Pagina 2 van 5

Geplaatst: 24.02.2010 - 22:03
door Oceanracer
Ik heb even gekeken wat die band inkoop kost. Zo te zien waren ze best blij bij de dealer met je lekke band. :-)

Geplaatst: 24.02.2010 - 22:06
door bart simpson
iemand moet er blij van worden

Geplaatst: 24.02.2010 - 22:34
door Goelette
Stora älg schreef:Ik kies in vervolg altijd voor reservewiel.
Onlangs lekke band gehad, compressor met vulmiddel gebruikt, maar kreeg slechts witte prut uit het gaatje.
Volvo assist was zo vriendelijk te helpen met een reservewiel. Na 2 uur kon ik mijn weg vervolgen en 2 dagen later naar de dealer 25 km verderop mijn velg met nieuwe band ophalen.
Kosten € 63,25 voor nieuwe spuitbus en slangetje en € 361,25 voor nieuwe band.
moest de band vervangen worden omdat je de spuitbus had proberen te gebruiken of moest dit sowieso?

Wel dure band inderdaad, maar op autobandenmarkt zit hij ook op tussen de € 205 en € 265 (afhankelijk van specifieke model) en dat is exclusief montage..... Dus wel veel te duur die €360, maar niet verbazingwekkend veel.

Vind € 63 voor een spuitbus overigens ook erg veel... zeker als het toch niet werkt én je daarna een nieuwe band moet kopen.

Geplaatst: 24.02.2010 - 22:40
door Stora älg
Nou moet ik zeggen dat ze inderdaad wel blij keken, maar ja, zo vet hebben de dealers het ook niet. En ik heb ook nog twee koppen koffie gekregen.
Band had overigens zonder dat spul erin gerepareerd kunnen worden.
Ik heb ook nog geinformeerd naar een thuiskomer, krik enz. dit komt compleet op zo'n 450e. Laat ik dan het risico maar nemen. Zo vaak komt een lekke band ook niet voor.

Geplaatst: 24.02.2010 - 22:46
door Goelette
Zou volgende keer de spuitbus dan toch maar niet gebruiken en meteen de ANWB of Volvo-assistance op laten draven...

Geplaatst: 25.02.2010 - 00:20
door MauritsvdT
Dus als ik het verhaal van Stora lees klopt inderdaad nogsteeds dat een band met dat vulspul er eenmaal in rijp is voor de sloop?

Nou, dan gaat die spuitbus en pomp bij mij ook uit de auto, ik kan die ruimte best gebruiken.

Geplaatst: 25.02.2010 - 07:37
door Oceanracer
Ik heb dan het geluk dat ik bij aankoop al een thuiskomer in de auto had, maar omdat je daar ook niet lekker mee kunt rijden heb ik op Marktplaats een LM-velg gekocht gelijk aan de mijne en toen ik van het najaar nieuwe voorbanden nodig had, heb ik maar 1 band laten afvoeren. Nou heb ik dus een volwaardige velg + band als reserve in de schuur liggen voor het geval dat.

Het lijkt me dat zo'n thuiskomer + krik voor een XC90 ook wel via Marktplaats of AutoRima (of een andere sloop) te bemachtigen is.

Hoewel een zgn prop ook niet altijd zonder gevaar is, is het wel veel voordeliger om een lek te dichten dan gelijk een andere band aan te moeten schaffen wanneer deze door de spuitbussmurrie onbruikbaar is geworden.

Geplaatst: 25.02.2010 - 14:53
door FrankS60
In plaats van een prop heb je ook een soort paraplu ding wat aan de binnenkant van de band gezet wordt. Soort kunststof spijker met een grote kop die je van binnenuit door het gaatje heen kunt duwen/trekken met lijm/vulcanisatiespul erachter. Daardoor wordt hij door de druk alleen maar harder in het gaatje geduwd en heb je ook minder risico dan bij een prop. De band moet wel van de velg af voor deze reparatie.

Verder zou ik die spuitbussen alleen gebruiken als je echt niet anders kunt, het is gewoon erg zonde van de eventueel nog te redden band.

Geplaatst: 25.02.2010 - 20:16
door Gast
nog even op de Aldi-krik terugkomen.
Hij staat weer in het foldertje van de Aldi.
EUR 27,99.
Nu zelfs met 2 assteunen en 2 wielblokken

Geplaatst: 25.02.2010 - 20:18
door bart simpson
past dat allemaal bij je reservewiel?

Geplaatst: 25.02.2010 - 20:21
door Totalegekte
Die krikken zijn gevaarlijk en waardeloos heb er al 3 versleten
op men Suzuki waarvan 1 in allemaal stukken viel :!:

Is echt troep komt er bij mij niet meer in
koop dan voor een paar centen meer een goeie :!: :wink:

Geplaatst: 25.02.2010 - 20:27
door Virgin drive
En met alle respect voor de bandenboer maar gun het onze dealer ook h=liever dan een kwikfit, euromaster of atu :)

Geplaatst: 25.02.2010 - 20:35
door Gast
Totalegekte schreef:Die krikken zijn gevaarlijk en waardeloos heb er al 3 versleten
op men Suzuki waarvan 1 in allemaal stukken viel :!:

Is echt troep komt er bij mij niet meer in
koop dan voor een paar centen meer een goeie :!: :wink:
Hangt er maar net van af hoe je hem gebruikt.
Als het is voor het wisselen van de zomer-/wintervelgen, kun je er probleemloos een heel poos plezier van hebben. Als je hem elk weekend gebruikt om te sleutelen, dan wordt het een ander verhaal.

Geplaatst: 25.02.2010 - 21:43
door toppertje
dbosker schreef:
Totalegekte schreef:Die krikken zijn gevaarlijk en waardeloos heb er al 3 versleten
op men Suzuki waarvan 1 in allemaal stukken viel :!:

Is echt troep komt er bij mij niet meer in
koop dan voor een paar centen meer een goeie :!: :wink:
Hangt er maar net van af hoe je hem gebruikt.
Als het is voor het wisselen van de zomer-/wintervelgen, kun je er probleemloos een heel poos plezier van hebben. Als je hem elk weekend gebruikt om te sleutelen, dan wordt het een ander verhaal.
idd,ik ken die krikjes.
ze zijn iig niet geschikt voor de doorgewinterde sleutelaar.

Lekke band, spuitbus

Geplaatst: 25.02.2010 - 21:44
door jpdevre
Slechts ter info: in de paar seconden tussen bemerken van de lekke band op de linkerbaan tot het bereiken van de vluchtstrook, heeft de band en het karkas al zoveel te verduren gehad (wrijving, hitte en vervorming) dat ie misschien wel zichtbaar gerepareerd is, maar je er voor geen goud meer mee de snelweg op gaat. Heb de band van binnen gezien, delen zijn regelrecht "verbrand" door de hitte.

Een tip (van de wegenwacht) voor de "reservewiel lozen" onder ons: hij maakte de band weer "bruikbaar" voor een paar kilometer door met een soort priem het gat verder open te poeren en er gelijktijdig een soort plug doorheen te duwen. (een beetje als dotteren maar dan anders)

Motorrijders hebben een soort reparatie kit hiervoor

Maar, alles bij elkaar heb ik ruim 290000km gereden uit de gastank op de plaats van het reservewiel. Ik denk dat het ondanks deze ene lekke band best de moeite waard was om op gas te rijden... ;-) !

Geplaatst: 25.02.2010 - 23:12
door Goelette
die krik van aldi heb ik ook, gebruik hem ongelofelijk veel en voor meer dan alleen banden wisselen (motor uitbouwen is een vaker voorkomende bezigheid bij mij) en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.... Sterker nog, ik heb ook duurdere en zwaardere kriks gehad en de aldi krik heeft ze allemaal al overleefd.

Geplaatst: 27.02.2010 - 21:38
door Gideon_XC90
He Errwin heeft dit nut?
Oceanracer schreef:Nou heb ik dus een volwaardige velg + band als reserve in de schuur liggen voor het geval dat.
Mijn thuiskomertje ligt onder de afdekhoes achterin de auto, dan heb je hem altijd bij! :oops:

Geplaatst: 27.02.2010 - 21:49
door Oceanracer
Als ik mijzelf even mag quoten: :P
Oceanracer schreef:Ik heb dan het geluk dat ik bij aankoop al een thuiskomer in de auto had, maar omdat je daar ook niet lekker mee kunt rijden heb ik op Marktplaats een LM-velg gekocht gelijk aan de mijne en toen ik van het najaar nieuwe voorbanden nodig had, heb ik maar 1 band laten afvoeren. Nou heb ik dus een volwaardige velg + band als reserve in de schuur liggen voor het geval dat.

Het lijkt me dat zo'n thuiskomer + krik voor een XC90 ook wel via Marktplaats of AutoRima (of een andere sloop) te bemachtigen is.

Hoewel een zgn prop ook niet altijd zonder gevaar is, is het wel veel voordeliger om een lek te dichten dan gelijk een andere band aan te moeten schaffen wanneer deze door de spuitbussmurrie onbruikbaar is geworden.
De thuiskomer ligt dus nog gewoon achterin de auto. En als ik er dan mee ben thuisgekomen (altijd 's nachts, in het weekend of met een feestdag als je de volgende dag weer weg moet) kan ik er weer een normale velg met band onder schroeven terwijl ik in alle rust de band kan laten repareren of vervangen. En met de grote vakantie gaat ie ook gewoon mee. Beter meeverlegen dan onverlegen.

Lekke Band, spuitbus

Geplaatst: 01.08.2022 - 15:08
door Bover
Twaalf jaar later maar dit topic eens wakker maken. De techniek schrijdt voort. In mijn XC zit inderdaad anno 2022 geen reserve wiel en dat voelt wat ongemakkelijk.
Vervolgens heb ik een thuisbrenger gekocht maar die pas net net niet achterin de daarvoor bestemde ruimte (135 90 17 _ ) ook niet met iets lucht eruit.

Ik begrijp nu dat ik veroordeeld ben tot het "spuitbusje" bij lekke band een verontrustend beeld met de afgelopen vier jaar ook vier keer een lekke band gehad. Slecht wegdek in de bergen hier.
1. Wie heeft er ervaring mee met het gebruik van die spuitbus. Immers bovenstaand topic zijn reacties van 2010, mogelijk is nu alles beter.
2. Is er kwaliteit verschil in die spuitbusjes en hoe ziet de houdbaarheid uit? De XC heeft setje van 2012....

Bij lange ritten naar bijv Nederland leg ik de thuisbrenger gewoon achterin met hefkrik maar wel beetje een gedoetje :(

Lekke Band, spuitbus

Geplaatst: 01.08.2022 - 18:42
door Msuidgeest
Dat spuitbusje is leuk bij een gaatje waar nauwelijks lucht uit spuit. Met een scheurtje kun je niets meer ...

Misschien slim om toch maar met dat reservewiel rond te rijden bij jou in de buurt: hoewel de kans niet zo groot is om lek te rijden, als het gebeurt ben je te laat met je spuitbusje. En neem een pompje mee om eventueel een zachte band op te pompen om desnoods naar de reparateur te kunnen rijden.