Krasjes in vernislaag verwijderen

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8116
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Hoi,

Mijn 2006 V70 heeft enkele ondiepe krassen in de bovenste vernislaag (Blackcurrant Pearl lak).

Heeft er iemand suggesties hoe deze te verwijderen zijn en welke nabehandeling te doen ?

Auto wordt alleen in de wasbox gewassen, zonder de borstel te gebruiken, dus alleen inzepen, wassen met hoge druk, spoelen, waxlaag opspuiten en weer spoelen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

ik heb deze swirls (zo noemen ze dat) succesvol weggekregen dmv polijsten. Hier heb je een polijstmachine voor nodig met pads en polijstpasta. Ik heb zelf Menzerna gebruikt en ze verdwenen als sneeuw voor de zon. Kan je aanraden een kijkje te nemen op www.carclean.nl ook het forum daar kan je goed op weg helpen. Letop: de volvo lakken zijn knoert hart, heb zelf verschillende polijstpasta's uitgeprobeerd maar die Menzerna voldeed het beste. Suc6
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
minirep
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 16.09.2009 - 18:05
Locatie: Dwingeloo
Contacteer:

kijk even goed of je nagel in de kras blijft haken en als je zelf aan het pollijsten gaat let goed op de mogelijkheid is er dat je ddor de vernislaag heen polijst en dan rest alleen overspuiten
Gebruikersavatar
Rick H
3rd Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: 15.07.2009 - 21:42
Locatie: Almere

Wat sailor zegt inderdaad wegpolijsten is een goede optie, je kan bijv bij spectrum a'dam kleine schuurpads kopen om krassen weg te schuren uit de lak (P3000) deze plak je dan op je duim en net zo lang doorgaan tot de kras weg is. (niet vergeten nat te schuren)

vervolgens moet je de doffe lak/vernis weer laten glanzen dit kan professioneel met een polijstmachien en een 3 stappen polijstpasta. je kunt ook doek gebruiken en wat commandant, dan ben je wat langer bezig.

met beide manieren heb ik goede ervaringen, en idd wat minirep zegt niet door de vernis laag heen want dan ga je in de kleur schuren. (dit kan dus ook minder goed met unilakken omdat daarin de lak al in de kleur zit)

grt
Rick
MY07 Volvo S80 4.4 V8 AWD Geartronic
Black Sapphire metallic - Summum - Off Black Leder - 18” Zubra - Premium sound - RTI -
Keyless drive - PDC V+A - BLIS - Adaptieve Bi-Xenon - etc...

MY06 Volvo S60 2.0T Aut.
Sports-Edition - Silver - Off Black Leder - Bodykit - 18” Eudora (zomer) - 17” Otrera (winter) - HU850 Premium sound - RTI - PDC - etc...
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

De zogenaamde swirls zijn prima te verwijderen met een machine zoals de Dual Action machine DAS-6 http://www.driven2shine.nl/shop/Tools-A ... DAS-6.html

Alleen word het wel een kostbare aangelegenheid als je alles nog wilt aanschaffen.
Nu heb ik voor het volvo forum een machinale kit in de aanbieding zie http://www.driven2shine.nl/Steve/Volvo- ... -Aktie.pdf

Om nu gelijk te gaan wetsanden lijkt me ietwat overdreven, zeker als je niet weet wat de gevaren daarvan kunnen zijn.

Mocht je meer willen weten over polijsten etc ben je ook welkom op het forum van Driven2Shine te vinden op www.driven2shine.nl

Mocht je in de buurt van Ramsel (Be) komen kun je ook eens gaan kijken bij Yves van Detailed.be
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

minirep schreef:let goed op de mogelijkheid is er dat je ddor de vernislaag heen polijst en dan rest alleen overspuiten
Nou dat gebeurd heus niet zomaar hoor. Een polijstpasta haalt er nog geen micron vanaf. Ik raad wel aan om een excentrische machine te gebruiken zoals Prodetailing voorstelt. Een roterende kan brandvlekken veroorzaken als je hem heel lang op een plek laat draaien.
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Machinaal polijsten haalt wel meer weg als 1 micron.
Helemaal als je met zware compounds aan de gang gaat om krassen te verwijderen.

Ik heb al diverse auto`s gemeten met mijn lakdikte meter en telkens ook al polijst ik met een licht middel gaat er meer af als 1 micron.
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

Prodetailing schreef:Machinaal polijsten haalt wel meer weg als 1 micron.
Helemaal als je met zware compounds aan de gang gaat om krassen te verwijderen.

Ik heb al diverse auto`s gemeten met mijn lakdikte meter en telkens ook al polijst ik met een licht middel gaat er meer af als 1 micron.
Misschien met een roterende machine en een hele grove pasta icm met wollen pad, maar als ik een medium polijstpasta gebruik met een medium pad, haal ik nog niet eens een micron (gemeten met 3 laags lakdikte meter). Bovendien is de totale dikte van autolak tussen de 100/180 micron, waarvan de transparante lak 35/50 micron dik is. Als je 1x per jaar netjes polijst en dat niet met de grove Commandant troep doet, kun je minimaal 35 jaar je gang gaan. Oefen anders is op een motorkap van de sloop of op de auto van je vrouw :D
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Als ik met mijn positector 200 meet (ja ook een 3 laags lakdikte meter) gaat er toch echt meer af als 1 micron.
En nee ik gebruik geen schaap maar polishing pads met een milde of lichte polish/compound.
Op de volvo van S80 Executive ging er ongeveer 8 micron per pass af met een oranje cuttingpad en een medium polijstmiddel van Chemical Guys.
Dit vanwege de harde lak en wat harnekkige krasjes.

En een oefenkap heb ik niet nodig en mijn vrouw heeft geen auto ;)
Ik heb al op genoeg auto`s mogen oefenen van zeer zachte lakken tot extreem hard (keramisch).
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

Prodetailing schreef:Als ik met mijn positector 200 meet (ja ook een 3 laags lakdikte meter) gaat er toch echt meer af als 1 micron.
En nee ik gebruik geen schaap maar polishing pads met een milde of lichte polish/compound.
Op de volvo van S80 Executive ging er ongeveer 8 micron per pass af met een oranje cuttingpad en een medium polijstmiddel van Chemical Guys.
Dit vanwege de harde lak en wat harnekkige krasjes.

En een oefenkap heb ik niet nodig en mijn vrouw heeft geen auto ;)
Ik heb al op genoeg auto`s mogen oefenen van zeer zachte lakken tot extreem hard (keramisch).
Ik heb gemeten met een laagdikte meter Defelsko. Volgens mij een goed merk en ook gecalibreerd. Gemeten na 1 pass met oranje Lake County pad en Menzerna Final Finish. Daarna 1 pass met witte soft pad om af te werken. Geeft prima resultaat op Volvo lak. (geprobeerd op S60 2001, V70 2002 en XC70 2006).

De oefenkap is natuurlijk geen suggestie voor jou prodetailing, maar voor de TS. Jij moet wel kunnen poetsen lijkt me :roll:
Maar je probeerd toch niet om mensen te ontmoedigen om zelf te polijsten? Ongeacht het exacte aantal micron, en aangenomen dat men niet elke week zijn/haar auto polijst, en een beetje kan omgaan met een poetsmachine, zie ik het probleem niet zo.
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Ik ontmoedig niemand in tegendeel zelfs ik vertel alleen dat er ook al word er excentrisch gewerkt er meer als 1 micron afgehaald word.
Ik reageerde op jouw bericht en niet naar de TS aangezien je een quote van mij plaatste.

Oh en we hebben dezelfde lakdikte meter want de positector 200 is van defelsko.
Gebruikersavatar
hofmeijer
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 23.11.2009 - 00:20
Locatie: hattem gld
Contacteer:

zo mannen we gaan weer even een discussie houden??haha.
volgens mij heeft steve zijn eigen bedrijf wat betreft auto's poetsen etc.
dus steve zal het wel weten.

ps. steve ik heb laatst een aantal nieuwe schijven bij mijn poets machine gekocht(haakse slijper met verstelbaar toerental) en weet niet precies waar alles voor is?
zou ik jou daarover meer kunnen vragen??

gr
Ik google nooit, men vrouw weet het tog beter


Volvo 1.8i automatic fleet pacific blue


Er staan weer nieuwe foto's op de www
von D
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 23.08.2009 - 19:50

Vind het sowieso al een eng idee om iemand die geen ervaring heeft met poetsen een machine in de hand te geven....
De combinatie van een verkeerde poets en een verkeerd toerental kan meer kapot maken dan je lief is!!
Laat je dus ook altijd informeren door iemand met ervaring, en mooier nog, ga eens een keer bij zo iemand kijken!!!
Zelf polijsten aan een auto met schuurpapier zou ik zelf dus ook niet zo snel aanraden, hier gaan de microns nog iets harder dan met poetsen!
Of je moet een oud autootje hebben waarbij het niet zoveel uit maakt...
'09 V50 1.6 sport DrivE s/s, titanium grey, off black ,zaurak DC, Rti, interieur styling pakket, spoiler, getint vanaf b-stijl
volvo
3rd Gear member
Berichten: 490
Lid geworden op: 14.01.2006 - 01:51

Helaas zag ik op mijn één jaar oude auto na het wassen en opdrogen de beruchte swirl, waar al veel over geschreven is. In het scherpe voorjaars zonnetje afgelopen zaterdag zag ik die kringen heel erg goed. Mijn auto heeft de kleur Barents blue pearl (metallic). Shits. Met vuile sponsen gewerkt weet ik nu dus. Maar ja, opknappen zoals hierboven beschreven op een slechts één jaar oude auto????. Oef, dat is wel wat. Wat adviseren jullie mij? Ik heb wel een goede polijstmachine (185 mm) die ik voor het poetsen van mijn zeilbootje gebruikt. Maar ja, dat is andere koek. Die heeft een dikke laag gelcoat met een dikte waar een auto natuurlijk niet tegenop kan. In ieder geval wat ik voortaan doe: bij het Shell station met een hoge drukspuit de auto schoonspuiten. Naar huis rijden en daar het kwarwei met schone spons en zeepsop afmaken!
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Die 185 mm machine ?? is dat een roterende of een excentrische machine ?
Mocht het een roterende zijn pas dan goed op voor de lak op je auto je gaat er roterend namelijk zo doorheen op hoekjes en randjes etc.

Op een boot is het inderdaad een ander verhaal ivm de gelcoat.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”