel ruimte en valt eruit. Klinkt lomp maar is een heel gebruikelijke en snelle methode, je slaat niets stuk. Werkt ook bij spoorkogels.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”