How to: vervangen wielkastranden

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
K00L
3rd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: 02.03.2008 - 01:25
Locatie: Werkhoven


How to: vervangen wielkastrand



Probleem:


rotte wielkast

Oplossing:

vervangen

Hoe?

Men neme:

1x inzetstuk wielkast volvo 440/460
1x strip staal, minimaal 1 mm dik, 50 cm lang
1x slijptol met doorslijp- en lamellenschijf
1x lasapparaat (MAG)
1x een bus motip primer
1x tube albastine autoplamuur
1x een plan van aanpakje
1x een las- en slijpkoning

De wielkast van een 480 bestaat uit 2 delen plaatwerk. De buitenzijde en de binnenzijde. Het punt waar deze twee delen elkaar verbinden is vaak rot en aangetast omdat vocht en viezigheid doordringt tussen de twee plaatdelen. Bekijk bij je eigen 480 welke van de twee plaatdelen rot zijn. Bij mij waren dit beide. Ik zal dus uitleggen hoe ik dit op heb gerepareerd.

1. De rotte kast

Te zien is dat het buitenste deel van het plaatwerk een gatenkaas is. Ook het binnenste plaatwerk is aangetast. dat is te zien door de gaten van het buitenste plaatwerk heen. Er uit met die rommel dus!

Afbeelding

2. Slijpen!

teken het gedeelte dat je eruit moet slijpen af. bij mij was dit zon 1,5 cm vanaf de rand van de wielkast.

Afbeelding

resultaat:

Afbeelding

Te zien is dat ook de binnenzijde aangetast is. Weg er mee dus!... maar niet voordat we de stalenstrip van 1 of 1,5 mm, die de binnenzijde moet vervangen, op maat hebben gemaakt:

3. Inzetstrip op maat maken

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer je de goede boogstraal te pakken hebt, kan er weer geslepen worden. dit maal dus het binnenste plaatwerk.

Afbeelding

4. inzetstrip inlassen

Nu de strip passend is, kan deze worden ingelast:

Afbeelding

resultaat:

Afbeelding

5. inzetstuk 440/460 op maat maken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

6. Inzetstuk lassen

Afbeelding

7. En klaar is kees

Afbeelding

Vergeet niet het kale stuk even in de primer te zetten. Dit om oppervlakteroest tegen te gaan.

Afwerken kan door met Albastine Autoplamuur de boel netjes op te vullen en af te werken.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”