Is jouw Amazon al winterstalling klaar?

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Beste forum leden,

Zoals bij enkelen van jullie bekend ben ik inmiddels in het bezit van een Volvo Amazon http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=38155.
Omdat de temperatuur nu omlaag gaat ben ik van plan om op korte termijn de auto naar de winterstalling te brengen. Omdat dit voor mij de eerste keer wordt zou ik graag van jullie nog wat tips horen. De volgende acties heb ik al ondernomen
-Antivries in de ruitensproeiervloeistof
-Fles met miller tanksafe aangeschaft


Hebben jullie nog andere punten van belang zijn?
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Tank hem helemaal vol, nadat je het flesje Millers hebt toegevoegd. Dan voorkom je roest in de tank door condens. Verder olie en filter vervangen, niet mee rijden maar de verse olie door de motor verspreiden door even op de startmotor druk te laten opbouwen. Dat doe je door de bobinekabel even los te halen zodat de bougies niet vonken. Dus niet de motor starten. Haal de accu eruit en zet hem weg, het liefst op een druppellader in een verwarmde ruimte. Je kan, om roest in de cilinders te voorkomen, via de bougiegaten een theelepel motorolie op de zuigers gieten. Verder de banden lekker hard oppompen, zo'n 0,5 bar extra erin om "vierkante" banden te voorkomen door de stilstand. Ik zet altijd een vochtvreter in de cabine om nare luchtjes en schimmel te voorkomen.
ronald39
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 11.09.2009 - 21:18
Locatie: snake

hij is helemaal winterklaar . sneeuwkettingen / verse motorolie / koelvloeistof / verlichting / check.check :razz: :P
groeten ronald
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Dank voor de tips. Vooral de tip om meer lucht in de banden te doen lijkt me zinvol. Ik dacht eerst aan bokjes onder de assen maar dit wil natuurlijk ook prima.
Ik heb geen druppellader maar wel een gewone lader. Misschien dat ik de accu voor de winter en na de winter even aan de lading zet. Een accu kun je geloof ik het beste geladen wegzetten toch?
Over de auto zelf gooi ik een deken tegen stof en narigheid.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Beste is idd zo vol mogelijk houden in een verwarmde ruimte. Zet hem liever eens in de maand een uurtje of 2 aan de lader als je geen druppellader hebt. Zet de lader op een zo laag mogelijke ampere als je er een hebt die je kan instellen. Dan gaat ie een paar jaar langer mee. Mijn accu houdt het zo al 8 jaar vol.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4501
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

een auto is soms net een mens, hoe meer beweging hoe beter; mijn klassiekers gaan nooit "in winterstalling" maar staan 365 dagen per jaar rijklaar en als het even kan en de weg droog is (en dat gebeurt ook in de wintertijd soms nog verbazend vaak) laat ik ze regelmatig een uurtje of twee uit; zo blijven pakkingen, keerringen en alles wat beweegt soepel en in conditie; is nog leuk ook, want een auto heb je immers om mee te rijden....
Gebruikersavatar
malley
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 24.05.2010 - 20:17

zo doe ik dat dus ook. Wintertijd..... mooi weer .... volvootje lekker naar buiten. De verwarming werkt zo goed dat ik zelfs bij koud weer de haard moet temperen
At the going down of the sun and in the morning
We will remember them
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20700
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Met "winterklaar" moet ik onwillekeurig toch aan Jacobse en Van Es denken.

De optie die ps-amazon aandraagt, lijkt mij om eerlijk te zijn een heel reële optie voor je klassieker.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Ik blijf het zonde vinden om met een in 2007 gerestaureerde auto door de pekel te rijden. Ook de mistnevel in combinatie met vorst lijkt mij niet optimaal voor het plaatwerk e.d. Het is niet voor niets waarom je s`winters zo weinig oldtimers ziet rijden.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4501
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

ik heb het over rijden op een droge weg in de winterperiode; door de pekel is niet aan te bevelen tenzij de auto goed is geconserveerd/behandeld, maar dan nog....
mistnevel en vorst, daar moet een goed gerestaureerde klassieker tegen kunnen
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Ik weet niet hoe het restauratiewerk aan Remon's auto gedaan is, maar wat ik over het algemeen tegenkom ziet er niet heel erg winterbestendig uit. Ook niet van echte bedrijven. Veel teveel kit, holle ruimtes niet behandeld, plaatwerk over mekaar heen, ouwe roest niet weggeslepen, afwateringsgaten dichtgelast, centimeters dikke plamuur, beter om binnen en droog te blijven.

Anders kunnen wij u het gebruik van deze zogenaamde neutronenkorrels aanbevelen.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4501
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

gelukkig is mijn Amazon nooit gerestaureerd, alleen wel van een ijzesterke nieuwe laklaag voorzien, heeft tijdens rally's in de wintermaanden al heel wat pekel gezien, maar wordt direct met hogedruk schoongespoten; gaat al jaren goed.....
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

gelukkig is mijn Amazon nooit gerestaureerd, alleen wel van een ijzesterke nieuwe laklaag voorzien, heeft tijdens rally's in de wintermaanden al heel wat pekel gezien, maar wordt direct met hogedruk schoongespoten; gaat al jaren goed.....
Zo doet Irv Gordon het ook met zijn 4 miljoen km's '65er 1800. In elk weer rijden en thuis gelijk wassen. Zo heeft hij een restauratie al die tijd weten te voorkomen, alleen het blok is een keer gereviseerd. Maar ja, je moet er wat voor over hebben om in het guiness book of records te komen.
Maar de meeste "normale" mensen vinden dat toch wel teveel gedoe!
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Iroll schreef:
gelukkig is mijn Amazon nooit gerestaureerd, alleen wel van een ijzesterke nieuwe laklaag voorzien, heeft tijdens rally's in de wintermaanden al heel wat pekel gezien, maar wordt direct met hogedruk schoongespoten; gaat al jaren goed.....
Zo doet Irv Gordon het ook met zijn 4 miljoen km's '65er 1800. In elk weer rijden en thuis gelijk wassen. Zo heeft hij een restauratie al die tijd weten te voorkomen, alleen het blok is een keer gereviseerd. Maar ja, je moet er wat voor over hebben om in het guiness book of records te komen.
Maar de meeste "normale" mensen vinden dat toch wel teveel gedoe!
7 keer per week me auto wassen gaat me ff te ver. Ik doe het waneer ik het nodig vindt en me ga irriteren aan het vuil in de en op de auto. Mijn 245 is een gebruiks voorwerp die het altijd moet doen en qua uiterlijk het één en ander mag mankeren. We rijden toch klassieker en oldtimer om ons te onderscheiden van de rest, want voor het belastingvrij rijden hoef je het niet te doen hoor het is een hobby en die kost altijd meer dan je denkt en dan heb ik het niet over geld.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Tsja, stiekem is het opknappen toch ook wel erg leuk

Althans leuker dan zeven keer per week je auto wassen...
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Boele schreef:Tsja, stiekem is het opknappen toch ook wel erg leuk

Althans leuker dan zeven keer per week je auto wassen...
Daarom heb ik mijn auto's ook niet langer dan 2 jaar (behalve speciale gevallen), opknappen lekker rijden en onderhouden en als alles naar wens is verkopen en een nieuwe uitdaging aangaan.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

7 keer per week me auto wassen gaat me ff te ver.
Althans leuker dan zeven keer per week je auto wassen...
Dan behoren jullie dus vanaf nu officieel tot de "normale"mensen.....
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4501
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

even voor alle duidelijkheid: ik propageer geen dagelijks autowassen, integendeel. Als mijn klassieker onverhoopt in de pekel heeft gereden, bijvoorbeeld tijdens een rally in het buitenland, dan gaat na thuiskomst meteen de hogedruk erop; gebeurt misschien één keer per jaar;verder wordt de Amazon hoogstens een keer of drie per jaar gewassen en één keer per jaar gepoetst
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Grijze144 schreef:Ik weet niet hoe het restauratiewerk aan Remon's auto gedaan is, maar wat ik over het algemeen tegenkom ziet er niet heel erg winterbestendig uit. Ook niet van echte bedrijven. Veel teveel kit, holle ruimtes niet behandeld, plaatwerk over mekaar heen, ouwe roest niet weggeslepen, afwateringsgaten dichtgelast, centimeters dikke plamuur, beter om binnen en droog te blijven.

Anders kunnen wij u het gebruik van deze zogenaamde neutronenkorrels aanbevelen.
Mijn Amazon is zoals ik het nu kan beoordelen gewoon goed gerestaureerd. Het gaat mij inderdaad ook vooral om de holle ruimtes die jij noemt. Mist kan hier eenvoudig intrekken waardoor er vocht gaat ophopen met roest tot gevolg. Als er dan ook nog eens vorst bij komt dan heb je de meest ideale combi om een balk te slopen. Daarom wil ik de auto met het winterse vochtige weer gewoon in een stalling zetten. Hoef ik me daar geen zorgen over te maken. De holle ruimtes ben ik trouwens nog wel van plan om te gaan behandelen met ML tectyl.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4501
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

ok, laat iedereen vooral doen waar hij zich prettig bij voelt (en de auto ook); blijft mijn advies overeind om, als er een winters zonnetje schijnt, de weg droog is, de mist is opgetrokken, de hygrometer laag staat, een paar graadjes boven nul, etc. etc. de klassieker eens lekker uit te laten!

en over stallingen gesproken, een dak boven de auto wil nog niet zeggen dat het droog is, vooral stallingen waar er gewoon straattegels op de ondergrond liggen zijn , zeker als de vorst uit de grond trekt, slecht voor de auto, kan je hem nog beter voor de deur op straat zetten; zal niet de eerste keer zijn dat een auto druipend van de condens in de zg droge stalling staat; een goede betonnen (liefst geisoleerde) vloer en voldoende ventilatie zijn minimaal vereist; als je bang bent voor stof kan je een dunne hoes overwegen, maar neem dan wel eentje die gegarandeerd goed ademt, anders werkt het averechts
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”