Installatievraagjes PC5200+imitatiescherm

Navigatiesystemen die niet van Volvo zijn. Zoals TomTom, Garmin etc.
Plaats reactie
MSG
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 06.03.2011 - 20:49

Hallo, ik heb een setje PC5200+imitatiescherm gekocht om in te bouwen.
Nou heb ik het idee om dit zelf te doen dit weekend en daar waar ik niet uit kom kan opgelost worden door de garage waar de auto a.s. dinsdag toch nog even moet zijn.

Ik heb al aardig wat gelezen op het forum maar zit toch nog wel met een aantal vragen. Het betreft een v70 van eind 2005 (NL 2006 modeL) 185pk d5 met canbus.

- Waar kan ik het best de benodigde draden weghalen (dus 12v continu, 12v geschakeld, pulse (cem d10 schijnt ook bij mijn auto te kunnen maar ik begrijp dat het ook wel eens uit de grijze stekker onder bij het stuur wordt gehaald), achteruitrijsignaal (zowel voor de PC5200 als het scherm) Voor in de auto of achter bij de zekeringkast bijvoorbeeld?

- Wat is nu uiteindelijk de beste plaats voor de GPS ontvanger (boven klokken) en TMC antenne?

- De externe speaker werkt bij mij niet als de monitor omhoog is, daar zit namelijk bij mij ook een speaker in (die doet het dan wel maar is lang niet zo helder als de externe speaker).

- Het scherm komt niet omhoog op wat voor knop ik ook druk van de afstandsbediening. Alleen als ik de zekering uit de "contactslot 12v" haal en er weer in stop, dus ahw naboots dat het contact uit en aan gaat. Maar goed dat zou betekenen dat het scherm ALTIJD als je het contact aan doet omhoog komt en blijft. Hebben diegene die dit geinstalleerd hebben een aparte schakelaar gezet om het scherm toch ook naar beneden te krijgen als je het scherm tijdens het rijden niet omhoog wil hebben staan?

- Ik heb ook een achteruitrijcamera besteld bij ACtuning, die wil ik ook plaatsen.

Let wel bovenstaande heb ik getest door het systeem alleen met voeding aan te sluiten.

Ben best handig maar doe weinig met electronica. Hopelijk kan ik via het forum wat "ondersteuning" krijgen :roll:

DIT is trouwens zeer handig voor het overzicht. Is dezelfde set echter de monitorkabel is bij mij iets anders (zitten minder aansluitingen op)

http://www.navintegration.eu/solutions/ ... 2-2008.pdf
MSG
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 06.03.2011 - 20:49

Een schema van de stekker van de HU850 zou naar mijn idee ook zeer handig zijn. Om alleen te vertrouwen op de kleurtjes van de kabels lijkt me ook wat link.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

U vraagt, wij draaien... ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MSG
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 06.03.2011 - 20:49

hartelijk dank, moet wel eerlijk zeggen dat ik er niet echt wijzer van wordt...
Ik dacht dat ik zo makkelijk kon achterhalen welke kabels ik kan gebruiken. Lijkt me toch dat daar in het vooronder alles terug te vinden moet zijn...
MSG
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 06.03.2011 - 20:49

hmm loopt nog niet storm met reacties..even de meest prangende vraag dan anders geformuleerd.
Waar vind ik de volgende draden en waar kan ik ze dus het best aftappen?

Voor de computer (achterin dus)
- 12v continu
- 12v geschakeld op contact maar ook tijdens starten wel 12v houden (niet dat scherm dan weer terug zakt)
- pulse signaal voor snelheid (cem d10 of grijze stekker bij stuur? elders?)
- massa

Voor het scherm (voorin dus):
- 12v continu
- 12v geschakeld op contact maar ook tijdens starten wel 12v houden (niet dat scherm dan weer terug zakt)
- massa
- Achteruitrijsignaal

Hoor graag jullie advies.
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Ik ben niet bekend met het imitatiescherm. Heb de 5700 en 5200 ingebouwd met een origineel scherm en een breakinbox van Volvotech. In deze opstelling heb je alleen spanning nodig voor de VDO.

In de S80 heb ik de stroom achter de radio weggehaald met een ISO2CAR stekker zodat ik direct alle draden goed had.

In de XC90 heb ik continu + van de relais kast links achterin gepakt. De massa en geschakelde Plus van de aansteker onder de armsteun.

Ik adviseer je van 1 punt stroom te pakken. Als er dan ergens iets fout gaat heb je maar 1 circuit naar je auto ipv 2.

Mbt de pulse. Voor een paar tientjes legt de volvo garage de draad voor je klaar op D10. Voor mij is dat risico afkopen, want als je daar iets fout doet dan loopt het vreselijk in de euro's.

Ook je 5200 heeft een achteruitrij signaal nodig. Wanneer je achteruit rijdt krijgt de VDO pulsjes waardoor hij denkt dat je voorruit gaat. Vervolgens is de computer de locatie kwijt. (het duurt lang bij een VDO voordat hij je weer gevonden heeft wat GPS is ondersteunend en niet leidend zoals in een tomtom). Deze heb ik in beide auto's van het achterlicht genomen.
MSG
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 06.03.2011 - 20:49

hoi s80 tdi, dank voor je reactie. ik heb het er inmiddels inzitten en op aanraden van een volvospecialist hier in de buurt de draden door hun laten aansluiten. ik had alles netjes klaargelegd en gelabeld maar zij gaven aan er 8 uur (!!!!!) mee bezig te zijn geweest. Ik vond dat echt belachelijk omdat ik het zelf in een half uur had gedaan. Bovendien hebben ze de verkeerde schakelspanning gepakt en doet de puls het niet...Daar is dus nog niet het laatste woord over gezegd. Ben er behoorlijk chagrijnig van ... Ik dacht een goedkoper adresje te hebben dan de dealer...blijkt dus niet handig
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie 'niet Volvo'”