UPDATE: automaatolietemperatuur

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

ook nog een functie van die onderplaat, is een bescherming voor steenslag oid voor de motor.
Ik weet wel (oke, dat was wel een Renault R20) dat op de snelweg eens een stok het oliefilter doorboorde........in 1 scheet al de olie eruit.
dat verpest ook je dag, hoor!

de mijne laat ik er dus mooi onder.....
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb vandaag de beschermplaat er weer onder gemonteerd. Morgen gaan we even naar Arnhem dus kan ik mooi controleren of en hoe de werking is van die beschermplaat.

Wie zou gelijk hebben? Vader of zoon De Jong?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

We gaan het zien :twisted: 8)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Update:

Vandaag veel gereden met de auto en 5 inzittenden. Ongeveer maximaal toelaatbaar gewicht ...
De motortemperatuur blijft natuurlijk onveranderd slecht afleesbaar met de standaard temperatuurwijzer. De automaatolie werd gewoon net zo heet als altijd. Er is dus geen verschil tussen montage van de beschermplaat en het weglaten er van op de olietemperatuur. En raar is dat helemaal niet omdat de automaat gewoon meer dan een meter achter die beschermplaat is gemonteerd, althans wat betreft de carter van de automaat.
Wie er dus gelijk heeft moeten vader en zoon De Jong zelf maar bepalen. Ik doe er niet aan mee.

Deze week wordt de koeler aangesloten op de olieleidingen en dan verwacht ik wel enige veranderingen waar te nemen ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Wie er dus gelijk heeft moeten vader en zoon De Jong zelf maar bepalen.
ik heb nooit een uitspraak gedaan over wel of niet monteren van de onderplaat tav temperatuur olie, cq oliekoeler.

Ik hou hem eronder voor bescherming van de motor voor steentjes.........daar heb ik een keer last van gehad. En ik heb geen automaat, dus ook geen automaatkoeler oid.
Wel weet ik dat een automaat-oliekoeler eigenlijk altijd erop moet zitten bij het trekken van een caravan, ivm overbrengen van meer vermogen.
Zeker in de bergen krijgt een automaat het toch behoorlijk voor zijn kiezen.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Ik ben wel erg benieuwd wat die koeler zal gaan doen! Denk dat het zeker helpt.

Gelukkig hoeft mijn volvo eigenlijk nooit zwaar te trekken. Daar heb ik een oude landrover voor staan met een trekvermogen van minimaal 3500 KG (er hangt zo nu en dan wel meer achter maar dat hoeft oom agent niet te weten...)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wim, ik heb inderdaad nergens iets gelezen over over een uitspraak aangaande koeling met beschermplaat. Jij hebt echter wel richting Arjan aangegeven dat die plaat weldegelijk van belang is.
Ik heb niet kunnen vaststellen dat die plaat iets doet met de automaat-olie-temperatuur. In die rit naar Arnhem heen en weer ging de temp gewoon tussen 85 en 95 graden heen en weer. Net als eerder het geval was.

Deze week gaat de koeler worden aangesloten en dan is de test voor mij aan z'n eind: pas dan weet ik wat de temperatuur doet in de automaat met een caravan er achter.

Wordt vervolgd ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Voorlopig resutaat:

We hebben een rit gemaakt met een zware combinatie: ongeveer 3400 kg aan auto, caravan, bagage en 4 personen.

Het ging heel niet slecht met de automaat-olie-temperatuur: gewoon rijden met ongeveer 90 km/h resulteert in een olietemperatuur van 90 a 95 graden, soms 100 bij vals plat omhoog. Dat lijken mij geen slechte waarden als je bedenkt dat de ATF inmiddels weer veranderd is in chocolademelk (tijd voor een extra spoeling).
Alleen in de Elbetunnel ging de temperatuur naar 110 graden: we hadden door een file geen rijwindkoeling. Misschien moet ik maar een luchtgeleider bedenken zodat de rijwind toch beter benut kan worden, eventueel in combinatie met de koelventilator.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Zeg maar Jan
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46

Heb je ook gemeten wat het koelend vermogen is? Ik bedoel, wanneer je een vals plat hebt is het logisch dat ATF temp oploopt. Wat je dan eigenlijk wilt weten kan mijn radiator(s) deze hogere temperatuur terugbrengen naar de gewenste KVS temperatuur (rond de 90 graden).

Mijn 960 destijds werd vooral wanneer er getrokken moest worden in de 1e en 2e versnelling. Meter schoot dan richting het rode gebied van de motortemperatuur meter. In de 3 en 4 gebeurde dit overigens nooit. Trouwens allemaal zonder extra koeler. Waren toen van plan om via het oosten van D richting Alpen te trekken. Zijn maar in Thuringerwald blijven hangen. Durfde het niet aan om richting Alpen te trekken.
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

gewoon rijden met ongeveer 90 km/h resulteert in een olietemperatuur van 90 a 95 graden, soms 100 bij vals plat omhoog.
Als je toch rijdt met zo'n 90 km/h, dan is de bak toch gelocked? Dan is er ook geen wrijving meer, en zou (theoretisch) ook geen warmte ontwikkeling moeten zijn, in ieder geval minimaal... Hoe kan de temp dan toch zo oplopen?
Schakelt je bak wel in de lock-up?

En over de Elbe tunnel.....in de olie koeler zit toch ook een temp schakelaar, die parallel aan de motor temp schakelaar zit?....die schakelt de elektrische fan in voor de radiateur, om zodoende extra lucht door de warmte wisselaars te blazen, waardoor de olietemp ook niet te hoog oploopt...
werkt deze bij jouw dan wel (goed)?

Bij een "volle" auto met alles erop( airco, extra oliekoeler) zitten er eigenlijk 3 temp schakelaars....die alle drie de elek fan aan kunnen sturen.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Nu je het zegt idd mijne zit eigenlijk al heel snel in de lock. Dan zou er niet zoveel hitte moeten komen.

Je koppelomvormer doet dan niks meer geloof ik toch??
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Voor de beeldvorming: ik rij in 3 en niet in D. Een snelheid van 95 km/h bij 3000 toeren vind ik niet erg en lawaai maakt deze motor nu ook weer niet. En ja, de bak lock-ed doorgaans bij 2500 toeren al.

Wim, en andere geinteresseerden: er zit geen thermocontact in de automaatolie dus er schakelt geen fan aan als dat nodig mocht zijn. Rijwind is hier de bepalende factor voor koeling. En soms de fan als de airco koeling nodig heeft ... Daarnaast denk ik dat gewone rijwindkoeling onder de auto ook iets doet met de temperatuur met de temperatuur van de automatolie. Kijk maar onder je 960/S90 van voor naar achter en je ziet de vlakke onderplaat, carter zo je wilt, van de automaat.

Maar iets wat ik nog niet vertelt heb is de wijze van montage: uit de bak komt de hete olie die eerst door de extra koeler gaat en vervolgens door de bestaande oliekoeler in het koelwater. Ik denk dat je anders eerst het koelwater onnodig opwarmt als de volgorde van koeling anders zou zijn.
Feit is dat bij normaal rijden de automaat toch weer afkoelt naar 90 graden en dat vind ik geen vreemde temperatuur.
Om alles goed te doen moet je eigenijk 3 opnemers monteren: opnemer op de hete olieleiding, opnemer na de nieuwe of bestaande koeler en opnemer op de retourleiding. Zo heb je dan een objectieve meting en zie je een goede temperatuurverloop van de ATF-olie.
Aan de andere kant is deze wijze van montage ingegeven om de automaatolie ook weer niet te koud te laten blijven op de winterdag. Dan namelijk fungeert de bestaande oliekoeler in het koelwater als verwarmer van de automaatolie.

Overigens ben ik nog nergens een topic tegen gekomen over de werkelijke temperaturen van een automatische versnellingsbak zoals deze AW. Alles wat ik hier beleef kan ik alleen maar opschrijven en een ander deelgenoot van maken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Zeg maar Jan
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46

Mooie weergave. Ik ben van mening dat je de koeler juist hebt gemonteerd.

Wanneer ATF te warm word zal je KVS temperatuur sterk stijgen. Zolang deze dus niet stijgt zit je naar mijn idee safe.

Voor wat betreft geforceerde koeling, veel Amerikaanse wagens hebben een extra koeler gemonteerd op de radiator. Op deze manier word de koeler ook gekoeld door de koelvin wanneer je in een file oid staat.

http://tinyurl.com/bnb5orc
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Even een update na een rit van 500 km, inclusief een 2 uur durende file van 14 kilometer ...

ATF-olie wordt gewoon 90 graden en loopt heel langzaam op naar de 100. En daarbij dan gemeld dat de buitentemperatuur rond de 24 graden lag en geen 18, zoals vorige week.
We hebben 2 uur voor de Elbetunnel gestaan in 14 km stau en geen centje pijn: even naar 105 graden maar dat werd mooi weg gekoeld door de motorventilator. En tijdens het rijden na de tunnel zakte de temperatuur weer naar 95 graden.

Conclusie? Ik weet het niet omdat niemand iets zinnigs kan zeggen over de te verwachten ATF-temperatuur onder welk soort omstandigheden. Natuurlijk wel met dank voor de bijdrage van Iroll (Peter) over een andere AW-automaat.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Afgelopen zondag nog een auto opgehaald in Limburg op de aanhanger achter de volvo. Grootste stuk ook in de 3 gedaan en niet in de D.

Mijn automaat lock werkt dan ook perfect eigenlijk al vanaf 1500-2000 toeren lockt hij mooi. In principe heb je dan ook geen extra wrijving van de ATF toch?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

waarom in 3 en niet in D als ik vragen mag.
of maakt de auto dan te weinig toeren??
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

In de D vind ik hem te zwaar lopen en zal hij ook wel meer verbruiken. Je merkt dat hij het stukken gemakkelijker heeft in de 3
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het koppel van mijn S90 is het hoogst boven de 3000 toeren. Als ik 85 in D ga rijden draait de motor net niet stationair ... ongeveer 2000 omwentelingen. En daar zit geen kracht om te versnellen en om de motor lekker rond te laten draaien. En het verbruik blijft 1 op 8.

Mijn bak locked ook prima. Geen klachten hierover. Maar dat ATF warm wordt komt toch ook door energie-overdracht in de bak zelf, ook al is deze gelocked.

Als Mario mee leest: kun jij hier iets over zeggen, die temperatuurontwikkeling in een AW30-43?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een update van mijn kant.

Die olietemperatuurmeter heb ik weer gemonteerd. Ik blijf benieuwd wat de combinatie doet als wij later dit jaar op vakantie gaan. Tevens heb ik de ATF-olie gecontroleerd en die is nog mooi rood en op het juiste niveau.

Wel ben ik van mening dat de oliekoeler toch verkeerd gemonteerd is: afgelopen winter heb ik de extra koeler gewoon afgedekt met een plaatje zodat hij niet kan koelen door rijwind. Ik heb de leidingen omgelegd en nu gaat de bakolie eerst door de koelwaterradiator van boven naar beneden (origineel van beneden naar boven) en dan door de extra oliekoeler. Even proefgedraaid met de ECC ingeschakeld waarbij de koelventilator voor rijwind zorgde: met een laserthermometer zag ik dat de olie uiteindelijk kouder naar de bak retour ging dan voorheen. Voorheen werd de olie namelijk toch weer teveel opgewarmd door de radiator.

Het is net of de koeler er een jaar voor niets op heeft gezeten want volgens Vadis moet de extra koeler achter de standaard koeler komen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Apart...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”