Net verschenen op Autoblog:
Volvo oefent al geruime tijd met alternatieve brandstoffen en plug-in concepten. Zo kwamen de Zweden reeds in 2007 met een C30 plug-in op de proppen, met een motor die op bio-ethanol liep. In 2009 sprak het bedrijf de ambitie uit in 2012 met een plug-in hybride te komen, en dat lijkt te gaan lukken.
En toch is er sprake van een verrassingselement: waar de wereld eigenlijk een V70 had verwacht, gaat de eerste plug-in hybride telg een V60 worden, zo vertelt het Zweedse Teknikens Varld ons. Navraag bij Volvo leverde een bevestiging op dat de hybride V60 in 2012 ten tonele verschijnt. Het model krijgt waarschijnlijk de naam V60 H6. Uitgerust met een 205 pk sterke D5-krachtbron (en dus geen 1.6D), die is gekoppeld aan een 70 pk sterke elektromotor moet dit tot aansprekende cijfers leiden.
De sprint van 0-100 kan je namelijk in 6,9 seconden afleggen, maar dan haal je niet zulke goede verbruikscijfers. Doe je het rustiger aan, dan is een gemiddeld verbruik van 1,9 liter/100 km mogelijk, hetgeen resulteert in een Co2-uitstoot van 49 gr/km. 14% bijtelling, here we come!
Met behulp van de elektromotor kan er 50 km zelfstandig worden gereden, hierna moet de zelfontbrander bijspringen om de rijdende massa in beweging te houden. Het opladen van de lege lithium-ion batterijcellen neemt tussen de vier en zes uur in beslag. De ontwikkeling vindt plaats in de Volvo-fabriek in Hisingen, Zweden.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/ ... el-hybride
hybride v60
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32862
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Klopt, heb hem al gespot in nederland.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
- Autogek
- 5th Gear member
- Berichten: 1322
- Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
- Locatie: De Lutte
- Contacteer:
Klinkt heel erg goed! 1,9ltr op de 100km wow!!
Edwin.
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
- ZX10r
- 5th Gear member
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
- Locatie: REO Rotterdam en Omgeving
Die cijfers heb ik ook als ik rustig rij.
1 op 9.1
1 op 9.1
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Interesting!!!
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
De elektromotor drijft alleen de achteras aan en de ICE alleen de vooras, dus de eerste 50km is het een puur achterwielaangedreven auto (met 70pk).
Die 1.9l/100km is natuurlijk alleen als je de eerste 50km puur op batterijen rijdt, de 2e 100km zullen dan ~3.8l nodig hebben, nog steeds niet veel natuurlijk.
Die 1.9l/100km is natuurlijk alleen als je de eerste 50km puur op batterijen rijdt, de 2e 100km zullen dan ~3.8l nodig hebben, nog steeds niet veel natuurlijk.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Een D5 die 3.8L verbruikt :?
Ik zeg dat de motor normaal gesproken gewoon loopt en die batterij motor meehelpt.
je kan ook kiezen voor alleen elektrisch desgewenst.
het systeem dat andere fabrikanten ook al toepassen.
Ik zeg dat de motor normaal gesproken gewoon loopt en die batterij motor meehelpt.
je kan ook kiezen voor alleen elektrisch desgewenst.
het systeem dat andere fabrikanten ook al toepassen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32862
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ja kwam geen geluid uit, auto was al gelanceerd dus was beetje vreemd zo'n test vehicle... (heb er een foto van geplaatst somewhere)jds schreef:Paul,
Heb je hem dan ook horen(zien) voorbijrijden, normaal maakt de hybride dan minder lawaai. Heb je dit ook ondervonden?
Al iets bekend over de meerprijs van deze hybride?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
- ZX10r
- 5th Gear member
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
- Locatie: REO Rotterdam en Omgeving
staat bij ik zag een v60
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32862
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Hij maakte geen geluid en waarom rijden met allemaal aparatuur als de auto er al is.
Verder was het wel echt een V60 en niet iets anders wat eronder zat.
Verder was het wel echt een V60 en niet iets anders wat eronder zat.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32862
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Nou toen ik VAN de utrechtsbaan was en op de Amsteldijk reed, had ik mijn raam open om te kijken en duimpje omhoog te doen, reed hij iets van 10km/u en toen hoorde je niks, reden ook nauwelijks andere auto's. Vandaar maar goed kan ook gewoon uitgevallen zijn of een nieuw start/stop systeem geweest zijn. Je ne sais pas.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
zou het kunnen dat ze bij d opgave van het CO2 vebruik de bijdrage van de electro motor meenemen zonder dat hier CO2 tegen over zou staan. Zogenaamd zero emission alsof electriciteit zonder gebruik van fossiele brandstoffen gegenereerd kan worden..?
Anders kan ik de lage CO2 emissie niet verklaren.
Anders kan ik de lage CO2 emissie niet verklaren.
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
Een verwijderingsbijdrage van 45 Euro voor een hybride is belachelijk. Over 15 jaar is die accu echt niet voor 45 Euro af te voeren, laat staan de hele auto. Wie een hybride koopt moet veel hoger aangeslage worden, opdat ook de afvoer van de accu over enkele decennia gegarandeerd is. Of mogen onze kinderen dat betalen?
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
Rijtest Autoblog:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/ ... post-45485
http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/ ... post-45485
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Wat ik mij afvroeg, kan je zeggen dat een auto 285 pk heeft als er 215 aan vooras sleuren en 70 achter?
Volgens mij gaat hij er geen klap harder van. Het enige dat je kan opvangen is wat wielspin bij de start, door achter wat meer te geven en voor te knijpen.
Volgens mij gaat hij er geen klap harder van. Het enige dat je kan opvangen is wat wielspin bij de start, door achter wat meer te geven en voor te knijpen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24.07.2007 - 23:29
Fantastische techniek !
Maar ik begrijp niet helemaal waarom niet gekozen is voor de 2-liter 163 PK D3. Die is 13 KG lichter en verbruikt net een drupje minder - en het gaat nu eenmaal om gewicht & verbruik.
Dit zou m'n volgende wel eens kunnen worden, en dan graag met Business Line pakket
Groet, dutch-v
Maar ik begrijp niet helemaal waarom niet gekozen is voor de 2-liter 163 PK D3. Die is 13 KG lichter en verbruikt net een drupje minder - en het gaat nu eenmaal om gewicht & verbruik.
Dit zou m'n volgende wel eens kunnen worden, en dan graag met Business Line pakket
Groet, dutch-v
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
De keuze voor de D5 is vrij logisch, aangezien het meergewicht van de motor verwaarloosbaar is en de resulterende CO2 emissie al zo laag is dat een D5 makkelijk kan. Volvo wil een "sportieve" hybride neerzetten en kiest dus voor de meest zware motor die mogelijk is.