[OPGELOST] Stotterende motor

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Wat is je verbruik? Start de auto goed? Merk je ook iets als je de start/stationair laat lopen terwijl je de stekker van de hulpluchtregelaar los hebt? Is de koelvloeistoftemperatuursensor nog goed? (die onder de rechter bougie)
Als ik lees dat je onstekingsdelen al 40.000km oud waren, dan zal je brandstoffilter ook wel niet recent vervangen zijn. Kun je ook wel eens doen, zorgt soms voor de meest vreemde storingen... Zit voor het rechter achterwiel, ronde pot.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

- Verbruik 1 op 11, dus keurig voor een 2.0
- Auto start doorgaans goed
- Met de stekker van de luchttemperatuursensor (deze bedoel je denk ik) los loopt de auto voor geen meter. Sensor is trouwens nieuw
- hoe zou ik kunnen merken of de koelvloeistoftemperatuursensor niet meer goed is?
- ontstekingsdelen zijn nu allemaal vorige maand vervangen (bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap, bobine)
- brandstoffilter is ook nog recent gedaan, is echter wel een filter voor een nieuw model V70 omdat de aansluiting waren doorgeroest. Dit heeft de Volvo dealer gedaan overigens.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Dat is redelijk taaie materie :)

Maar voor zover ik het begrijp kom ik op 2 zaken waar ik nog mee zou kunnen beginnen:
- vliegwielsensor
- systeem- en hoofdrelais

Alleen waar kan ik die sensor en de relais terugvinden? En welke relais heb ik nodig?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Vliegwielsensor zit onder het gasklephuis, waar de motor en versn.bak aan elkaar zitten. Sensor zit vast met 2x 11mm boutjes op een halve maanvormig beugeltje. Verwijderen en tip v.d. sensor schoonmaken met contactspray en tandenborstel oid. Meet voor de zekerheid ook even de weerstand.
De 2 relais zitten achter het handschoenkastje, onder de voorruit zeg maar.
Er staat beschreven hoe je de relais kan doorverbinden om ze testen.
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Vliegwielsensor en relais blijken toch ook de oplossing niet te zijn. Overigens geen foutcodes. Het is echt om gek van te worden. Nog ideeën?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
duracell-konijntje
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 24.08.2010 - 17:26

al gecheckt of ie valse lucht zuigt..??..was bij mijn 440 oorzaak van bijna exact dezelfde klachten..
I want MY!! shiny volvo..
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Yep, ook dat is het niet.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Het probleem is een paar weken geleden gevonden, maar ik wilde het nog even aankijken voordat ik het hier zou melden.

De spanningsregelaar van de dynamo bleek de oorzaak voor de problemen. Deze is vervangen en hiermee is het stotteren, inhouden van de motor en andere vage klachten als sneeuw voor de zon verdwenen!
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Mooi zo, nu maar hopen dat het weg blijft !
Maur
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.09.2018 - 11:04

Hallo allen,

ik heb in de afgelopen maanden ook last gehad van een steeds ernstiger stotterende motor 2,4L benzine in onze Volvo C70.
Na vervangen van BPD sensor, Nokkenas sensor, bobines en uiteraard bougies, zonder succes.
Ik heb afgelopen week de luchtmassameter vervangen, en met succes! De motor loopt als een zonnetje en heeft weer het vermogen wat het hoort te zijn.
Wel even de motorstoringen uit het OBD-systeem verwijderd.

Bedankt voor alle informatie op dit forum! Dit resultaat wil ik zeker met jullie delen.

George In der Maur
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”