Probleem satellietontvangst

Navigatiesystemen die niet van Volvo zijn. Zoals TomTom, Garmin etc.
Plaats reactie
Wood46
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18.06.2011 - 19:32
Locatie: Rhoon

Beste Volvoforummers,
Al enige tijd kijk ik op het forum en ben speciaal geinteresseerd in navigatie en Ipod zaken. Ik ben sinds maart Volvo s60 een tevreden S60 rijder, het is er een van jan. 2009 in de Drivers Edition uitvoering dus met RTI. Een van de eerste dingen die ik wilde was een Ipod adapter, deze heb ik via dit forum bij Volvotech gekocht en hij bevalt prima. Over het RTI systeem ben ik minder enthousiast, ik vind het grafisch redelijk primitief en ben regelmatig het bos ingestuurd. Ook de updates vind ik buitensporig duur. Kortom ik wilde wat anders, nu weet ik inmiddels via het forum ook dat er i.p.v. de RTI best wat anders in te bouwen is via Volvotech, maar de kosten hiervan vind ik toch wel erg op gaan lopen. Uiteindelijk heb ik een Garmin nuvi 1490T gekocht met bijbehorende Brodit steun aan het luchtrooster. Het ziet er netjes uit alleen niet zo mooi als een scherm wat uit je dashboard komt. Maar nu komt het, de navigatie werkt niet omdat de satellieten niet gevonden worden. Dat was behoorlijk balen, direct de leverancier gebeld maar die kwam niet verder dan dat de voorruit wel eens een probleem zou kunnen zijn. Ik moest maar naar de garage om hier een oplossing voor te vinden, zoals een opening in de zonwering waar de autofabrikanten al rekening houden met ontvangst problemen of een externe antenne aansluiten, wat niet kan omdat die aansluitingen er niet meer opzitten tegenwoordig. Ik heb toen via Internet ontdekt dat er speciale antennes bestaan die via een ontvanger buiten de auto een GPS signaal naar de navigatie sturen. Ik heb van Harold van de snelwebshop er zo een mogen uittesten maar geen enkel resultaat helaas.
Omdat ik toch in buurt van Moordrecht was ben ik bij Waypoint eens binnengelopen en daar navraag gedaan. En ik heb daar de gouden tip gekregen om de betaande GPS antenne van de RTI er uit te trekken. Omdat ik niet wist waar deze zat ben ik via de Volvodealer terug naar huis gereden, maar daar was niemand die mij kon helpen op dat moment (zaterdagmiddag). Thuis komende heb ik op de RTI unit het groene stekkertje er uitgetrokken en voila het probleem is opgelost!! Een prima signaal, alleen heb ik met dat stekkertje ook de Ipod verbinding los gemaakt. Ik moet dus nu alleen weten waar de echte antenne verbinding van de RTI zit. Ik begrijp dat die ergens onder de hoedenplank moet zitten alleen zie ik nog niet waar dat dan zou moeten zijn. En ik weet de kleur van de draad in het bewuste groene stekkertje niet anders kan ik hem daar uit halen misschien.
Hopelijk heeft iemand wat aan deze informatie waar ik na veel moeite achter gekomen ben.
Het mooiste zou zijn om de draad naar de sigarettenaansluiting nog weg te werken, maar dat zie ik even niet zitten om dat te doen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als je de hoedenplank loshaalt zie je een platte unit zitten met een los stekkertje eraan. Dat is de GPS ontvanger.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Wood46
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18.06.2011 - 19:32
Locatie: Rhoon

Bedankt voor de tip edraket, ik ga dat doen.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie 'niet Volvo'”