Kan dat ook met een DiCE? Of moet je echt software downloaden via de dealer?M@rcel schreef:Jawel. De snelheid van je auto wordt afgeleid van het aantal omwentelingen van je wielen en de omtrek.
Als de auto geprogrammeerd is voor omtrek A en jij zet er wielen onder met omtrek B, dan krijg je een afwijking op je snelheidsmeter en kilometerteller.
afwijking kilometerteller
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Had ik de Volvo software partnrs niet al een keer voor je opgezocht?FrankS60 schreef:Kan dat ook met een DiCE? Of moet je echt software downloaden via de dealer?M@rcel schreef:Jawel. De snelheid van je auto wordt afgeleid van het aantal omwentelingen van je wielen en de omtrek.
Als de auto geprogrammeerd is voor omtrek A en jij zet er wielen onder met omtrek B, dan krijg je een afwijking op je snelheidsmeter en kilometerteller.
Er is een software-download voor nodig. Het is dus ook niet iets dat je tweemaal per jaar laat doen om het verschil in omtrek tussen zomer- en winterbanden te compenseren.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Brainfart :oops: ::oops: ](*,) #-oM@rcel schreef:Had ik de Volvo software partnrs niet al een keer voor je opgezocht?FrankS60 schreef:Kan dat ook met een DiCE? Of moet je echt software downloaden via de dealer?M@rcel schreef:Jawel. De snelheid van je auto wordt afgeleid van het aantal omwentelingen van je wielen en de omtrek.
Als de auto geprogrammeerd is voor omtrek A en jij zet er wielen onder met omtrek B, dan krijg je een afwijking op je snelheidsmeter en kilometerteller.
Er is een software-download voor nodig. Het is dus ook niet iets dat je tweemaal per jaar laat doen om het verschil in omtrek tussen zomer- en winterbanden te compenseren.
Je hebt gelijk!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
Op m'n S80 hebben altijd dezelfde velgen en normale bandenmaat gestaan. kan deze software van zichzelf veranderen? Auto is wel in Spanje in onderhoud geweest, is er daar dan iets veranderd(misgegaan met een update)?
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
855 2.0 20V 93
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Alle auto's geven meer km's op de snelheidsmeter aan, dan er in werkelijkheid gereden wordt, dat is toch niks nieuws?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- ViveLeVelo
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 14.07.2012 - 21:16
Klopt helemaal!!! Autofabrikanten laten altijd een hogere snelheid zien op de snelheidsmeter. Er zit wel een verschil van fabrikant tot fabrikant. De ene fabrikant laat een afwijking zien van 2km/h en de andere 8km/h.VolvoXC70 schreef:Inderdaad. Dat is wettelijk verplicht. Zie Regeling Voertuigen waarbij in de tabellen richtlijn 75/443/EEG van toepassing wordt verklaard.Oceanracer schreef:Alle auto's geven meer km's op de snelheidsmeter aan, dan er in werkelijkheid gereden wordt, dat is toch niks nieuws?
In die richtlijn staat:Daarnaast denk ik dat autofabrikanten er niet op zitten te wachten dat ze claims krijgen vanwege boetes door een te lage weergegeven snelheid.4.4 . De aangewezen snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid . Bij de in bovengenoemd punt 4.3.5 genoemde waarden en daartussen moet tussen de op de snelheidsmeter afgelezen snelheid V1 en de werkelijke snelheid V2 het volgende verband bestaan : 0 ≤ (V1 - V2) ≤ 0.1 V2 + 4 km/h
Het is een vorm van indekken tegen rechtzaken door de fabrikanten tegen bestuurders die beweren dat hun auto een lagere snelheid aangeeft dan de werkelijke snelheid.
Volvo V60 Ocean Race D2, Electric Silver metallic, Select leder Offblack, Convenience pack, Motion pack, verwambare zitplaatsen voor, elektrisch bediende kindersloten, getinte zijruiten, park assist voor en achter, weglaten motorembleem.
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Maar met een afwijing van 8% heeft een auto met twee ton op de teller in werkelijkheid ca. 185k gereden. Ik heb ook 130km/h op de teller staant bij 120km/h op de navigatie. Mijn afschrijving is dus onnodig hoger.
Los daarvan is het gewoon irritant omdat de afwijking te groot is. Dan kan er net zo goed 180km/h staan.
Het dient toch om mij te informeren lijkt me en ik vind 10km/h per uur te veel verschil.
Los daarvan is het gewoon irritant omdat de afwijking te groot is. Dan kan er net zo goed 180km/h staan.
Het dient toch om mij te informeren lijkt me en ik vind 10km/h per uur te veel verschil.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dan laat je het toch aanpassen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Dat klopt maar ik trakteer mijn kinderen liever tien keer op een ijsje. (kan namelijk ook voor dit geld)
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Klopt. Dan blijven er twee opties over:
1. Zet je er overheen.
2. Vraag een mede forumlid met DICE/VIDA of hij voor jou de wielomtrek wil aanpassen.
1. Zet je er overheen.
2. Vraag een mede forumlid met DICE/VIDA of hij voor jou de wielomtrek wil aanpassen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
1. goed ideeOceanracer schreef:Klopt. Dan blijven er twee opties over:
1. Zet je er overheen.
2. Vraag een mede forumlid met DICE/VIDA of hij voor jou de wielomtrek wil aanpassen.
2. kan niet. er is een software download nodig
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8407
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Hoe nauwkeurig is de snelheid op zo'n navigatiesysteem eigenlijk?
Ik erger me er niet aan, overal een beetje sneller dan mag en het 'klopt' weer.
Wel irritant als ik met een bus langs een flitspaal ga, en er rijdt een auto voor. De bus is geijkt, en dan merk je hoeveel auto's er met 40 of 45 langs rijden als je 50 mag.
Ik erger me er niet aan, overal een beetje sneller dan mag en het 'klopt' weer.
Wel irritant als ik met een bus langs een flitspaal ga, en er rijdt een auto voor. De bus is geijkt, en dan merk je hoeveel auto's er met 40 of 45 langs rijden als je 50 mag.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Men trapt altijd automatisch op de rem bij een kast of mobiele controle, ongeacht de rijsnelheid. Dom volk! Het gros weet namelijk het verschil niet eens tussen 30/50 en 60/80 gebieden. Dan krijg je dat vanzelf.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
Heb met interesse dit thema gevolgd. Aangezien ik zelf lang in de R&D van Volvo gewerkt heb kan ik wel wat meer uitleg hier aan toevoegen.
1. De GPS gestuurde snelheidsberekening in bijvoorbeeld een TomTom is vele malen nauwkeuriger dan de snelheidsmeter in het voertuig.
2. De wettelijke eis voor de afwijking van de snelheidsmeter in het voertuig is dat deze NOOIT een te lage snelheid mag aangeven en dat de POSITIEVE afwijking maximaal 10%+4 km/h is.
Voorbeeld (willekeurig automerk) : de snelheidmeter geeft aan dat ik 120 km/h rijdt, echter ik werkelijkheid rij ik misschien maar 110.
3. De wettelijke eis hiervoor is ooit ontstaan toen er nog snelheidsmeters gebruikt werden die d.m.v. een bowdenkabel werden aangedreven. De laatste 15 jaar is men overgestapt op electrische snelheidsmeters met in het begin gewone draaispoelmeters (redelijk nauwkeurig) naar de laatste jaren meer met stappenmotoren (extreem nauwkeurig).
De autofabrikanten, dus ook Volvo, kunnen dus steeds preciezer een gecalculeerde afwijking van de weergeven voertuigsnelheid instellen.
4. Bij de V70 tot/met MY2007 ziijn gewone draaispoelmeters gebruikt en de afwijking tussen werkelijke snelheid en weergegeven snelheid op je meter is klein geworden. Dat verschil zie je duidelijk als je de TomTom er mee in vergelijk zet.
5. In de instrument/meter van de S60/V70/S80 zitten programeerdbare bandenomtrekken opdat de dealer de juiste bandenmaat programmeert en daarmee de afwijking in het meterinstrument binnen de Volvo grenzen houdt.
Als je auto origineel is geprogrammeerd voor 15 Inch banden en er zitten nu 17 of 18 Inch banden op dan kan er een te grote afwijking ontstaan.
Kortom, iets om in ieder geval even in de gaten te houden als je meter in de auto teveel aangeeft (hoger dan de TomTom), gelijk is ook al een indicatie dat de programmering niet klopt.
1. De GPS gestuurde snelheidsberekening in bijvoorbeeld een TomTom is vele malen nauwkeuriger dan de snelheidsmeter in het voertuig.
2. De wettelijke eis voor de afwijking van de snelheidsmeter in het voertuig is dat deze NOOIT een te lage snelheid mag aangeven en dat de POSITIEVE afwijking maximaal 10%+4 km/h is.
Voorbeeld (willekeurig automerk) : de snelheidmeter geeft aan dat ik 120 km/h rijdt, echter ik werkelijkheid rij ik misschien maar 110.
3. De wettelijke eis hiervoor is ooit ontstaan toen er nog snelheidsmeters gebruikt werden die d.m.v. een bowdenkabel werden aangedreven. De laatste 15 jaar is men overgestapt op electrische snelheidsmeters met in het begin gewone draaispoelmeters (redelijk nauwkeurig) naar de laatste jaren meer met stappenmotoren (extreem nauwkeurig).
De autofabrikanten, dus ook Volvo, kunnen dus steeds preciezer een gecalculeerde afwijking van de weergeven voertuigsnelheid instellen.
4. Bij de V70 tot/met MY2007 ziijn gewone draaispoelmeters gebruikt en de afwijking tussen werkelijke snelheid en weergegeven snelheid op je meter is klein geworden. Dat verschil zie je duidelijk als je de TomTom er mee in vergelijk zet.
5. In de instrument/meter van de S60/V70/S80 zitten programeerdbare bandenomtrekken opdat de dealer de juiste bandenmaat programmeert en daarmee de afwijking in het meterinstrument binnen de Volvo grenzen houdt.
Als je auto origineel is geprogrammeerd voor 15 Inch banden en er zitten nu 17 of 18 Inch banden op dan kan er een te grote afwijking ontstaan.
Kortom, iets om in ieder geval even in de gaten te houden als je meter in de auto teveel aangeeft (hoger dan de TomTom), gelijk is ook al een indicatie dat de programmering niet klopt.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Duidelijk verhaal! Als echter een auto de fabriek heeft verlaten met 15" velgen en de eigenaar deze vervolgens vervangt voor originele velgen in de maat 16 of 17 inch, blijft de wielomtrek gelijk. Alleen als er van de gebruikelijke wanghoogte wordt afgeweken heeft dit gevolgen voor de omtrek en dus ook voor de aangegeven rijsnelheid.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race