UPDATE: automaatolietemperatuur

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Na de ruil-automaat GT5, nieuwe solenoids en even veel flushen,
deed mijn vorige XC het gewoonweg goed. Zonder extra koeler.
Veel hoger in toeren gebleven toen, ondanks dat een maximum koppel al laag bereikt is/was. Meer toeren is meer 'doorstroming' van (gekoelde) olie.

Als ik jou was, zou ik eerst eens proefrijden met Fleur aan de haak.
Het is nu bloedheet bij jou en je kan meten (dus weten) met je OBD; kan je het verschil met en zonder hut zien......

Ik zou mij met zo'n voiture als jij nu hebt (en Frans modemodel Fleur), geen zorgen maken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb zomaar het idee dat Fleur niet zo zwaar is. Althans, geen 1500 kg ... Ik kan mij herinneren dat Volvo vanaf 1000 of 1200 kg een oliekoeler adviseerde, in ieder geval bij de oude 900-serie.

Mees, als je langzaam rijdt en alles wordt heet doordat je omhoog rijdt gaat doorgaans de koelventilator draaien. En die koelt dan ook de automaatolie mee, zeker bij een extra oliekoeler.

Blij dat er bij mij een viscoventilator EN een electrische fan gemonteerd zijn. Als alles flink draait wordt de auto bijna naar voren getrokken ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Ik twijfel soms na ervaringen met onze vorige Volvo (V40 2002)
Waar de water temperatuur in het rood ging rondom Millau als ook bij Brennerpas etc..

Met de V60 D3 5cyl kan ik ook via obd e.a. uitlezen en merk dat de automaat niet heel warm word, maar bij dergelijke klim partijen de motor olie 120gr vaak bereikt en ook 130gr is niet raar..
Uiteindelijk word de automaat dan ook 115gr ( heel kort gebeurt )

Is dit allemaal vrij normaal of kan ik beter een motor olie koeler plaatsen

Auto mag 1600kg hebben, caravan weegt +/- 1400kg
Laatst gewijzigd door myalexx op 25.02.2023 - 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Foto voor bovenstaande Afbeelding
Screenshot_20230225_212036_Gallery.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat plaatje is toch niet met de caravan erachter?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Jawel ergens met rond de 35gr in Zuid-Frankrijk
Hoezo ?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

115 per uur met caravan. Dat kan de hoge temperaturen verklaren.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Heb niet gehele reis screenshots gemaakt haha.

Maar heb er nog eentje ergens anders op de reis.
en eentje in het vlakke Nederland ( de foto met de laagste waardes )
Screenshot_20230225_214150_Gallery.jpg
20220628_222444.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik heb per ongeluk de foto s gedelete van de laatste meting maar ik woon in de bergen en met de losse auto haalt de geartronic een tem^van 75_85 graden.
Met de caravan erachter gaat die alleen met stijging omhoog naar 92 max 95. Maar goed ik heb een D5 2012. De automaat op 100 is geen enkel punt.
Ik meen zelfs dat deze volgens Spec mag pieken kort naar 125, echter dat heb ik nog nooit gezien, ook niet in de FRanse Alpen paar weken terug, en ook niet in de berg waar ik woon met ook 17% hellingen.
Ergens in mn blog staat een hele reeks opnames via de OBD maar dat moet ik even opzoeken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Msuidgeest schreef:115 per uur met caravan. Dat kan de hoge temperaturen verklaren.
115kmh hier is +/- 110 volgens TomTom
Dat rijd ik alleen als alles klopt, als het druk is of heel winderig niet.

lijkt nu of ik van Nederland tot zuid-Frankrijk continue 115 km rijd maar dat is niet zo.

Tevens de stijle weg bij millau rijden we denk rond de 70 a 80 omdat de motor olie dan de 130 zeker aan tikt.. het is dan ook vrij stijl en veel bochten.. de vrachtwagens kruipen dat met 30 a 40 omhoog Afbeelding
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Bover schreef:Ik heb per ongeluk de foto s gedelete van de laatste meting maar ik woon in de bergen en met de losse auto haalt de geartronic een tem^van 75_85 graden.
Met de caravan erachter gaat die alleen met stijging omhoog naar 92 max 95. Maar goed ik heb een D5 2012. De automaat op 100 is geen enkel punt.
Ik meen zelfs dat deze volgens Spec mag pieken kort naar 125, echter dat heb ik nog nooit gezien, ook niet in de FRanse Alpen paar weken terug, en ook niet in de berg waar ik woon met ook 17% hellingen.
Ergens in mn blog staat een hele reeks opnames via de OBD maar dat moet ik even opzoeken.
Mijn automaat heeft kort 115gr gepiekt maar toen werd de kvs ook rond de 110gr en motor olie 130gr ofzo.. rondom millau dus Afbeelding

Maar is dit gebruikelijk ?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

De gebruikelijke geartronic temp die ik zie terwijl ik rij wordt uiteindelijk 80_87, Soms 91
Daarnaast met een zware caravan erachter wordt alles wel natuurlijk wat heter, zeker in de zomer en dus ook is de aanbeveling om toeren RPM 2200 plus te maken om de keoling optimaal te houden.
Milau ken ik redelijk en dat is een soort vals plat, trekt een beetje aan elk voertuig; Piek op 115 Geartronic moet ff kunnen maar niet uren dat is een ander verhaal. Ook de 130 voor motorolie is volgens echt te te hoog.. Zorg gewoon dat je motorolie in goede conditie , dus op tijd verversen elke 15_20K is en spoel elke 60-75K

Maar er zijn op forum leden die olie expert zijn...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Ik kan nergens vinden wat nou normale motor olie temp mag zijn..
Vind alleen automaat temperaturen

bij de helling bij millau kan ik amper harder dan 70.. de motor heeft niet meer pit het lijkt vlak maar is verdomde stijl en wat vooral een probleem is, het is aardig wat kilometers lang..

Op de redelijke rechte wegen word de motor olie rond de 110gr en bak blijft synchroon met de kvs dus onder de 100gr
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

myalexx wat voor motor of Volvo heb je?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

myalexx schreef: 25.02.2023 - 22:24Ik kan nergens vinden wat nou normale motor olie temp mag zijn..
Vind alleen automaat temperaturen
Die van mij zit vaak iets boven de koelwater temperatuur, 90 graden. Veel warmer zie ik hem nooit worden.
Maar dat is in het vlakke Groningen/Drenthe.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Bover schreef:myalexx wat voor motor of Volvo heb je?
D3 5cyl 136pk
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

de volgende reactie heb ik van WWW afgeplukt voor wat het waard is:

Citaat Raymondw: De olietemperatuur wordt gemeten door een sensor die extern van de motor zit, vaak op het oliefilterhuis. Vaak is de olie al wat koeler dan de hot-spots in de motor zelf, ergo in de motor kan je hogere temperaturen verwachten, welke dat zijn is koffiedik kijken, maar is afhankelijk van het design en de oliekeuze.

Als je de boel andersom draait kun je wel een aanname doen. Zoals eerder geschreven is de optimale bedrijfstemperatuur waar elke motor op ontworpen wordt circa 100grdn Celcius. Dit is tevens een van de twee punten waar de viscositeit (weerstand tegen flow) van de olie wordt gespecificeerd, bij een xW40 is dat een range van 12,5 tot 16 cst. 'cst' staat voor centistokes (eenheid van de kinematische viscositeit). Nou is er ook nog ziets als dynamische viscositeit (elasticiteit), die wordt uitgedrukt in 'cp' en is direct gerelateerd aan de kinematische viscositeit.

De elasticiteit is van belang bij de lagers, want daar wordt de oliefilm sterk uitgerekt wanneer de drijfstanglager in zijn uiterste positie staat. Op een gegeven moment staat er zoveel spanning op de oliefilm dat deze breekt en dan heb je metaal-op metaal. Dus een hoge elasticiteit is beter voor de levensduur, maar slechter voor het verbruik (meer verliezen) en wat minder performance.

De viscositeit is temperatuuur afhankelijk, ergo olie wordt dunner bij een toenemende temperatuur. Op een gegeven moment heeft de olie geen viscositeit meer en kan dus ook geen bescherming meer bieden. Echter er is nog een andere factor die de viscositeit beinvloedt en dat is de druk. De eigenschap van een olie om druk te weerstaan wordt uitgedrukt in de zogenaamde High Tension High Shear (HTHS). Deze wordt gespecificeerd bij 150grdn Celcius.

Om de discussie wat af te kaderen zou je dit als het maximaal toelaatbare van een olie kunnen beschouwen, ofwel, de max delta tussen de bedrijfstemperatuur en de hotspot mag maximaal 50grdn Celcius zijn. In de praktijk is er bij een nieuwe olie wel wat marge naar boven toe; hoeveel is weer afhankelijk van de kwaliteit van de olie.

M.a.w, als je in de praktijk een olie temperatuur van 130grdn Celcius meet, mag je er vanuit gaan dat intern in de motor, de olie wel eens 180grdn Celcius kan worden!!!

En hier wringt hem de schoen. Multigrade oliën bevatten polymeerketens als additief om de olie temp. stabiel te maken. Dat stelt fabrikanten in staat om een dunne basis olie (0W of 5W) bij bedrijfs temperatuur (100grdn Celcius) de eigenschappen van een SAE 40-grade te geven. Het probleem met de polymeer additieven is dat hun levensduur afhankelijk is van de temp. belasting (duur en cycles) die ze ondergaan, ergo na verloop van tijd breken ze af en de olie wordt dunner. Dit heeft een direct gevolg voor de oliedruk, maar de meeste moderne auto's hebben geen oliedruk meter dus merken hun eigenaren dat niet.

Voor een nieuwe olie kan dat best, maar het probleem zit in de lange verversings-intervallen die bij moderne auto's gangbaar zijn. Voor de klanten lijkt het leuk dat ze maar 1 keer per 30000km naar de garage hoeven om vervolgens veel geld voor een inspectie met vloeibaar goud neer te leggen, maar die lange verversings intervallen zijn alleen maar goed voor de branche zelf.

Nieuwe olie, Long Life of niet heeft een beperkte levensduur. Long Life zegt alleen maar dat de olie door een autofabrikant geschikt is om bij TBN's onder 1 gebruikt te worden. Dit is het punt waarbij een olie abrasief wordt en auto fabrikanten vinden dat prima, want dan slijt een motor net wat harder. De eerste eigenaar of de lease markt merkt er niets van, die gaat toch maar max over 150k km, maar de tweede eigenaar merkt dat wel in een toenemend olieverbruik omdat het hoonpatroon dan verdwenen is of een lagertje dat door zijn tweede laag heen is, of wat meer pitting op de nokkenstokken! Dat is de voornaamste reden dat de levensduur van een moderne motor i.d.r. niet boven de 300k km komt. Autofabrikanten vinden dat prima.... want dan komen er eerder grote reparaties en dat bevordert natuurlijk de doorstroming.

Een nieuwe olie heeft een TBN van 10-11. Dat wordt na verloop van kilometers een stuk lager. De olieanalyses die ik laat uitvoeren tonen aan dat het TBN van een olie na max 15k km tot 1 is gedaald. Hierbij is er geen verschil tussen motoren die wel of niet voor Long Life zijn vrijgegeven. Die TBN zakt en bij 15k km zit deze al op 1, waaronder de olie abrasief wordt. Bij 30k km mag je ervan uitgaan dat deze tot bijna nul is gereduceerd en dat merk je aan je motor.

Maar goed, door het verouderingsproces breken ook de polymeer additieven af en dan vervalt de olie voor zijj gebruikt worst case tot zijn basis olie, ergo een 0W40 heeft dan geen enkele viscositeit meer bij 100grdn Celcius. Dan mag je je afvragen hoever de olie dan nog in staat is om de draaiende delen zelfs bij normaal gebruik nog te beschermen?

Dus hoge temperaturen geen probleem, mits de olie nog van goede kwaliteit is! Daarom frequent olie-verversen en wacht niet op de service-indicator, dan is het al vaak 'te laat'. Ik hanteer bij mijn M5's maximaal 6k km (Mobil1 10W60) en bij mijn dagelijkse 530i maximaal 15k km (Mobil1 0W40). De tot nu toe uitgevoerde olieanalyses tonen aan dat de viscositeit dan nog prima in de range van de betreffende viscositeitsklasse valt.

Zelf ben ik meer van de wat dikke olie; ja dat leidt tot iets meer dynamische verliezen en dus een wat hoger verbruik en wat minder performance, maar een dikkere olie heeft ook ene hoge HTHS en daarmee meer thermische marge t.a.v hotspots. Een 5W30 olie heeft een lagere eis voor HTHS (2,9cp) dan een 5W40 (3,5cp) of een 15W40 (3,7cp). Die paar pk's kunnen me gestolen worden, die paar litertjes aan brandstof ook, maar een lagertje dat na 150k km geen slijtage vertoont is mij veel liever.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

myalexx schreef: 25.02.2023 - 22:24 Ik kan nergens vinden wat nou normale motor olie temp mag zijn..
Als je op internet zoekt naar (afbeeldingen van) motorolietemperatuurmeter, dan zie je dat die schaalverdeling pas rood wordt bij 120 graden.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”