Wie kent deze koelvloeistof verwarmer?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dikke slang v.a. thermostaat wordt ook warm....bij jou Ger ?
Als dit de dikke slag is die, als je voor de auto staat, links over het blok loopt (dus aan de kant van het koelwatervat) dan is het antwoord: JA.

Zoals al eerder gezegd: Na de start zakt hij terug in temperatuur. In mijn optiek komt dat omdat hij het water voor (of na) de thermostaat alleen maar warm maakt. Maar, de start is super soepel! Gisteren een start na een nacht met -21 en zonder de verwarmer aan te hebben gehad. Dames en heren, wat een verschrikkelijk geluid en gedoe en zelfs protest van de motor.

In zijn algemeenheid: het blok is veel sneller op bedrijfstemperatuur en het is binnen sneller warm. Tevens is de koude start veel beter en klinkt de motor warm.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20739
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vreemde opmerking Ger: onze auto's komen uit een land waar het gewoon 25 graden of meer kan vriezen. Ze kunnen er dus tegen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dat klopt maar elke auto heeft zijn karakter en die van mij is een watje....maar dat is mijn eigen schuld, ik ben te lief en zorg te goed voor haar.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

onze auto's komen uit een land waar het gewoon 25 graden of meer kan vriezen. Ze kunnen er dus tegen.
in principe heb je wel gelijk, natuurlijk.
Maar hebben ook niet 95 van de 100 auto eigenaren een aansluiting voor een eletrische verwarming standaard op de auto?
Ik ben vele malen in S, N en FIN geweest voor mijn werk, vele malen een huurauto gereden daar, en ik zie bijna niets anders dan auto's met een aansluitplug ergens onder de auto, incl de huurauto's. bij de hotels staan gewoon die aansluitpaaltjes op de parkeerplaatsen.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Msuidgeest schreef:Vreemde opmerking Ger: onze auto's komen uit een land waar het gewoon 25 graden of meer kan vriezen. Ze kunnen er dus tegen.
Wat is er dan nog Zweeds aan een Volvo? Dan moet je zo ongeveer helemaal terug naar de Ama's!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20739
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

@Iroll: zoiets waar jij in rijdt? Hoe oud is dat?

Volvo is natuurlijk niet helemaal Zweeds meer maar kan zeker tegen een koudje.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Mijn 1800ES is van nov.´72. Nog nooit een auto tegengekomen die zo goed in de kou start en waarvan de verwarming zo snel heet is. Na 300meter wordt de boel al warm en na 1500mtr istie heet. Technisch is het dan ook een Ama.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Wat is er dan nog Zweeds aan een Volvo?
Er staat toch echt op diverse stickers en plaatjes: "Made in Göteborg Sweden"
Het zal wel weer dom van mij zijn, ben ook maar een, "slichte Grunneger", maar ik heb er vertrouwen in dat ze daar geboren is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Mijne is made in belgium...dat verklaart waarschijlijk mijn overige topics.

Vanochten 1.5h op de oliekoeler. Direct warme lucht en een super start.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gast

kuupertie schreef:Vanochten 1.5h op de oliekoeler. Direct warme lucht en een super start.
En daarna loopt ie goed? Blijft mijn vermoeden staan dat er iets is met het voor- en nagloeien.
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Daarna loopt ie goed. Als ik de verwarmer niet gebruik.....loopt ie slecht (start wel normaal)
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Gisteren om 17.00 uur het ding aan de stroom tot hedenochtend 07.00 uur. En het resultaat: GEEN VERSCHIL met de vorige bevindingen.

Hij krijgt dus kennelijk de thermostaat niet open. Kan dat liggen aan de plek waar de verwamer is ingebouwd? Keine ahnung. Maar de start is vergelijkbaar met een warme start en hij is veel sneller op temperatuur, zelfs met -12 vanochtend. Ik ben tevreden, laten we het daar maar op houden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8331
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

V70/2.4D/2003 schreef:Maar de start is vergelijkbaar met een warme start en hij is veel sneller op temperatuur.
Daar zou ik het voor doen. Als de olie/koelwater maar warm is bij het straten, de rest wordt vanzelf warm. Ik wil hem ook wel gaan inbouwen, ben de kou wel zat nu. Vanmorgen wilde de auto niet eens aan slaan, moest hem gewoon 3 tot 4 keer starten (1e keer in 2,5 jaar). Weet niet of het komt door de tuning van gisteren (lijkt me toch niet) of door de kou.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Ik weet niet wanneer de thermostaat begint open te gaan...maar de verwarmer gaat bij 65-70 graden celcius (maximaal) uit.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
DrRossi
4th Gear member
Berichten: 643
Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46

Ik was dit weekeinde ff een dagje gaan skieen in Morzine.
Blijft mijn favoriete stek
Maar brrr koud !!
Afbeelding

Ik bedacht me dat ik een fles olie in de koffebak had en voor de gein eens gekeken!
Net appestroop !! en dat voor 5w40
Moet je thuis eens doen voor de lol, een dagje in de vriezer leggen gewoon om te begrijpen waarom een auto slijt van een koude start.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

He jongens, ik vind het bijna jammer dat ik een standkachel heb...plumeau prachtig gedaan. Daar is een forum voor !

Nog als tip:
http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... orvarmare/

Vertaald met Google:
Met behulp van het blok verwarming is een van de gemakkelijkste manieren om hun brandstofverbruik te verminderen en slijtage van de motor van de auto. Een blok verwarming kan worden gebruikt voor een groot deel van het jaar en evenveel waard als tien graden boven nul.


Aanbevolen aansluiting tijden voor de motor
Tijdens -15 ° C - 1,5 uur
Tussen -15 ° C en 0 ° C - 1 uur
Tussen 0 ° C en 10 ° C - 20 minuten
Meer dan 10 ° C - motor-verwarming is niet nodig
Bij alle voertuigen van
Een koude motor verbruikt meer brandstof en stoten meer uitstoot dan een warme.
Gebruik van de motor vermindert het brandstofverbruik en de uitstoot van koolstof aanzienlijk.
Het gebruik van motorverwarmers gerechtvaardigd zijn tot +10 ° C, mits de duty cycle aangepast aan de buitentemperatuur.
Een koude start of een gemiddelde van slijtage van uw motor komt overeen met 30 kilometer. Cold starts zal ook brandstofverbruik omdat een koude motor vereist een overmaat brandstof om quitte. Bovendien is de katalysator niet werkt als de auto koud is, resulteert in een verhoogde uitstoot van uitlaatgassen.
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Thanks
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Hey,

Iemand in de buurt van Ommen een brug...heb een paar druppels koelvloeistoflekkage. Niet erg, wel lastig omdat daardoor het peil wel eens onder niveau komt.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

V70/2.4D/2003 schreef: Hij krijgt dus kennelijk de thermostaat niet open. Kan dat liggen aan de plek waar de verwamer is ingebouwd?
Allereerst moet alleen de kachel kraanbinnen open staan. De motorthermostaat moet (en zal) dicht blijven:
Afbeelding

Zit ie op een andere plek of anderom dan krijg je problemen...als het warme water niet kan stromen staat ie de boel aan de buitenlucht af.

Eeen D5 en kou ?: Ik heb een standkachel maar als ik volledig voorverwarmd instap en rij bergaf is onder -5 bij gehele 90gr warmte weer vertrokken. Bij 0gr gaat bij mij de koeler voor 90% dicht, ook met rijkswegritjes van 400km....
brulkjaer
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 18.07.2016 - 10:56

Dit topic is nu een paar jaar oud.
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de gebruikservaring in die jaren.
Wie kan zijn ervaringen delen?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”