Pagina 1 van 1

Motor afstellen B16 blok in PV444

Geplaatst: 13.05.2012 - 12:44
door vonk0130
Ik heb recentelijk in mijn P444 het B4B blok waar een kantelende zuiger in zat, vervangen door een B16 blok.
Ik heb de 123 ontsteking overgezet, de "trimming"heb ik conform de handleiding op stand 4 gezet (Medium).
Er zit een nieuwe bobine op, en bougies,kabels ,verdeelkap+rotor zijn ook nieuw.
De motor wil echter niet mooi rond lopen,en tijdens het rijden houdt de motor bij constante snelheid van bijv 70 km/h wat in. Stationair staat hij te schudden als een gek.
Ik heb de carburateur gereviseerd en de carburateur voet en het spruitstuk gevlakt, daar kwam in eertse instantie wat valse lucht binnen. Ook dat heeft geen echte verbetering gegeven.
Ik vraag mij af of de onsteking wel juist staat, wat is de juiste afstelling voor deze B16 motor met 123 ontsteking?
Wat is de juiste wijze van afstellen van de carburateur luchtschroef?

Geplaatst: 13.05.2012 - 13:54
door Iroll
Loopt hij wel op alle cilinders stationair? Als hij stationair staat te schudden lijkt het erop dat er een cilinder niet meedoet. Kleppen staan goed afgesteld?
Voor de afstelling van de carb is het wel handig als je even vermeld welke erop zit.

Geplaatst: 14.05.2012 - 18:04
door vonk0130
Bedankt voor je reactie, de carburateur is een Zenith VN34.
Volgens mij doen alle cilinders wel mee, in ieder geval wel als ik wat meer gas geef.
Ik zal stationair nog eens testen door de bougiekabels een voor een los te trekken. Daarna de kleppen maar eens stellen, kijken wat dat voor resultaat geeft.
Kan ik voor het ontstekingstijdstip de gegevens uit het Olyslager boekje aanhouden, of moet dat met een 123 ontsteking anders zijn?

Geplaatst: 14.05.2012 - 18:21
door Iroll
Kijk voor wat de carb betreft eens naar dit topic
De 123 kan je eenvoudig met een ledje op tijd zetten als het goed is. Welke stand de 123 moet staan weet ik niet uit mijn hoofd, maar dat is wel op hun site te achterhalen of in de gebruikershandleiding.

Geplaatst: 27.08.2012 - 12:33
door twaintje
Met de trimming van de 123 stel je vervroegingskromme in, maar heb je 'm eerst wel goed op tijd gezet ??
Hoort de carburateur bij het blok of heb je de B4 carb zo zondermeer (eventueel gereviseerd) op de b16 gezet ??