Pagina 2 van 5

Geplaatst: 08.03.2010 - 13:13
door V480-S60
Je moet het wel bijhouden Martijn 8) De vorige is in juni vorig jaar in vlammen opgegaan. Foto's staan ergens op het forum.

Geplaatst: 08.03.2010 - 13:34
door MartijnEV
Oeps dat heb ik helemaal gemist... Gelukkig hebben jullie weer een mooie S60 kunnen scoren!

Geplaatst: 08.03.2010 - 15:09
door V480-S60
Idd, gelukkig wel.

Geplaatst: 15.03.2010 - 09:37
door v700r
Martijn,
een auto die nul komma nul vervuilt?? Tijdens het rijden misschien niet maar wat zit ervoor en wat komt erna? Ik noem maar één ding uit velen......... lithium!!

Geplaatst: 18.03.2010 - 11:54
door MartijnEV
Frans, helemaal waar, end-to-end is er natuurlijk elektriciteitsproductie vereist, dus vervuiling. Een groene stroom contract helpt hopelijk om te stimuleren dat de producenten meer duurzame elektriciteit gaan produceren, want van kolen en kerncentrales word je inderdaad niet vrolijk...
Maar hoe dan ook, het energierendement is bij elektrische automobiliteit een stuk beter, en daardoor de vervuiling in de totale keten potentieel aanzienlijk lager.
Het is kip-ei: hoe sneller de elektrische automobiliteit toeneemt, hoe sneller de totale energieproductieketen duurzamer kan worden.
Die "nul komma nul" refereert aan wat er uit de (niet aanwezige) "uitlaat" komt en dat is de kick: rijden zonder uitlaatgassen achter de auto en zonder olie hoeven te verversen.
Lithium is niet slecht: deze batterijen gaan (met een goed BMS) ca. 10 jaar mee en zijn - zeker tegen die tijd - zeer goed (tot ruim 90%) recyclebaar. Ze lekken ook niet en bevatten geen zwaar vervuilende stoffen zoals loodzuuraccu's.

Geplaatst: 18.03.2010 - 11:57
door MartijnEV
De batterijen zijn er!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Deze week is een belangrijke mijlpaal bereikt: de batterijen zijn afgeleverd! Zeven houten kisten zijn bezorgd, met een gewicht van 445 kilo, goed verpakt en zorgvuldig getransporteerd, rechtstreeks vanaf de fabriek in China. Ik ben blij dat ik de SE130Ah heb, de opvolger van de SE120Ah. Elke kist bevat een uitdraai van de fabriek op de datum van verpakking met de serienummers van de batterijen en per batterij het gemeten voltage en de interne weerstand. Bij het verlaten van de fabriek twee maanden geleden maten alle batterijen 3,30 Volt. Bij aankomst heb ik ze zelf nogmaals gemeten; ze staan nu op 3,28 Volt.

Verder heb ik alvast een proefpassing gedaan van de batterijen in de voorste batterijbakken. Het blijkt dat de batterijbakken goed zijn ingemeten: alle batterijen passen perfect met een gelijkmatige ruimte rondom waar het isolatiemateriaal ingepast zal worden. Ook lijkt er genoeg ruimte te zijn voor de eindplaten en RVS spanbanden waarmee de batterijen samengepakt zullen worden (dit is zeer belangrijk om uitzetten van de batterijen te voorkomen).

Gisteren heb ik twee bedrijven in Hengelo bezocht die gespecialiseerd zijn in elektrische verwarmingssystemen en isolatiematerialen. Ik krijg nog een offerte voor een op maat gemaakte verwarmingskabel die op de bodem van de batterijbakken gemonteerd zal worden (deze is nodig in de winter om te voorkomen dat de batterijen te koud worden). Voor het te gebruiken isolatiemateriaal heb ik het advies gekregen om Armaflex te gebruiken. Dit is een mooi, sterk en licht flexibel materiaal, dat bestand is tegen temperaturen tussen -25 en 105 graden Celsius en tevens enigszins de vibraties die tijdens het rijden ontstaan te dempen. Lijkt me een perfect materiaal.

Geplaatst: 21.03.2010 - 00:07
door v700r
MartijnXC70 schreef:Frans, helemaal waar, end-to-end is er natuurlijk elektriciteitsproductie vereist, dus vervuiling. Een groene stroom contract helpt hopelijk om te stimuleren dat de producenten meer duurzame elektriciteit gaan produceren, want van kolen en kerncentrales word je inderdaad niet vrolijk...
Maar hoe dan ook, het energierendement is bij elektrische automobiliteit een stuk beter, en daardoor de vervuiling in de totale keten potentieel aanzienlijk lager.
Het is kip-ei: hoe sneller de elektrische automobiliteit toeneemt, hoe sneller de totale energieproductieketen duurzamer kan worden.
Die "nul komma nul" refereert aan wat er uit de (niet aanwezige) "uitlaat" komt en dat is de kick: rijden zonder uitlaatgassen achter de auto en zonder olie hoeven te verversen.
Lithium is niet slecht: deze batterijen gaan (met een goed BMS) ca. 10 jaar mee en zijn - zeker tegen die tijd - zeer goed (tot ruim 90%) recyclebaar. Ze lekken ook niet en bevatten geen zwaar vervuilende stoffen zoals loodzuuraccu's.



Blijft natuurlijk wel heel bijzonder wat je aan het doen bent, pet af!! Hoewel ik de mooie geluiden van sommige benzinemotoren nooit zou willen missen, hahaha.

Geplaatst: 22.03.2010 - 11:27
door Baseman
Man!, wat een project zeg.

Wat ik me afvraag, hoe krijg je die 245 gekeurd door de RDW (ja erheen rijden), maar na een wijziging van een x% in vermogen, moet je toch een typegoedkeur aanvragen?
Of rijd je er mee heen en weer naar de UK?

En een tweede ding, wat ik me afvroeg:
Je hebt zoals je zelf zegt, geen warm koelwater aan boord, vanwege de electromotor.
Maar weet je wel hoevéél die electromotor aan warmte produceert?
Is het niet mogelijk daar een ingepakte, van buiten geisoleerde koperen spiraal omheen te leggen, die water kan verwarmen?
Alles tegen de 50 graden is genoeg toch? Dan heb je enkel een pomp nodig die je dan zelfs ook nog als belt-driven kan kiezen. (lood om oud ijzer misschien, want een pomp op prik kost ook vermogen, maar wie weet is een belt-driven efficienter?

Geplaatst: 22.03.2010 - 19:29
door steven460
Ik kan het verkeerd hebben, maar als je 20 a 50kW uit zon 80 a 90% efficiente elektromotor perst zal je nog steeds 4 a 10 kilowatt aan warmte ontwikkelen. Deze warmte moet afgevoerd worden.
Echter, met 80km/h cruisen (motor input vermogen van 4-7kW) zal je het koud krijgen in de wintermaanden!

Koelwater in een ICE is heet, in een EV moet je oppassen dat het niet vastvriest op de snelweg ;)

Geplaatst: 25.03.2010 - 00:02
door EvertBram
Respect voor dit project hoor! Mooi werk, ga door!

Geplaatst: 25.03.2010 - 02:48
door RobsterS70R
In één woord: Wauw!

Geplaatst: 08.04.2010 - 12:21
door 242-turbo
wanneer komt de ombouwset van benzine/diesel/lpg naar elektra in een standaard 240? :D

Geplaatst: 26.05.2010 - 00:11
door MartijnEV
Bedankt voor alle leuke reacties!

@242-turbo: In de loop van dit jaar zal ik een Volvo 240 EV conversion traject kunnen gaan aanbieden. Onderdelen, een deel of het geheel van de ombouw kunnen dan geregeld gaan worden. Plus advisering over de mogelijkheden en opties.
Mocht er nu al interesse zijn, laat het weten.
Maar eerst mijn demo afhebben! :D

Er is weer veel nieuws: de laatste berichten zijn te lezen op:
www.electricvolvo.com

Geplaatst: 09.06.2010 - 13:09
door V480-S60
Martijn,
Ik volg het op de voet, maar je hebt nu al twee weken niets meer gepost op je weblog.

Hoe staat het er inmiddels mee.

Geplaatst: 10.06.2010 - 16:11
door rsnhakan
Ben benieuwd hoe zoiets nou rijdt :P Houdt ons op de hoogte ;)

Geplaatst: 10.06.2010 - 21:55
door MartijnEV
Hoi v480s60,
leuk dat jullie het project volgen!
Project maakt goede voortgang, de achteras is nu volledig gereviseerd en gaat er binnenkort weer onder. Dan kan het werk aan het elektrische systeem echt beginnen. Binnenkort weer een update op de site!

Geplaatst: 10.06.2010 - 23:00
door MartijnEV
Over de motorwarmte: de motor en inverter zijn watergekoeld en het koelwater wordt via een elektrisch pompje langs een kleine radiateur gepompt die we achter de voorspoiler gaan monteren. De paar kW warmte zal slechts incidenteel geproduceerd worden, alleen bij accelereren e.d. Dat is in continubedrijf inderdaad veel te weinig om het interieur mee te verwarmen. Daarom plaatsen we een apart 4kW "boilertje" met ingebouwd pompje dat via een apart leidingsysteem op de bestaande in en uitgangen van de interieurverwarming aangesloten is. Met een schakelaar op het dashboard is deze aan en uit te zetten. Mooie is dat de bestaande Volvo schuifregelaars van het verwarmingssysteem zo helemaal origineel gebruikt kunnen blijven worden.

Geplaatst: 11.06.2010 - 08:41
door V480-S60
Gelukkig, ik was al bang dat er niets meer gebeurde. 8)

Geplaatst: 04.07.2010 - 17:49
door MartijnEV
De afmontage van de oorspronkelijke Volvo-onderdelen is bijna compleet!
Binnenkort kunnen alle componenten voor de elektrische aandrijving eindelijk worden ingebouwd!

Er staan weer wat updates op mijn project site: www.electricvolvo.com

Geplaatst: 28.07.2010 - 07:45
door V480-S60
He Martijn, ziet er weer gelikt uit.
Maar even over die eerste link, ik wordt doorgestuurd naar een kpn-site.
De link in je onderschrift werkt wel goed.