sleutelkras en lakstift (+sate prikker)

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Een onverlaat (lees: nette bewoording voor een ongeloofelijke kl**tzak) heeft met een sleutel oid een kras over de volledige lengte van mijn V40 gemaakt (voorscherm, beide deuren, achterscherm en zelfs tankklep)... :evil:

Helemaal door de lak heen tot aan de primer laag...

Naast het feit dat dit soort individuen echt ... (nou... nee, laat ik maar niet zeggen wat er met dit soort mensen moet gebeuren, anders wordt Ben boos op mijn taalgebruik), moet deze kras natuurlijk wel hersteld worden.

De gehele zijkant van de auto overspuiten is wat aan de dure kant voor een V40 van '97, en dus ga ik mij maar aan de lakstift en superdun penseel wagen (mocht dat mislukken, dan kan ik overspuiten alsnog overwegen). Ik heb al het advies gehad dat een sateprikker wel goed dienst kan doen als dun penseel. Nou zoek ik nog advies over de te volgen methode om het zo mooi mogelijk te krijgen.

Ik wil liever niet dat het herstel lelijker wordt dan de kras zelf natuurlijk...

Dus wat is het beste om te doen?

Gewoon heel voorzichtig in de kras schilderen met de volvo lak had ik al bedacht... maar dan:
Kan je extra lak / druppels afvegen als het nog niet opgedroogd is? Moet je na de kleur lak nog een laag blanke erover doen? ook weer met sateprikker? Liever iets teveel lak in de kras doen, en later laten polijsten? of juist heel weinig zodat de blanke lak ook nog in de kras vloeit?

vragen vragen vragen... heeft hier iemand veel ervaring mee die mij kan adviseren?
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20698
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Voor zulke "onverlaten" heb ik nog wel een paar verbouwings-voorstellen aan lijf en leden.
...
Waarom ga je niet eens naar een schadehersteller en vraag je om de juiste lakstift. Dan zeg je per ongeluk dat je een diepe kras hebt en dat je die wilt opvullen en weer mooi maken. Kan zomaar gebeuren dat die man meeloopt en je een paar tips geeft.

Op deze manier heb je een eerste idee hoe je te werk kunt gaan.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Zorg er voor dat de kras goed schoon is dmv alcohol oid.
Daarna inderdaad met een sateh of cocktaiprikker de boel zo goed mogelijk opvullen.
Het zou kunnen dat het 2x dient te gebeuren aangezien verf slinkt als het droogt.
Eventueel een 3de laag aanbrengen met blanke lak.

Nadat de verf goed is uitgehard de overtollige verf wetsanden (nat schuren) met grit 2000 tot 4000 tot de verf gelijk is aan de al aanwezige verf.
Vervolgens polijsten tot er een hoogglans resultaat behaald is.

En het kan zijn dat je de kras altijd blijft zien helaas.
Gebruikersavatar
Skollie
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 09.01.2010 - 13:18
Locatie: Middelstum

Kijk dat vind ik nou mooi.
Forumsponsor zijn en een forum lid de rit naar de hersteller met hoop op gratis uitleg besparen. Top!

Idd wel Kwalitatief Uitermate Teleurstellend dit soort tuig van de riggel met dit soort acties.
C 30 2.0 D 07' zwart momentum.
S 60 D5 Drivers Edition geartronic silver 08'
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Prodetailing schreef:Zorg er voor dat de kras goed schoon is dmv alcohol oid.
Check: eerst met een spons met ruim water en een scheutje amonia. Daarna nog een veegje met microvezeldoekje en wasbenzine.
Daarna inderdaad met een sateh of cocktaiprikker de boel zo goed mogelijk opvullen.
Het zou kunnen dat het 2x dient te gebeuren aangezien verf slinkt als het droogt.
Check.
Eventueel een 3de laag aanbrengen met blanke lak.

Nadat de verf goed is uitgehard de overtollige verf wetsanden (nat schuren) met grit 2000 tot 4000 tot de verf gelijk is aan de al aanwezige verf.
Is dit voor of na de blanke lak? als je overtollige verf weg wil halen neem ik aan dat dit voor het aanbrengen van de blanke lak moet gebeuren?

En ik heb geen grit 2000 of 4000.... ik heb wel op de top van de lakstift een soort van soft pad met een soort van nylon kous erover om overtollige verf mee weg te poetsen. Op blanke lak zal dat geen effect hebben, maar op de pure verf vast wel...
Vervolgens polijsten tot er een hoogglans resultaat behaald is.

En het kan zijn dat je de kras altijd blijft zien helaas.
Dat laatste ben ik me zeer van bewust... het is helaas niet anders. Mocht ik ooit echt de stoute schoenen aantrekken dan laat ik misschien die hele zijkant een keer overspuiten...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

MDA schreef:
Prodetailing schreef:Nadat de verf goed is uitgehard de overtollige verf wetsanden (nat schuren) met grit 2000 tot 4000 tot de verf gelijk is aan de al aanwezige verf.
Is dit voor of na de blanke lak? als je overtollige verf weg wil halen neem ik aan dat dit voor het aanbrengen van de blanke lak moet gebeuren?

En ik heb geen grit 2000 of 4000.... ik heb wel op de top van de lakstift een soort van soft pad met een soort van nylon kous erover om overtollige verf mee weg te poetsen. Op blanke lak zal dat geen effect hebben, maar op de pure verf vast wel...
Het ligt er aan hoeveel verf er al in de kras zit.
Als je met 2 lagen kleur al de kras kunt opvullen zou ik 1 laag kleur en 1 laag blank doen maar dit is afhankelijk van hoeveel de verf nog slinkt.
Beter 2x dun aanbrengen en goed laten drogen als 1x teveel.

Je kunt het proberen met de lakstift en daarna polijsten.
Misschien dat het afdoende is, anders ontkom je niet aan een paar vellen wetsand papier ben ik bang.

Het mooiste zijn de wetsand blokjes zodat je altijd egaal schuurt maar die zijn behoorlijk duur :)
Denk hierbij aan +- 30 euro per stuk van Meguiars.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”