Oliedruk te laag bij koude start D5

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Volvopeter
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.01.2006 - 09:08
Locatie: Nunspeet

Hallo Volvorijders,
Sinds de temperaturen lager zijn, of ik heb er nooit eerder op gelet, heb ik het fenomeen dat bij starten met koude motor het oliedruklampje gedurende 4 of 5 sec. blijft branden.( nooit langer ) Tevens krijg ik in de service display de mededeling "Oliedruk te laag zet direct motor af".
Als de motor warm is dan is er bij starten niets aan de hand en ook tijdens het rijden geen lampje of mededeling.
Ook de display geeft 0 meldingen opgeslagen.
Ben inmiddels al twee keer bij Volvo dealer geweest o.a. nieuw oliefilter geplaatst en 5 W40 olie vervangen door 0 W40, maar ook zij weten het niet meer. De gekregen suggestie van de dealer is oliepomp vervangen of mogelijk zit oliepomp pakking scheef. ( dure reparatie )
Is dit een bekend (probleem) en heeft het risico's als ik er niets aan laat doen ??
Peter :?
Gast

Werkt je oliedruk-sensor bij koud weer wel goed?
Een onderbreking in de sensor die bij hogere temperaturen niet speelt?

Want als het lampje zolang blijft branden zou er eigenlijk ook wel eens wat kunnen/moeten gaan rammelen in het vooronder. En daar hoor ik je niet over.

Wat is de km-stand?
Gebruikersavatar
Volvopeter
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.01.2006 - 09:08
Locatie: Nunspeet

Hallo Alex,
Bedankt voor je reaktie. De oliedruk-sensor is inmiddels ook vervangen en ik hoor geen bijzonder lawaai in het vooronder. De km stand is 104.000 km.
Gezien het aantal reakties (alleen Alex) heb ik kennelijk wel een bijzonder probleem en zijn er weinig die mij kunnen steunen met advies.
Motor loopt als een zonnetje, probleem doet zich alleen voor bij koude motor, blijft over mogelijk:
Oliepomp te weinig kracht om olie op te pompen??
Olie loopt te snel terug in carter ??
Ik weet het echt niet maar het irriteerd mij wel mateloos en ben het vertrouwen in de auto kwijt temeer daar de wintersport voor de deur staat met - 10 tot -12 graden.
Misschien komt er toch nog een tip of ervaring voor die tijd.
Groetjes
Peter
Gebruikersavatar
Volvopeter
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.01.2006 - 09:08
Locatie: Nunspeet

Volvopeter schreef:Hallo Alex,
Bedankt voor je reaktie. De oliedruk-sensor is inmiddels ook vervangen en ik hoor geen bijzonder lawaai in het vooronder. De km stand is 104.000 km.
Gezien het aantal reakties (alleen Alex) heb ik kennelijk wel een bijzonder probleem en zijn er weinig die mij kunnen steunen met advies.
Motor loopt als een zonnetje, probleem doet zich alleen voor bij koude motor, blijft over mogelijk:
Oliepomp te weinig kracht om olie op te pompen??
Olie loopt te snel terug in carter ??
Ik weet het echt niet maar het irriteerd mij wel mateloos en ben het vertrouwen in de auto kwijt temeer daar de wintersport voor de deur staat met - 10 tot -12 graden.
Misschien komt er toch nog een tip of ervaring voor die tijd.
Groetjes
Peter
De oplossing was het vervangen van een bij productie ( Service bulletin ) fout geplaatste pakking van de oliepomp. Probleem lijkt nu opgelost en daar ben ik blij mee. Niet zo blij ben ik met het gegeven dat er geen claim bij Volvo mogelijk was en ik voor de volledige kosten opdraai.
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Het was toch een bij productie fout geplaatste pakking? En dan komen ze niet tegemoet in de kosten? Ook je dealer niet? Dat is een afknapper zeg.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Dat vind ik ook vreemd, dat er geen enkele tegemoetkoming zou zijn bij een toch redelijk ernstige productiefout.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gast

Peter,

Als je er niet uitkomt met je Volvo garage, blijft alleen over: EEN BRIEF NAAR DE IMPORTEUR.

OF

Ik weet niet hoe oud jouw auto is, maar bij Volvo hebben ze toch wel een en ander geregeld.
Toevallig dat ik van een monteur hoorde dat er op deel van mijn Volvo (3 jaar oud) garantie zat.
Toen ik dit aan de receptionist vertelde werd hij boos, omdat de monteur dit niet had mogen vertellen.
Ik heb hem gevraagd, wil je mij alles laten betalen en vervolgens ook nog eens claimen bij Volvo? :oops:
Nee dat was het niet, "een monteur gaat hier niet over". Ja natuurlijk :roll:

Dus de vraag is aan Volvo monteurs op dit Forum;
Hoe is het geregeld met het claimen van een fout geplaatste pakking van de oliepomp?
Gebruikersavatar
Volvopeter
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.01.2006 - 09:08
Locatie: Nunspeet

Hoi Alex,
Mijn D5 auto is van Okt. 2001 en heeft nog maar 104.000 km gelopen .

Principieel heeft Volvo misschien gelijk met 3 jaar garantie doch als je zelf al een Service bulletin uitgeeft dan geef je ook aan dat er iets fout gegaan is op enig moment tijdens de productie ( assemblage). Als Volvo moet je dan ook de konsekwenties aanvaarden van zo een productie fout
Als ik dit niet had geweten dan had ik ook geen verwachtingen gehad of opmerkingen gemaakt.

Toch ben ik een blije Volvorijder want de auto zelf kan er niets aan doen dat de producent foutjes maakt.
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik zou toch op z'n minst proberen verhaal te halen. Wat een onzin zeg!
Volvo moet z'n productiefouten goedmaken..Ik moest ook via via horen dat ik nog een turboslang tegoed heb. Kost maar een paar tientjes, maar als je er niet om vraagt laten ze je doorijden tot ie scheurt en vervolgens mag j 'm betalen. Waar slaat dit op?
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Volvopeter
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.01.2006 - 09:08
Locatie: Nunspeet

Hallo Hans,
Mijn dealer Schaap Dronten doet het allemaal keurig en heeft de campagnes met de turboslangen op eigen initiatief (gratis) uitgevoerd maar zij lopen tegen de onwil van Volvo Nederland aan om in deze aan de klant tegemoet te komen.
Elk nadeel heeft zijn voordeel want ik heb meteen de distributieriem en multiriem preventief laten vervangen en ook (op weg naar de oplossing voor het oliedruk probleem) Olie, oliefilter en Oliedruk sensor (allemaal op mijn kosten) waardoor ik toch een goed gevoel heb en weer lekker kan rijden zonder bang te hoeven zijn voor schade.
Het blijft een fijne auto ondanks de pijn in mijn portemonnee.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20632
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Volvopeter schreef:Hallo Hans,
Mijn dealer Schaap Dronten doet het allemaal keurig en heeft de campagnes met de turboslangen op eigen initiatief (gratis) uitgevoerd maar zij lopen tegen de onwil van Volvo Nederland aan om in deze aan de klant tegemoet te komen.
Elk nadeel heeft zijn voordeel want ik heb meteen de distributieriem en multiriem preventief laten vervangen en ook (op weg naar de oplossing voor het oliedruk probleem) Olie, oliefilter en Oliedruk sensor (allemaal op mijn kosten) waardoor ik toch een goed gevoel heb en weer lekker kan rijden zonder bang te hoeven zijn voor schade.
Het blijft een fijne auto ondanks de pijn in mijn portemonnee.
Dan zou ik er toch zelf een brief naar VOLVO-Nederland aan wagen. Ik ken jou dealer heel goed (beide VOLVO's daar in onderhoud) en ik ga er van uit dat zij ook alle moeite voor je doen en jou willen helpen.
En eventueel de consumentenbond erbij halen. Wil nog wel eens werken als VOLVO-Nederland zelf al een servicebulletin heeft uitgegeven. Want een (ernstige) productiefout is per definitie garantie, ook al is de auto ouder dan 3 jaar.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

En dat vindt ik ook. Je mag er als consument Nooit voor opdraaien als de fabrikant de boel verkeerd afleverd.

Ik snap wel dat je de auto ff helemaal veilig stelt met nieuwe riemen ed. Maar als het dan blijkt dat de storing bij Volvo zelf te verwijten is, dan moeten ze een conclusie trekken.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
volvomen-1
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 09.02.2005 - 19:03
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

Toch raar !!! Paar jaar geleden werd bij onze 850 estate zomaar een deel van de ABS vevangen op volledige kosten van Volvo.... Was toen al vier jaar oud en 175.000 km. Men is waarschijnlijk beducht voor krantenkoppen over terugroep acties. En dan zijn vooral de remmen een heikel punt, als die het niet meer doen... en de fabrikant ook niet dan lopen de klanten zo weg. Maar een iets met de motor is n.a.w. minder erg. maar wel voor jou knip!!! Ik zou een brief, aangetekend, naar de importeur sturen dat door deze fabricagefout er aan de motor vervolgschade kan ontstaan door bij een koude start te weinig oliedruk.

Sukses
V70 D5, Silver metallic, 225.000 km. en net weer nw. voorbanden...
Friso
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 04.01.2006 - 21:37

Bij mij dezelfde melding bij een koude start (v70 D5). Mijn volvo dealer zei dat dit verder geen kwaad kan. Ik rij er dus mee door. Is dit erg onverstandig? en zo ja waarom.

Friso
V70 D5 2002
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Die fout zal wel vermeld zijn door enkele van jullie,maar ik herhaal het nog maar een keer!
Het is een bekende fout die erkend is door Volvo,er zit namelijk een fout in de montage van de aanzuigpijp van de oliepomp,er is een O ring niet goed gemonteerd of helemaal niet gemonteerd,
De technische afdeling in Beesd kan je daar meer over vertellen!
Daneel
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26

@Ramon&Ramon,
Als ze er dan van weten in Beesd, vooral dat het een verkeerde montage betreft, kunnen ze de klant er toch niet voor op laten draaien? Produktiefout=Produktiefout en dan komt het consumentenrecht om de hoek kijken.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Voordat er allerlei wilde verhalen de ronde gaan doen?
Neem zelf even contact op met de TD in Beesd.
Succes
Gebruikersavatar
Volvopeter
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.01.2006 - 09:08
Locatie: Nunspeet

Ik heb een mail gestuurd naar Volvo Nederland en zal de reaktie van hun wel weergeven op deze site.
Tot dan.
Peter
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

De technische helpdesk zit niet meer in Beesd, er zit alleen een werkplaats.
Gebruikersavatar
Volvopeter
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.01.2006 - 09:08
Locatie: Nunspeet

Heb ruim een week geleden een E-mail naar Volvo gestuurd met mijn bevindingen doch geen enkele reactie tot nu toe.
Slapen nog of zijn niet in klanten geinteresseerd als je niets wil kopen.
De kwaliteit en klantvriendelijkheid van Volvo hoofdkantoor medewerkers is gelukkig geen afspiegeling van hun product want het blijft een heerlijke auto.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”