Accu probleem winterdag (opgelost)

Restaurantieprojecten en verfraaingen van de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Hoi,

Een mini project, omdat ik weinig rijd in m`n auto, wil het weleens gebeuren dat de accu te zwak word in de winterdag, en het starten moeizaam verloopt, vaak is het dat ie net nog start op de laatste druppel stroom, om steeds maar een verlengkabel te leggen naar de auto, zit ik naar die zonnepaneeltjes te kijken voor achter de ruit te plakken met zuignappen.

Eigenlijke vraag: werkt dat wel zo`n paneeltje wat 2 a 3 watt levert, is er hier ervaring mee!!.

En heeft een Volvo 440/460 `93 een OBD aansluiting!!

Alvast bedankt
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Vroegâh, toen ik nog een motor had, gebruikte ik gedurende de winter een druppellader. Dat ding hing gewoon aan het net en werkte perfect. Als het seizoen weer begon en de motor mocht weer aan de loop dan was er spanning zat om hem aan de praat te krijgen.

Geen idee wat zo'n zonnepaneeltje kost maar proberen kan geen kwaad.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Geen OBD, wel een zelfdiagnose kastje bovenop de linker veerpootbevestiging.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

check deze uitleg eens: http://www.omvormer-omvormers.nl/conten ... LADER.html

Die gaat van 1.5 tot 5 watt.
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Doeke Dobma schreef:Geen OBD, wel een zelfdiagnose kastje bovenop de linker veerpootbevestiging.
Okee,

Jammer zag zo`n paneel met obd stekker eraan, maar het ging ook via aansteker plug.

Bedankt, voor je antwoord.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Poika schreef:check deze uitleg eens: http://www.omvormer-omvormers.nl/conten ... LADER.html

Die gaat van 1.5 tot 5 watt.
Ja dat klopt Poika, dat verhaal lees je overal bij die panelen ( ook revieuws van gebruikers) dat het allemaal zo goed gaat, maar ook veel nadelen dat het niet werkt, vandaar m`n twijfels en even de vraag hier heb neer gelegd, lees maar eens het verhaal van VolvoXC70 over de laadproces.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

VolvoXC70 schreef:Loodaccu's laad je dmv een laadspanning die wat hoger ligt dan de spanning van een volle (onbelaste) accu.
De laadspanning is meestal zo'n 14,5V. Naarmate de accu voller is, neemt de laadstroom af.

Met het gegeven dat je zonnepaneel theoretisch een vermogen heeft van 3W, betekent dit dat je laad met 0,2A (P=U*I). per uur dus 0,2Ah.
Als je accu van 50Ah zijn vermogen voor de helft kwijt is, dien je "25A bij te laden". Dit duurt 120 uur.

Dit is allemaal theoretisch want die 3W gaat zo'n paneel in werkelijkheid niet halen (misschien gem. de helft). De praktische laadtijd wordt dan dus 240 uur. Tel daarbij evt. lekstroompjes en het afnemen van het rendement van het zonnepaneel in de loop v/d tijd op en je ziet dat het weinig nut heeft.

Je kunt er misschien hooguit je accu mee op peil houden maar dan moet je ook niet een weekje slecht weer hebben en/of vol in de winter zitten.

Ik heb in de praktijk al wat goedkope chineese brol gezien die maar 1/4 van het opgegeven vermogen halen en slecht beveiligd zijn. Bij slecht weer treedt dan het omgekeerde in werking; je staat met je accu de zon te laden (het paneel ontlaad de accu).
Ik heb eerst zitten kijken naar een goede lader.. C-TEK sprak me wel aan ivm druppelladen en diversen accu types als gel/lood agm kan opladen, maar heb eens de info over laders zitten bekijken betreft Amperage`s, een te lichte lader van 2-4 Amp kan weer bv een gel-accu van 100AH niet volledig opladen ( heb ik hier, met 220volt omvormer).
Prijzen schieten gelijk omhoog voor laders met hogere Amperage.

Nadeel is de verlengkabel om te druppelladen, en dat heb je niet met een zonnepaneel, ik denk dat ik voor alle 2 ga kijken, maar dan een paneel met hogere wattage, en ook genoeg levert bij een bewolkte dag, deze type`s zag ik op het scherm ook voorbij komen.

Jouw laad formule daar zit ik eigenlijk mee te dim dammen

U hoort van me, als ik weer es iets miskoopt ;-)
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Vanaf April 2012, getest met 2 zonnepanelen op een accu 55AH 12 volt.
Betreft een losse accu(niet aangesloten ivm lekstroom).

Zonnepaneel 1: 2,6 watt (de goedkoopste) 3,5 mnd geprobeerd, loopt hoe dan ook leeg naar 11,59 volt. waarschijnlijk geschikt voor motor en scooter accu. ( volgens tabel ook voor auto).

Zonnepaneel 2: 7,2 watt, 3,5 mnd getest, accu opgeladen naar 12,09 volt maar... doch niet aangesloten ivm lekstroom. dit is vrijwel in het hoogseizoen qua licht uren.

Heb ook een Ctek lader(met status accu toestand indicator) daarna gebruikt, deze gaf aan dat de accu bijna vol was.

Test resultaat prut spul onder de €50,- voor auto gebruiker!!. Weer wat geleerd.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 projekten”