Nieuwe remschijven, welke?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

AlexV70 schreef: Zelfs mijn wederhelft ergert er zich aan.
Oei, dat is foute boel! Dat piepen kun je verhelpen door de glijvlakken en contactvlakken remblok<>remanker en remblok<>zuiger met kopervet te smeren. Maar beter is de boel meteen vervangen door origineel... www.parts4swedes.nl heeft origineel en is niet duur!
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Bover schreef:Tja die after market.....
Eigenlijk zou men m.b.v. referentie nummers dezelfde kwaliteit moeten geven in de aftermarket.

snap dat niet zo goed want men moet toch aan bepaalde eisen voldoen met onderdelen.... :roll:

Nu ook wee met de voorruit die vervangen moet worden. Bij Carglass staat er geen 'Lminaat' op de voorruit en bij Volvo wel.
weet trouwens niet wat verschil is en ga voor de volvo ruit naar de dealer.

Men speelt mogelijk op je onzeker gevoel en 'niet' kennis
Sommige winkels hanteren wél de originele nummers als referentie, bijvoorbeeld www.skandix.de. Er staat dan ook duidelijk bij of het om originele of "huismerk" spul gaat. Bij sommige Nederlandse winkels staat er niets bij, behalve als het origineel is. Wat de kwaliteit betreft tasten we idd in het duister. Het enige dat we zeker weten, is dat de originele Volvo-onderdelen in de auto getest zijn, voordat deze op de markt werd toegelaten. Dus bijvoorbeeld de remvertraging valt dan binnen de wettelijke normen. Of de remvertraging van de remschijven/blokken van het "huismerk" beter of slechter is, is ongewis. Dus ga je voor zekerheid (en voor de veiligheid van jou, de vriend(in), kinderen en de andere weggebruikers), dan ga je voor origineel.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik heb gekeken bij skandix en inderdaad met biedt 'alternatieve' naast orginal.
Op een of andere manier is het ook wel misleiding denk ik wel eens en merkbescherming. En inderdaad met origineel weet je zeker dat je goed genoeg zit.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Bover schreef:Tja die after market.....
Eigenlijk zou men m.b.v. referentie nummers dezelfde kwaliteit moeten geven in de aftermarket.

snap dat niet zo goed want men moet toch aan bepaalde eisen voldoen met onderdelen.... :roll:

Nu ook wee met de voorruit die vervangen moet worden. Bij Carglass staat er geen 'Lminaat' op de voorruit en bij Volvo wel.
weet trouwens niet wat verschil is en ga voor de volvo ruit naar de dealer.

Men speelt mogelijk op je onzeker gevoel en 'niet' kennis
Als de ruit van hetzelfde merk is, maar er staat geen volvo op, zal het geen kwaad kunnen. Zelfs een ander "goed" merk zou ik goed vinden.

Als er maar geen carglass opstaat, want dat kost je minstens 3à400 euro meer.

Er zijn genoeg autoglaszetters die een kwaliteitsruit plaatsen onder de 300 euro.

Volvo of carglass vraagt daar tussen de 600 en 800 euro voor ](*,)

Elke voorruit is nu "laminaat" (twee lagen met plastiek tussen)
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ahh die laminaat is een extra versteviging neem ik aan. Dank je
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Nja, voor veiligheid. Voorkomt dat de ruit versplinterd.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Bover schreef:Ik heb gekeken bij skandix en inderdaad met biedt 'alternatieve' naast orginal.
Op een of andere manier is het ook wel misleiding denk ik wel eens en merkbescherming. En inderdaad met origineel weet je zeker dat je goed genoeg zit.

Orginele schijven kun je gewoon kopen bij de aftermarket,het prijsverschil is meestal nihil,omdat de after markt met hogere bruto prijzen werkt.
Het belangrijkste is de montage,dat is veel belangrijker dan het merk schijven.
Gast

Freek63 schreef:
AlexV70 schreef: Zelfs mijn wederhelft ergert er zich aan.
Oei, dat is foute boel! Dat piepen kun je verhelpen door de glijvlakken en contactvlakken remblok<>remanker en remblok<>zuiger met kopervet te smeren.
Gedaan met remmenvet (kopervet en ABS is niet zo'n goede combinatie), maar dat heeft niet geholpen.
Volgens mij zit het in het materiaal van de blokken.
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Dan maar andere (originele) blokken...
Gebruikersavatar
jee-bee
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 05.03.2012 - 17:49
Locatie: Gronau (westfalen)

Interessante filmpjes. Ziet er op het eerste gezicht best makkelijk uit, maar dat zal vast tegen vallen.
Volvo XC90 D5 AWD (2013)

Triumph Tiger Explorer 1200 XC (2014)
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

AlexV70 schreef:
Freek63 schreef:
AlexV70 schreef: Zelfs mijn wederhelft ergert er zich aan.
Oei, dat is foute boel! Dat piepen kun je verhelpen door de glijvlakken en contactvlakken remblok<>remanker en remblok<>zuiger met kopervet te smeren.
Gedaan met remmenvet (kopervet en ABS is niet zo'n goede combinatie), maar dat heeft niet geholpen.
Volgens mij zit het in het materiaal van de blokken.
Welke Ferodo's heb je? Ik kan het probleem niet onderschrijven en heb er al aardig wat setjes Ferodo's doorheen op verschillende auto's.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Even een schuin kantje aan de blokken vijlen en inderdaad kopervet op de contactvlakken, zowel remzuiger als remklauw waar deze de blokken raken
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

[quote="AlexV70(kopervet en ABS is niet zo'n goede combinatie)[/quote]
Dit heb ik al vaker gehoord, maar nooit enig uitleg gehad. Is het een bakerpraatje of is er een wetenschappelijke verklaring?
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Volgens mij is dat ivm de vervuiling vd sensor/kartelrand welke gemeten wordt door die sensor. Deze constateert de wielsnelheid en merkt het dus op wanneer er een of meerdere wielen een verkeerde snelheid (slippen) hebben.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Waar vind ik daar informatie over?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De sensoren werken met magnetisme. Als er kopervet op slaat kan dat het magnetisch veld beinvloeden waardoor de sensor geen goede waardes meer kan meten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Sorry, dat ik een beetje kritisch ben, maarre... Koper magnetisme beïnvloeden? Ik heb eens gegoogled, maar kan niets vinden. Kan iemand mij uitleggen hoe kopervet magnetisme beïnvloedt?
Gebruikersavatar
jee-bee
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 05.03.2012 - 17:49
Locatie: Gronau (westfalen)

Koper zelf is idd niet magnetisch, maar dan heb je het over koper. Een beetje vet zal toch niet veel problemen opleveren. Aan de andere kant, er zijn toch alternatieven neem ik aan?
Volvo XC90 D5 AWD (2013)

Triumph Tiger Explorer 1200 XC (2014)
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Dag Jee-bee, alternatieven klopt. Volvo zelf gebruikt (soms) siliconen en er is ook speciaal keramisch remmenvet, Maar ik probeer nu juist te achterhalen waarom kopervet slecht zou zijn. Anybody?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dealers gebruiken bijna niets anders dan kopervet voor remblokken enz enz.
Dat heeft echt geen invloed op die sensoren.
Je moet er natuurlijk geen halve pot op smeren,maar bij normaal gebruik gebeurd er niets mee.
Broodje aap verhaal.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”