oplossing clakson draad

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wepster850
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28.01.2006 - 19:18
Locatie: limboland

zoals velen weten rijd moeders de vrouw in een amazon ( project red lady)
tot haar tevredenheid .
maar ik kom met een ding niet weg en dat is de kabelvan de clakson die loopt zoals het hoord door de stuur stang en die breekt iedere keer af als er aan het stuur gedraaid word tijdens het rijden .
nu is mijn vraag is daar een goede oplossing voor ik word gillend gek van iedere week die kabel weer aan elkaar maken en dat ding word steeds korter :-x .???

graag hoor ik van de heren die het opgelost hebben hoe ze het gedaan hebben ik ben even door mijn oplossingen heen ::(
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Maak een wipschakelaar op het dashboard.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Zoek een deurbelschakelaar of andere veerschakelaar (deze hoef je niet uit te zetten) en werk deze weg op een plek waar 'ie niet opvalt ;-)

Edit: In hoeverre dit is toegestaan voor de APK weet ik niet. Moet deze niet per sé op het stuur zitten?
Gebruikersavatar
Dieselaar
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 25.06.2007 - 19:01

je kan ook een dunner kabeltje nemen naar de claxon zodat het niet vast blijft zitten tijdens het draaien, en dan ook vrij lang. Als het stuur draait wordt het kabeltje natuurlijk korter. Het stuur draait iedere keer weer terug naar de middenstand en dan moet het vrij zijn. Heb je gewoon twee losse adertjes gebruikt of een gebonden snoertje met 2 adertjes?

V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

Afbeelding
Gebruikersavatar
wepster850
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28.01.2006 - 19:18
Locatie: limboland

Dieselaar schreef:je kan ook een dunner kabeltje nemen naar de claxon zodat het niet vast blijft zitten tijdens het draaien, en dan ook vrij lang. Als het stuur draait wordt het kabeltje natuurlijk korter. Het stuur draait iedere keer weer terug naar de middenstand en dan moet het vrij zijn. Heb je gewoon twee losse adertjes gebruikt of een gebonden snoertje met 2 adertjes?
he dieselaar

ik heb een standaard 0.75mm2 gebruikt en dan met een lengte van meer dan de stuur uitslag nodig heeft ,maar het probleem is dat als je het stuur terug draaid in de rijstand ( lees recht uit) dan is delengte van het kabeltje zolang dat hij overal tussen gaat zitten en dan blijft hangen en je met indraaien je de kabel verrot draait dus nu zoek ik een oplossing om dit te verkomen
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Het andere eind van het snoer ligt ws onderin het onderste deel van de stuustang. Dus het gedeelte v.d. stuurstang na de steering coupler (Rubberschijf tussen de 2 stuurstangdelen). Het snoertje loopt dan over de steeringcoupler het bovenste gedeelte v.d. stuurstang in naar het stuur. Je kan de steeringcoupler verwijderen en proberen om met een lasdraad met aan het eind een haakje het snoertje onderuit de stuurstang te vissen zodat je het weer origineel kunt aansluiten.
Het snoertje loopt dus door de bovenste stuurstang, over de steeringcoupler heen het onderste gedeelte van de stuurstang in, door het stuurhuis heen naar de claxon.
Het is een veel voorkomend probleem als de steeringcoupler wordt vervangen. Een vorige eigenaar heeft ws zonder nadenken het snoertje doorgeknipt waarna het in de stuurstang is gevallen en als beun oplossing het snoer buitenom de stuurstang gelegd. Wat dus niet werkt zoals je merkt en gevaarlijk kan zijn omdat het stuur geblokkeerd kan raken door het snoer :?
makkelijkse oplossing is zoals al geopperd, om een schakelaar in het dashboard aanteleggen.
Gebruikersavatar
wepster850
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28.01.2006 - 19:18
Locatie: limboland

irol
ik denk dat je me niet begrijpt kan aan mijn uitleg liggen ::lol:
de draad loopt gewoon door de stuurstang zoals hij hoort daar is niks mis mee echter als ik de draad die uit de stuurstang komt naar de clakson die breekt iedere keer met in sturen zelfs als ik hem verlang hij draait zich om de onderste stuurstang en knapt dan nu is mijn vraag , hoe kan ik dit voorkomen daar ik de draad al heel erg lang heb gemaakt maar dan nog breekt hij iedere keer zelfs als ik hem aan de onderste stang vast maak met tape dan word hij na de tape afgebroken door de stuur beweging .
is er geen mogelijkheid om er een sleep contact te maken achter het stuur wat wel gewoon werkt net als bij de nieuwere volvo's
zie de foto
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4523
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

begrijp het probleem niet; heb ooit een nieuwe kabel getrokken en voorzover ik me dat kan herinneren ging dat heel simpel door beide delen van de stuurstang; vanaf boven erin laten zakken en onderaan bij het stuurhuis kwam ie d'r weer uit; bij het draaien aan het stuur tordeert de draad in de stuurstang maar dat gedeelte is lang genoeg om dat op te vangen
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je hebt 'm over de onderste stuurstang lopen, buitenom dus vanaf de steering coupler. En dakannie. Hij moet DOOR oftewel IN de beide stuurstang delen lopen. Het andere eind van de draad ligt dus onderin de onderste stuurstang tegen het stuurhuis aan en die moet je eruit vissen. Als je het stuurhuis bekijkt zal je daar de draad naar buiten zien komen als het goed is. Ik begreep jou wel maar jij begreep mij niet :shock:
Zie ook het front end/steering gear manual pdf blz 20.
Gebruikersavatar
wepster850
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28.01.2006 - 19:18
Locatie: limboland

nou iroll

zo zie jemaar weer ook mensen die een compleete auto bouwen kunnen op de meest eenvoudige dingen wel eens stuk lopen ](*,)
en die tip van jou was dus DE oplossing
heb nu almeer dan een jaart naar oplossingen gezocht maar iederekeer ging het fout en nu eindelijk de juiste
zie toelichting

Afbeelding

Afbeelding

zo zie jemaar weer wat hier een berg kennis en info op het forum rond hangt en hoe fijn het is om elkaar zo te kunnen helpen

\:D/ \:D/

ik eindelijk van het probleemtoeteraf en moeders de vrouw ken weer in een herrie makende amazon rijden


thanks heren voor het delen van de kennis
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Kijk! Mooi dat het is opgelost!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dat heb je snel gefixt! Beter zo origineel dan een extra schakelaar in het dash, nietwaar?
Gebruikersavatar
wepster850
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28.01.2006 - 19:18
Locatie: limboland

Iroll schreef:Dat heb je snel gefixt! Beter zo origineel dan een extra schakelaar in het dash, nietwaar?
mede door die tip van jou heb ik het zo kunnen fiksen .
en die draad door die onderste buis dat was gewoon van onderuit er in duwen en boven koppelen :P
maar ben welblij dat het nu orgineel werkt want dat met die draad los was echt helemaal niks

nogmaals bedankt iroll heb weer wat bijgeleerd :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”