Wie heeft een RICA E-Power Tuning gedaan?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik ben sterk in overweging om bij Rica de E-power tuning te laten doen. Echter wil ik dat alleen maar doen om brandstof te besparen.

Wie heeft dit inmiddels al laten doen en kan duidelijk een verschil zien (feiten) in brandstofgebruik.

Op de Rica site staat dit:
RICA E-Power is an ECM upgrade specifically designed to reduce vehicle emissions and improve fuel economy by carefully optimizing the software in the engine management system. To put it simply, it’s an environmentally friendly ECM remap that is designed to save you money.

You may be thinking that this is nothing new! After all, the RICA Performance upgrades also improve fuel economy. However, RICA Engineering have taken this concept to a new level and turned the art of ECM optimisation on its head. Traditionally, the focus of remapping has always been about increasing performance, with possible fuel economy improvements as an added bonus. With the RICA E-Power upgrades, the focus is solely on reducing emissions and improving fuel economy rather than focusing on outright performance.

Independent testing by TNO has proved that RICA are able to reduce CO2 emissions by up 15% and improve fuel economy by more than 15%. These tests are the same tests that the manufacturers undertake in order to ensure their vehicles meet the latest European emissions legislation.

The RICA test data enables car owners and drivers to make a direct comparison between a standard car and a RICA optimised car in order to accurately calculate the potential fuel cost savings. The data is not simply an estimated figure applied to all models. Each specific model has been separately tested to provide fuel consumption data specific to each individual model.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Als dit aantoonbaar zo is zou je je Volvo kunnen laten herkeuren om een CO2 tax refund te krijgen, daar kun je meteen deze milieu upgrade uit financieren
Volvo for life
t5power
5th Gear member
Berichten: 2113
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

bart simpson schreef:Als dit aantoonbaar zo is zou je je Volvo kunnen laten herkeuren om een CO2 tax refund te krijgen, daar kun je meteen deze milieu upgrade uit financieren
Erg leuk Bart en waar zou je dergelijke herkeuringen laten uitvoeren?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Wat dacht je van de RDW? Rica stelde hier toch dat er tot 15% CO2 uitstootwinst behaald wordt? meteen een mooi moment om die bewering te toetsen.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 266
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

Ik heb het afgelopen zaterdag laten doen! Kan na een halve tank nog geen harde uitspraken doen maar de auto lijkt inderdaad zuiniger te zijn. Voor mijn gevoel is het voordeel het grootst bij lagere snelheden en stadsgebruik. Het is nu veel makkelijker om de in de stad een "normale" waarde op de boordcomputer te krijgen waar deze voor de tuning vaak heel lang tussen 1:2 en 1:5 bleef hangen. Op de snelweg is het verbruik nog steeds sterk wisselend maar ik schat zo 0,4 a 0,5 ltr/100km op de BC lager.
Daarnaast is de motor duidelijk soepeler door het hogere koppel. Ik had graag een tussenacceleratie meting willen doen maar heb hier geen gelegenheid meer voor gehad. dus harde cijfers heb ik niet maar de auto voelt wel sneller. Vooraf had enige twijfels over de koppelkromme omdat deze iets sneller inzakt dan standaard maar in de praktijk merk ik daar niet echt iets van.
Overigens kreeg ik van Rica de TNO metingsrapporten toegstuurd waaruit een duideljike verlaging van het verbruik bleek.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Als (!) het daadwerkelijk allemaal zo is en zowel je verbruik als je CO2 uitstoot gaan omlaag en er is daarbij een harde onderbouwing vanuit TNO snap ik niet zo goed dat men ook niet de moeite neemt om een herkeuring aan te vragen bij de RDW per model, je zou door een lagere uitstoot (op een auto waarop CO2 tax geheven is) dat dan ook daadwerkelijk terug moeten ontvangen.
Ook zou je hierdoor recht hebben op een andere milieulabeling wat zowel bij mogelijke roadpricing als bij de vaststelling van het parkeertarief in grote steden een voordeel zou moeten zijn.
De site geeft weinig (eigenlijk geen) gedetailleerde informatie.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 266
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

Voor zover ik weet is de CO2 tax pas in 2009 ingevoerd en dus niet relevant voor de auto's waavoor deze tuning bedoeld is.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Het milieulabel bestaat al 5 jaar, CO2 tax sinds 1/2008, ik zie hier tuning met een milieusausje, wel aardige marketing...
Volvo for life
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Cygnus schreef:Ik heb het afgelopen zaterdag laten doen! Kan na een halve tank nog geen harde uitspraken doen maar de auto lijkt inderdaad zuiniger te zijn. Voor mijn gevoel is het voordeel het grootst bij lagere snelheden en stadsgebruik. Het is nu veel makkelijker om de in de stad een "normale" waarde op de boordcomputer te krijgen waar deze voor de tuning vaak heel lang tussen 1:2 en 1:5 bleef hangen. Op de snelweg is het verbruik nog steeds sterk wisselend maar ik schat zo 0,4 a 0,5 ltr/100km op de BC lager.
Daarnaast is de motor duidelijk soepeler door het hogere koppel. Ik had graag een tussenacceleratie meting willen doen maar heb hier geen gelegenheid meer voor gehad. dus harde cijfers heb ik niet maar de auto voelt wel sneller. Vooraf had enige twijfels over de koppelkromme omdat deze iets sneller inzakt dan standaard maar in de praktijk merk ik daar niet echt iets van.
Overigens kreeg ik van Rica de TNO metingsrapporten toegstuurd waaruit een duideljike verlaging van het verbruik bleek.
Ik ben heel benieuwd wat de cijfertjes gaan doen als je je tank weer volgooit en je de boel berekend.
Laat je dat ons nog wel weten? Als het echt zo veel gaat schelen dan laat ik het ook doen. Als ik mijn vrouw feiten kan overleggen dan is dat wat makkelijker om even 435 euro daaraan te besteden.

Die discussie over de Co2 waardes is toch helemaal niet interessand. Als ik met mijn caravan ga rijden klopt er ook niets meer van.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Die discussie is juist heel interessant, het hele autobelastingsysteem is aan die paar grammen CO2 opgehangen, als Rica daar echt wat vanaf weet te knabbelen (en dat hard kan maken) scheelt dat geld... ik daag ze dus uit
Volvo for life
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

bart simpson schreef:Die discussie is juist heel interessant, het hele autobelastingsysteem is aan die paar grammen CO2 opgehangen, als Rica daar echt wat vanaf weet te knabbelen (en dat hard kan maken) scheelt dat geld... ik daag ze dus uit
Ik snap je wel, alleen hoe zou dat geld kunnen schelen? Stel dat ze inderdaad de Co2 uitstoot naar beneden kunnen krijgen en ik laat mijn auto (van 2006) opnieuw keuren. Hoe zou ik dan geld terug kunnen krijgen?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

in jouw geval wordt je labeling anders, dat zou b.v. ten aanzien van roadpricing een item zijn of ten aanzien van een parkeertarief in een grote stad.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Let er wel even op dat vrijwel elke typekeuring een lager dan werkelijk gewicht op papier heeft staan. Laat je de auto individueel keuren op welke basis dan ook, volgens mij kan het niet, dan gaat ie gewoon op de weegschaal bij de RDW en dan zit je zo een soms wel twee gewicht klasses hoger.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Rica zegt individuele resultaten te hebben, zij zeggen toch ook betere CO2 waarden te kunnen leveren als de fabrikant? laat hen het dus ook aanleveren.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21032
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Jullie geloven toch zeker niet dat de regering hierin meegaat? Er is "aan de auto gerommeld" dus geldt de CO2-norm niet meer.
Daar heeft Eurlings eerder uitspraken over gedaan naar aanleiding van tunen van lease-auto's. Men neme een lage CO2-auto en laat die tunen tot een hogere CO2-auto en je ontduikt de CO2-taks. Althans, zo staat het ministerie van Verkeer en Waterstaat erin.

De meesten hier weten wel anders ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Daneel
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26

Er voltrekt zich dan wel een klein mirakel voor onze ogen. Ik neem tenminste aan dat de motor en de auto verder niet is aangepast. Maar:
[motorvermogen na tuning]>=[motorvermogen na tuning] &
[meer of gelijkblijvende prestatie]=[meer of gelijkblijvende energie]=[minder brandstof] ?
Dit kan alleen als de motor echt héél véél efficienter wordt of de energiewaarde per druppel diesel héél véél toeneemt of de turbo-laaddruk enorm wordt verhoogd zonder dat de ingespoten diesel hoeveel toeneemt. Als dat laatste het geval is, dan is dat niet echt goed voor de duurzaamheid van de motor.
Let wel, ik wil het best geloven (wie wil er geen D5 die alleen maar lucht nodig heeft voor de gewenste prestaties) maar ik ben wel een beetje sceptisch over de toepassing of de claim van Rica.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Msuidgeest schreef:Jullie geloven toch zeker niet dat de regering hierin meegaat? Er is "aan de auto gerommeld" dus geldt de CO2-norm niet meer.
Daar heeft Eurlings eerder uitspraken over gedaan naar aanleiding van tunen van lease-auto's. Men neme een lage CO2-auto en laat die tunen tot een hogere CO2-auto en je ontduikt de CO2-taks. Althans, zo staat het ministerie van Verkeer en Waterstaat erin.

De meesten hier weten wel anders ...
Het was de Jager die daarover utspraken gedaan heeft, maar Rica claimt dat de CO2 uitstoot minder wordt, :? zouden ze alweer jokken?
Volvo for life
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 266
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

Mijn verbruik (voor de tuning) is gemiddeld 1:14.2 over 6741 km. hoogste waarde 1:12.5, gunstigste waarde 1:15.2

Wat dit na tuning wordt is afwachten, ben nog met de eerste tank bezig. Als de claim van 10% reeel is zal je toch zo'n 50000 km moeten rijden om dit de kosten er uit te halen.
e.e.a. is sterk afhankelijk van de rijomstandigheden. Ik vermoed dat het voordeel vooral bi lager snelheden ligt (stad) dit wordt ook bevestigd door de TNO resultaten. Rijdt je veel snelweg zal de winst lager zijn.

Vooralsnog geeft de BC een gemiddelde dat gelijk is aan de waardes die ik voor tuning had. Ik zie regelmatig waardes waarvan ik vermoed dat ze lager zijn dan voorheen, maar omgekeerd komt ook voor. verder had ik gisteren een aantal keren echt hoge verbruikswaardes, regeneren filter? 3 keer op een dag vind ik wel weat veel bij twee ritten van 150km en twee van 40.

Ik blijf het vreemd vinden dat onder gelijke omstandigheden het verbuik sterk kan wisselen.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Daneel
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26

Luchtdruk, luchtvochtigheid,regen, wind (-snelheid en -richting), belading van de auto, bandenspanning, etc.
Er zijn best veel factoren die invloed hebben op het verbruik. Het verbruik is tijdens het regenereren van het roetfilter ook duidelijk hoger.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 266
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

Klopt, maar binnen een rit op dezelfde weg het ene moment 5.8 en na enige km 6.8 vervolgens weer eentijdje stabiel op een andere waarde kan ik niet verklaren. Bij regenereren gaat de BC naar waardes rond de 8 dus dat kan het niet zijn. Afwijkingen door viaducten laat ik hier even buiten beschouwing
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”