2 din all in one ipv HU 603

Navigatiesystemen die niet van Volvo zijn. Zoals TomTom, Garmin etc.
FamilyD
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 30.01.2011 - 11:15

Hallo allen,

Met veel interesse lees ik hier over de verschillende mogelijkheden van navigatie. Wij rijden zelf een V70 (MY 2004) met daarin een HU-603.
Deze willen we gaan vervangen voor een 2 din navigatie toestel wat ook gelijk de mogelijkheden van DVD, bluetooth en RV cam moet hebben om aan te sluiten. Inmiddels al diverse bezoekjes afgelegd en verschillende toestellen bekeken en nu is de voorkeur uitgekomen op een Kenwoodsysteem (DNX 7260BT) alhoewel de Bluepower 890B ook wel in the picture komt.
Mijn vraag is; ik heb inmiddels al wat topics gelezen waarin mensen zelf deze toestellen vervangen hebben in hun auto. Is dit een beetje goed zelf te doen of is dit een klus die je beter kunt uitbesteden ? Voor je de HU 603 verwijdert moet je deze eerst afmelden heb ik begrepen.
Moet dit bij de volvo-garage gebeuren en is dit veel werk ?
(Is dit trouwens absoluut noodzakelijk ?)

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Grt.
Jen
Gebruikersavatar
Automatic-freak
4th Gear member
Berichten: 560
Lid geworden op: 06.05.2009 - 22:14
Locatie: Twente
Contacteer:

Hallo Jen,

Ik weet natuurlijk niet hoe handig je bent, maar dit is geen zeer moeilijke klus; je moet in ieder geval zorgen dat je een verloopkabel er bij hebt van de Volvo-bekabeling naar DIN-aansluiting zoals op de Kenwood.

Verder moet je een antennekabel, microfoon en dergelijke ergens naartoe leggen, dus je zult wat kappen moeten de-monteren (o.a. naast de voorruit en onder het dashbord)

Mvg Erik
S80 2.5t Summum Geartronic '07
&
244 GLT V6 Automatic '80
Project-car from Sweden
FamilyD
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 30.01.2011 - 11:15

Hallo Erik, dank voor je reactie. Nu ben ik zelf niet zo handig als het op auto's aankomt maar manlief gelukkig des te meer. (In het tijdperk voor de kids (pfff....lijkt heel lang geleden)deed hij wel veel sleutelen en zelf dingen inbouwen maar ja, dat is wel ff geleden en het was geen Volvo.)
Weet jij iets meer over het afmelden van de HU en de telefoon ?

groetjes

Jen
flipjebetuwe23
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 23.08.2009 - 20:37

Even een opmerking als je er een orginele Volvo telefoon in zit zal deze niet meer werken. Tevens werkt ook de orginele parkeersensors niet meer als die via de HU zijn geluid doorgeeft.
En de stuurbediening zal ook niet werken. Dit is mischien op te lossen met een interface.
Welke je daarvoor moet hebben ligt aan merk radio(weet niet zeker of het überhaupt gaat werken). Je kunt eventueel even bij forum sponsor volvotech informeren.
FamilyD
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 30.01.2011 - 11:15

Dat van de telefoon is bekend echter wij willen een all in one in gaan bouwen met een bluetooth functie dus de originele volvo-telefoon gaat dan toch niet meer gebruikt worden. Parkeersensoren hebben we niet maar in plaats daarvan willen we de een achteruitrij camera inbouwen. Wat betreft de stuurbediening daar zijn naar wat ik gelezen heb nog wel enkele trucs voor.
Dus daar moeten we ons nog even in verdiepen naar wat mogelijk is en wie daar eventueel meer verstand van heeft en ons zou willen helpen.
Volvotech heb ik contact mee gehad maar zij hebben het denk ik beredruk want ik hoor niets meer van hun.
In ieder geval bedankt voor je reactie.
flipjebetuwe23
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 23.08.2009 - 20:37

normaal gesproken komt er toch best wel snel reactie van volvotech.
heb zelf omdat ik de bluepower te lang vond duren en dat de dual-zone functie eruit is gehaald (voor mij belangrijk zodat de kinderen achter een dvd kunnen kijken en voor gewoon de radio/navigatie blijft werken). de gok genomen en een chinees geval er ingestopt. ik moet alleen ook nog informeren voor de stuurwiel bediening.
bij mijn radio zitten al wel twee draadjes aan voor stuurwiel bediening en deze kan ik via de radio laten inleren. hoe en wat moet ik dus ook nog uit zoeken. ook moet ik nog de achteruit rij camera plaatsen die heb ik wel al liggen maar nog geen tijd voor gehad om deze te monteren.

ben wel benieuwd hoe het hier verder afloopt
v70n t5
CFE
FamilyD
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 30.01.2011 - 11:15

Ik heb vorige week contact gehad met Bluepower en zij gaven aan dat DVD kijken alsook navigeren wel mogelijk is. Het was alleen een beetje krom geschreven en mijn zweeds is niet zo best dat ik het "gesprek"in het zweeds kan voeren. ik zal even kijken of ik de tekst van het MSN gesprek nog heb.
FamilyD
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 30.01.2011 - 11:15

Gevonden, zie onderstaand:

Besökare säger:
I talked this morning with someone of you about the BLP890B (for V70 MY 2004)

Besökare säger:
I know you deliver the 3rd version of this type

Besökare säger:
is it correct that the 3rd version does not have duall zone function
anymore ?

Bluepower säger:
Yes it doesnt support duall zone

Besökare säger:
bummer....

Besökare säger:
OK, than I have to find another solution for this. Tack

Bluepower säger:
Only possible to use navigation in front DVD in back

Besökare säger:
how do you mean ?

Besökare säger:
Is it possible to use the navigation infront and the same time kids in the
back look a DVD ?

Bluepower säger:
yes

Bluepower säger:
But it is not possible to use radio in front and DVD in back

Besökare säger:
I don't need antoher DVD-player t for in the back ?

Bluepower säger:
Only GPS with another source

Bluepower säger:
No you dont need

Besökare säger:
Ah I see

Besökare säger:
so if I use the navigatioon in front, it is not possible to listen to the
radio at the same time but it is possible to use the DVD ?

Bluepower säger:
You can use radi

Bluepower säger:
o

Bluepower säger:
It is like this... You can use GPS and any other source at same time

Besökare säger:
so 2 devices at the same time, no more

Bluepower säger:
GPS and other source

Bluepower säger:
Not possible to use Radio and DVD same time

Besökare säger:
ah, ok
FamilyD
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 30.01.2011 - 11:15

Bluepower geeft trouwens aan dat zij deze apparaten in voorraad hebben.
Levering is binnen 3 tot 5 werkdagen van Zweden naar Holland.
Ik ben er nog niet uit. Dit apparaat vind ik mooi omdat het aardig integreerd met het Volvo-dashboard. De kenwood lijkt me wat degelijker maar misschien vergis ik me daar wel in.....
Ik hoop op nog wat meer reacties / ervaringen van anderen
flipjebetuwe23
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 23.08.2009 - 20:37

Klopt maar volvotech zou ze ook gaan verkopen maar vindt ze volgens mij nog niet helemaal perfect. Zie ook het topic over de bluepower radio in dit forum bij algemeen audio.
Ik heb aan volvotech en aan bluepower de vraag gesteld of het mogelijk was net als bij versie 2 om dus te navigeren en radio te luisteren en tevens de kinderen achter dvd te kijken met eigen geluid via koptelefoon. Dit gaat volgens mij niet als ik het goed begrepen heb. Bij mijn Chinees geval gaat dat wel alleen gaat het geluid van de dvd dan over de achterste speakers deze wordt niet apart over de audio uit gezet. Dat is eigenlijk wel een min puntje. Het is wel zou als dat de blp wel heel mooi aansluit met het dashboard. Daar dat ik ook lang heb zitten twijfellen van wat ik moest doen.
v70n t5
CFE
flipjebetuwe23
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 23.08.2009 - 20:37

v70n t5
CFE
FamilyD
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 30.01.2011 - 11:15

Ja die topic had ik gelezen idd. Daardoor rees de twijfel bij ons. In principe zouden we voor de Kenwood gaan omdat deze alle functies heeft die we zoeken en zeker ook duall zone. Echter de BLP vind ik mooier in het dashboard integreren en volgen bluepower moet DVD kijken en tegelijkertijd navigeren ook nog mogelijk zijn. Ik ben er nog niet uit maar lees nog wel even mee. Sowieso moeten we ook nog nadenken hoe we de boel gaan inbouwen en of we het zelf doen of laten doen....
flipjebetuwe23
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 23.08.2009 - 20:37

Is goed zelf te doen zeker als je een beetje handig bent.
Teven kun je hier nog kijken voor uitleg.
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/default.aspx
Kun je van alles vinden/opzoeken kan wel handig zijn.

Voor wat betreft de blp zo ik nog eens goed informeren.
Van blp Zweden heb ik toen via msn te horen gekregen dat het niet ging.
Maar mischien is dat na een update opgelost zo dat het wel kan.
v70n t5
CFE
FamilyD
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 30.01.2011 - 11:15

Ja, ik heb geen idee. Die chatsessie met BLP is van vorige week (dus vrij recent) Ik zal eens een kijkje nemen op de link (althans...doorsturen naar manlief :wink: )
flipjebetuwe23
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 23.08.2009 - 20:37

als je op die link iets selecteerd en invult moet je wel echt op zoeken drukken met de muis knop. als je na het instellen op eneter drukt reset hij namelijk alles. was ik nog even vergeten te vermelden.

bv zoeken op radio hu dan krijg je denk ik wel een idee van hoe en wat.
p.s. vergeet niet de accu los te halen en als je weer klaar bent deze weer aantesluiten met de contactsleutel op stand 2 voor eventuele foutmeldingen te verkomen
v70n t5
CFE
FamilyD
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 30.01.2011 - 11:15

ah, weet jij hoe het zit met het eventueel afmelden van de HU in de BC of moet dit echt via de volvo-computer ?
flipjebetuwe23
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 23.08.2009 - 20:37

ik heb mijn hu-603 er gewoon uit gehaald. deze licht nu bij mijn op zolder. ik heb niks afgemeld. doede radio ook niet weg ivm eventuele verkoop van de auto dan kan de orginele er gewoon weer terug in. dat is wel een voordeel van een gewone 2-din toestel vergeleken met een van blp deze past maar in één bepaald modeljaar en volgens mij moet een 2 din toestel ook in andere modellen passen met een hu radio of in bv een compleet ander merk auto.
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ik heb die HU dinges er gewoon uitgehaald, geen enkel probleem.

Nu had ik ook geen accessoires in de auto zitten die met het ding communiceerden, heb je die wel dan kan er natuurlijk zomaar een probleem opduiken.

@ flipjebetuwe23 Hoe concurerent is zo'n chinees geval t.o.v. van een Kenwood DNX 7260BT qua prijs?
flipjebetuwe23
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 23.08.2009 - 20:37

@ DawnBleuED geen idee wat een kenwood dnx 7260bt kost maar voor mijn radio was ik om precies te zijn 252,32 euro kwijt (heb ik even opgezocht).
dat was incl. verzend kosten maar zonder iso2volvo kabel en 2din paneel
maar die komen bij de kenwood er ook bij neem ik even aan.
v70n t5
CFE
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

@ flipjebetuwe23

Nou die genoemde Kenwood DNX 7260BT zie ik aangeboden worden voor 1100 Euro. Als dat apparaat van jouw vergelijkbare functionaliteit heeft is het best interessant om eens naar te kijken.

Heb je een link misschien? :)
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie 'niet Volvo'”