Problemen v70 bi-fuel

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
fransje0
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 25.04.2008 - 19:46

Hallo,

Ik heb een V70 bi-fuel van 2002 met ca.260.000 km op de klok. De laatste tijd schakeld de auto bij langere ritten (>50 km) spontaan over op benzine. Ik kan dit niet rijdend terug zetten op lpg (moet eerst stoppen-contact uit en schakelaar terug zetten op lpg en vervolgens starten. Na enige tijd schakelt die weer over op benzine en kan het hele ritueel weer opnieuw aanvangen. In deze situatie loopt de auto niet stationair op lpg). Ik heb het ca 5000 km geleden het gasverdeelhuis gereviseerd, de stappenmotor vervangen, filters gewisseld, bougies vervangen voor lpg bougies. Hierna liep de auto goed tot deze problemen begonnen. Soms gaat het gele (motorteken) lampje branden, maar deze gaat meestal na enige tijd uit. Ik heb bij de lokale volvo dealer (Arendsen Ruurlo) de boel laten uitlezen en een ETM upgrade gehad. De goede man zei dat er geen foutmeldingen waren. Wie o wie kan mij helpen ??? Alex V70, Ramon&Ramon ...... ?????

BVD, Frans Mentink (Lochem) :( :( :(
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Mogelijk toch een bougie probleem, als er een niet goed meeloopt slaat de regeleenheid 'foute loop cil 1...5 op ,als de teller hiervan te hoog word geeft hij een foutmelding (lampje) maar bij contact uit en aanzetten reset hij ook deze teller voorts zal hij als hij een fout ziet zichzelf op benzine zetten.
Fout kan dus aan je bougie's liggen of toch aan een gasverdeler mogelijk ook nog aan de drukken van verdeler en/of verdamper deze zijn in te regelen met een drukverschilmeter.
Gast

Kan je iets meer schrijven over de revisie van het gasverdeelhuis (ETM)?
fransje0
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 25.04.2008 - 19:46

Heren hadico en Alex, alvast dank voor jullie reactie.

Er is nog wat bijgekomen nl: Koelwaternivo te laag-stop motor onmiddelijk.
Ik heb gekeken hoeveel er nog in het expansievaatje zat en dit was voldoende (boven minimum/cold)> vervolgens de dop rustig los gedraaid en de koelvloeistop loopt naar het maximum en de foutmelding is weg. Kan dit duiden op een lekke koppakking o.i.d. Tevens is het nu zo dat als ik s'ochtends de auto start het lijkt alsof die op 3 cilinders loopt op benzine. Na enige honderden meters is dit weg en loopt die goed op zowel benzine als gas. Ik zal de verdamperdrukken laten controleren bij de bevriende Opel dealer (Opel gebruikt ook Koltec/Necam). Kan men de bobines afzonderlijk controleren? Bougies zal ik vervangen door NGK (een electrode) bougies.
Alex: wat betreft de (software)upgrade van de etm: Dit is gedaan door de Volvodealer Arendsen in Ruurlo na aanleiding van mijn klacht betreffende het stationair lopen/afslaan op gas. De toerentalval naar stationar gaat nu meer gedempt naar ca.800 tpm. De revisie van het gasverdeelhuis heb ik gedaan volgens jouw topic (zerr duidelijk,hulde). Al 2 keer met merkbaar beter resultaat.(ik doe dit om de ca.25000 km) Tevens valt mij het constante bijregelen van het het motormanagement op tijdens het stationair draaien op.
(klepspeling ??)
Gast

Klepspeling zou ik sowieso (laten?) controleren.
Uitsluiten in dit geval.
Ik denk namelijk dat dit de enige wijze is om te komen tot een goed einde.

Koelwater bij vullen en check "even" je verdamper, mogelijk één van de membranen stuk.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

dat is de eerste controle die je moet(laten)doen!
Klepspeling..
fransje0
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 25.04.2008 - 19:46

Vanmorgen gecontroleerd of ik een lekke koppakking had. Ik heb dit gecontroleerd met koude motor door de bobines los te koppelen > starten < bougies te verwijderen en kijken of er een bougie nat was. Helaas is de derd cilinder lek !!!! :evil: :evil: :evil: Bougie was drijfnat. Het water stond boven op de zuiger (Lampje) De rest van de bougies waren mooi droog en lichtbruin, dus ik denk dat de klepspeling wel klopt. Is het handig als ik de kop er af heb om gelijk de klepspeling te controleren? Ramon: Wat gaat mij dit geintje bij jou ongeveer kosten??
Gast

Lekke koppakking?
Ik vermoed dan eerder een scheurtje in de kop.

Als de kop eraf gaat zou ik sowieso klepspeling laten afstellen en kijk dan ook even naar de klepgeleiders (uitlaat) want die zijn waarschijnlijk ook ruim.
Als je toch alles eraf hebt is dit een "kleine" moeite.
fransje0
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 25.04.2008 - 19:46

Hoi Alex,
Je wenst mij gelijk wel het ergste toe met je scheurtje (geintje) Ben zojuist bij Volvodealer Arendsen te ruurlo geweest voor een globale prijsindicatie en schrok van de ca.2000 euro die hij hiervoor opgaf. :oops: En dit was een prijs zonder complicaties zoals verbrande kleppen, scheuren etc. Dus ik trek zelf binnenkort de kop eraf en bekijk de schade wel. Is het verstandig om gelijk de riem,spanrollen en de waterpomp te vervangen? Ik zit hier nog ruim 40000 km vanaf. Je hoort van mij.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Kop eraf is geen punt,maar hoe ga je kleppen stellen en de kop weer monteren?
Daar heb je wel een beetje afstelgereedschap voor nodig.
Gast

Ramon&Ramon schreef:Kop eraf is geen punt,maar hoe ga je kleppen stellen en de kop weer monteren?
Daar heb je wel een beetje afstelgereedschap voor nodig.
Nou, daar hebben we het al eens over gehad. :P

Eerst maar eens zien wat het probleem nu werkelijk is.
Oja @fransje0, misschien heb je hier nog wat aan: cilinderkop revisie
Gast

Tuurlijk ga je dan de riem, waterpomp en spanrollen vervangen. Weet je zeker dat dit bij 160d km wel is gedaan?

Vergeet dan niet om ook de krukaskering mee te nemen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik had me voorgenomen,me er niet in te mengen,maar is helaas toch gebeurd tot mijn grote spijt!
Gast

Ramon&Ramon schreef:Ik had me voorgenomen,me er niet in te mengen,maar is helaas toch gebeurd tot mijn grote spijt!
TE LAAT :lol:

@fransje kan alle tips gebruiken die er zijn, dus........ :P
fransje0
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 25.04.2008 - 19:46

Hallo AlexV70,

Ik begin morgen met de kopklus en heb een klein vraagje: Waarom moet de rechter aandrijfas eruit?

mvg, Frans
Gast

fransje0 schreef:Hallo AlexV70,

Ik begin morgen met de kopklus en heb een klein vraagje: Waarom moet de rechter aandrijfas eruit?

mvg, Frans
Dat hoeft niet, maar.... :P
Eraf halen incl. uitlaatspruitstuk lukt nog wel, maar monteren is een ander verhaal.
Dan loop je grote kans dat je de koppakking beschadigt.

Wat is mij nu overkomen......, ik had het uitlaatspruitstuk niet achter tegen het schutbord gelegd.
Het uitlaatspruitstuk kan er niet meer langs, zowel boven als onder niet. tja, om de kop er dan weer af te halen. :roll:

Dus zal je dan de rechter aandrijfas moet verwijderen, opzich is dat niet veel werk, maar wel jammer.
Let op dat je dan de aandrijfas wel goed borgt, ander zal deze uit elkaar (kunnen) vallen.

Maar dit zal jou toch niet overkomen? Nu je dit weet?

Succes, en ik verwacht dat jij ook wat foto's van jouw project gaat maken, sowieso wel handig... :wink:
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Alex,je weet wat je aangehaald hebt:):)
Gast

Ramon&Ramon schreef:Alex,je weet wat je aangehaald hebt :) :)
Alles op eigen verantwoording. :wink:
Maar ik heb zo het idee, gezien zijn voortvarendheid, dat fransje0 een paar technische handjes heeft of aanwezig in zijn directe omgeving.
En laten we wezen, het is ook geen hoge wiskunde. Met technisch inzicht en logisch blijven denken is het heel goed te doen.
Ook zonder speciaal gereedschap. :P
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het afstellen van de distributie en de nokkenas tandwielen is vaak het probleem en met een beetje goed gereedschap werk je wat sneller en nauwkeuriger.
Waar doe op moet letten is het loshalen van het bovendeksel,ik was van de week bij een Volvo specialist:):)Die had hem gebroken en dan ben je klaar met spitten.
Tegen een borg kan hij het van mij lenen eventueel.Maar dat moet hij zelf bekijken even!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Doe moet hij zijn natuurlijk,Ik haal zweeds en nederlands door elkaar af en toe:):)
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”