XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

V90 heeft mini skiluikje terwijl bij de Xc70 het middenstuk vd achterbank omlaag kan. Ik rij 2 of 3 keer per jaar naar Oostenrijk met 4 paar ski’s en wil liever geen koffer op het dak.
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Tsja, ook ik vind de V90 eigenlijk te zwaar en mede daardoor ook in het gebruik wel erg prijzig, en ik ben er (nog steeds) niet echt weg van, qua uiterlijk en praktisch gebruik. Het valt zeker niet ontkennen dat je best kunt zien dat het ontwerp van de 70 serie inmiddels bijna 15 jaar oud is. Dat zal in zekere zin ook gelden voor wielophanging en andere meer onzichtbare zaken, maar het rijgedrag stoort mij persoonlijk niet. Over de koersvastheid heb ik eerlijk gezegd geen klachten. Ik vind juist andere (soms kleinere) auto's vaak wat onrustig / meer zoeken. Daar staat tegenover dat je er wel veel vlotter mee de hoek om kunt.
Verder staat de 2 liter 4 cilinder diesel bij mij in minder aanzien qua betrouwbaarheid. Of dat terecht is, daarover kunnen we hele bomen opzetten, maar ik heb er zelf van nabij ook wel een en ander van gezien, en je leest nog wel eens wat.
Gelukkig hoef ik me nu ook nog geen zorgen te maken. Mocht het nodig zijn, dan komt er ook wel een oplossing. Aanleiding was ook meer dat ik me realiseerde dat ik gewoon al bijna een decennium mag rond toeren in wat eerder toch een (jongens-) droom was, en dat het afgelopen jaar qua XC probleemloos en snel en met veel rijplezier voorbij is gevlogen.

Deze week even één Sargas wintervelg laten ontdoen van zijn nog jonge Alpin winterband, zodat ik misschien de lekkage kan verhelpen. Dit inmiddels 10 jaar oude wiel lekt langs de ietwat gecorrodeerde velgrand aan de binnenzijde. Ik denk mede als gevolg van het gebruik van slaglood. Anderzijds is dit wiel als geheel ook slechter dan de andere 3. Misschien is er tijdens de produktie al iets afwijkends gebeurd. maar goed, ik zal eens kijken hoe het er binnen uitziet. Past overigens prima in de traditie van afgelopen jaren dat er vrijwel geen wielwissel voorbij gaat zonder een lekke band oid.

@Erik, dat is zeker een pluspunt van onze XC/V's, ik vervoer de skies ook op die wijze, sinds de eerste winter die ik richting sneeuw ging, met dit model. Werkt perfect. Ik weet ook dat je alleen daarom niet een dergelijke auto koopt, maar zo'n ding op het dak vind ik idd ook maar nix, t zou wat mij betreft een echte stap terug zijn. Wellicht dan toch maar een wat kleinere kofferbak en de skies maar weer ter plekke huren? is mss onder aan de streep wel de beste optie, deze carvers hebben na 10 jaar denk ik ook hun beste tijd wel gehad, ha ha.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

En zo schrijf je een lovend stukje over je bolide, en een paar dagen later sta je met een fles koelvloeistof boven het expansievat omdat er een melding over een te laag koelvloeistof nivo in beeld kwam bij de dagelijkse scherpe bocht op weg naar mijn werk.

Direct even via de dealer gereden en een flesje gehaald, en de pot bijgevuld met..... jawel een hele echte 0,2 Liter !!
Voorzichtig dop er af, maar gelukkig geen druk oid. Op mijn vraag hoe ik dit moet zien, was het antwoord: gewoon ff in de gaten houden, maar niet alarmerend..
maar toch....... ik heb sinds mijn eerste V50 in 2004 nog nooit, maar dan ook nooit, 1 druppel koelvloeistof hoeven bijvullen , en ook geen verlaging vlak voor een beurt oid.
Kortom: Ik vind het maar niks ;-)

Gisteravond na de rit huiswaarts (eerste ca 30km autosnelweg, en laatste 5km 60km) even weer gechecked, en niveau gelukkig nog gewoon goed.

Ik dacht laat ik ook eens de oliedop er af draaien. De motor draaide nog stationair, en dat was helemaal schrikken: flink wat damp en daarbij een krachtig ploppend geluid. (wel weer grotendeels weg toen de oliedop er weer op zat) Na wat zoekwerk gisteravond laat op het WWW kwam ik meer voorbeelden tegen, schijnt het geluid van de vacuumpomp te zijn ?? of iets met lekke motorsteunen ?? maar ja, 100kkm en 4 jaar... kan natuurlijk, maar lijkt me niet waarschijnlijk.

In elk geval schrok ik dus wel van koelmiddel en herrie, en mijn vraag is dan ook aan de andere D5-rijders of kenners hier :
- is ietsje verbruik aan koelvloeistof herkenbaar?
- is het toch wel redelijk dampen van het carter bij stat. draaiend blok (warm) normaal
- herkennen jullie het ploppende geluid wat je eigenlijk alleen maar hoort als de oliedop er af is?

los daarvan, ik houd e.e.a. komende tijd natuurlijk in de gaten, en zal eens kijken of ik, als ik in de buurt ben, even weer langs de dealer ga, of zij het geluid als normaal of te luid beoordelen.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

0,2 liter koelvloeistof is niet veel. Het kan natuurlijk dat in de loop van de tijd wat is verdampt bij een slangaansluiting of dat de slangen zelf wat poreus worden, wat niet met het blote oog zichtbaar is.
Ik wist niet dat je de olievuldop er zo af kon draaien zonder te worden getrakteerd op een oliefontijn.
De dampen kunnen natuurlijk dieseldampen zijn geweest. Als de auto regenereert kan er een beetje diesel in de olie terecht komen. Deze dieseldampen zitten dan in het oliecircuit.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik heb met mijn vorige D5 ook wel de eens koelvloeistof bij moeten vullen. Is er recentelijk nog onderhoud geweest aan het koelsysteem? De hoeveelheid is niet schrikbarend, en wel iets om in de gaten te houden. Zeker de slangen eens nalopen kan geen kwaad.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

sanco schreef: Tsja, ook ik vind de V90 eigenlijk te zwaar en mede daardoor ook in het gebruik wel erg prijzig, en ik ben er (nog steeds) niet echt weg van, qua uiterlijk en praktisch gebruik. Het valt zeker niet ontkennen dat je best kunt zien dat het ontwerp van de 70 serie inmiddels bijna 15 jaar oud is.
Juist dat laatste heeft ook zo zijn charme imho. Buiten het feit dat ik de V90, en zeker de nieuwe V60 prachtige auto's vind, is te V/XC70 veel meer tijdloos. Een oud recept wat door de jaren heen iedere keer licht is aangepast om met z'n tijd mee te kunnen, maar nog steeds duidelijk herkenbaar als V70 of XC70, eigenlijk al ingezet met de 850. Een buur van mij heeft een V70 uit 2000, de mijne is MY 2015, en als je ze naast elkaar ziet, zie je duidelijk dat het 'broers' zijn, een oudere en een jongere broer wel te verstaan.

Jaguar heeft dit trucje met de XJ gedaan tot 2010, Porsche met de 911, destijds Volkswagen met de Kever, Morris, later BLMC met de Mini, en Citroën met de 2CV.

Persoonlijk vind ik het jammer dat niet meer fabrikanten deze slimmigheid toepassen, het geeft een sterker behoud van karakter, wat veel nieuwe modellen zo missen en je soms drie keer moet kijken of het nu een Nissan, Hyundai of Renault is. Juist Volvo kan zich hierin onderscheiden, omdat het min of meer een zelfstandig merk is. Weliswaar onder de vlag van Geely, maar niet zoals de VAG groep, waar min of meer alles gedeeld moet worden en dus heel veel onderdelen en materialen op de diverse merken en types terug te vinden zijn en waar alle Cross Overs en SUV's op elkaar lijken.

Een tijd geleden heb ik een fotoshop gemaakt van de V60, en daarbij de prachtige (dak)lijn van de 'oude' V60 verwerkt in de nieuwe V60. Een voorbeeld hoe een model kan 'groeien.'

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

kansberg schreef:
sanco schreef: Tsja, ook ik vind de V90 eigenlijk te zwaar en mede daardoor ook in het gebruik wel erg prijzig, en ik ben er (nog steeds) niet echt weg van, qua uiterlijk en praktisch gebruik. Het valt zeker niet ontkennen dat je best kunt zien dat het ontwerp van de 70 serie inmiddels bijna 15 jaar oud is.
Juist dat laatste heeft ook zo zijn charme imho. Buiten het feit dat ik de V90, en zeker de nieuwe V60 prachtige auto's vind, is te V/XC70 veel meer tijdloos. Een oud recept wat door de jaren heen iedere keer licht is aangepast om met z'n tijd mee te kunnen, maar nog steeds duidelijk herkenbaar als V70 of XC70, eigenlijk al ingezet met de 850. Een buur van mij heeft een V70 uit 2000, de mijne is MY 2015, en als je ze naast elkaar ziet, zie je duidelijk dat het 'broers' zijn, een oudere en een jongere broer wel te verstaan.

Jaguar heeft dit trucje met de XJ gedaan tot 2010, Porsche met de 911, destijds Volkswagen met de Kever, Morris, later BLMC met de Mini, en Citroën met de 2CV.

Persoonlijk vind ik het jammer dat niet meer fabrikanten deze slimmigheid toepassen, het geeft een sterker behoud van karakter, wat veel nieuwe modellen zo missen en je soms drie keer moet kijken of het nu een Nissan, Hyundai of Renault is. Juist Volvo kan zich hierin onderscheiden, omdat het min of meer een zelfstandig merk is. Weliswaar onder de vlag van Geely, maar niet zoals de VAG groep, waar min of meer alles gedeeld moet worden en dus heel veel onderdelen en materialen op de diverse merken en types terug te vinden zijn en waar alle Cross Overs en SUV's op elkaar lijken.

Een tijd geleden heb ik een fotoshop gemaakt van de V60, en daarbij de prachtige (dak)lijn van de 'oude' V60 verwerkt in de nieuwe V60. Een voorbeeld hoe een model kan 'groeien.'

Afbeelding
Das een knappe fotoshop, vind het resultaat mooier dan de echte V60!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

sanco schreef: En zo schrijf je een lovend stukje over je bolide, en een paar dagen later sta je met een fles koelvloeistof boven het expansievat omdat er een melding over een te laag koelvloeistof nivo in beeld kwam bij de dagelijkse scherpe bocht op weg naar mijn werk.

Direct even via de dealer gereden en een flesje gehaald, en de pot bijgevuld met..... jawel een hele echte 0,2 Liter !!
Voorzichtig dop er af, maar gelukkig geen druk oid. Op mijn vraag hoe ik dit moet zien, was het antwoord: gewoon ff in de gaten houden, maar niet alarmerend..
maar toch....... ik heb sinds mijn eerste V50 in 2004 nog nooit, maar dan ook nooit, 1 druppel koelvloeistof hoeven bijvullen , en ook geen verlaging vlak voor een beurt oid.
Kortom: Ik vind het maar niks ;-)

Gisteravond na de rit huiswaarts (eerste ca 30km autosnelweg, en laatste 5km 60km) even weer gechecked, en niveau gelukkig nog gewoon goed.

Ik dacht laat ik ook eens de oliedop er af draaien. De motor draaide nog stationair, en dat was helemaal schrikken: flink wat damp en daarbij een krachtig ploppend geluid. (wel weer grotendeels weg toen de oliedop er weer op zat) Na wat zoekwerk gisteravond laat op het WWW kwam ik meer voorbeelden tegen, schijnt het geluid van de vacuumpomp te zijn ?? of iets met lekke motorsteunen ?? maar ja, 100kkm en 4 jaar... kan natuurlijk, maar lijkt me niet waarschijnlijk.

In elk geval schrok ik dus wel van koelmiddel en herrie, en mijn vraag is dan ook aan de andere D5-rijders of kenners hier :
- is ietsje verbruik aan koelvloeistof herkenbaar?
- is het toch wel redelijk dampen van het carter bij stat. draaiend blok (warm) normaal
- herkennen jullie het ploppende geluid wat je eigenlijk alleen maar hoort als de oliedop er af is?

los daarvan, ik houd e.e.a. komende tijd natuurlijk in de gaten, en zal eens kijken of ik, als ik in de buurt ben, even weer langs de dealer ga, of zij het geluid als normaal of te luid beoordelen.
Kijk even naar de radiator. Vaak gaan ze aan de rechterkant lekken, daar waar het kunststof aan de zijkant tegen het aluminium aan zit geklemd. Als je in de motorruimte schijnt en ziet wat groene leksporen aan de radiator hangen weet je genoeg.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Zo, ff onder de kap en bodemplaat naar slangen en radiator gekeken. geen sporen van lekkage te zien vooralsnog, maar al wel weer wat koelvloeistof weg....
natuurlijk maakt het natte weer e,e,a, niet meteen direkt eenvoudiger...
er is laatste tijd verder niet gewerkt aan het koelsysteem, dus het kan m.i. geen lucht zijn oid.
Kortom, ik verwacht dat ik komende week een afspraakje kan maken om het systeem eerst eens onder druk te zetten, wat mij betreft hoop ik wel op een slang of radiator, want aan die andere optie moet ik nog maar niet denken ;-)
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

Thermostaathuis is ook een 'berucht' punt.
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Zo, heel wat tijd en kilometers verder, gelukkig geen verder verlies van koelvloeistof. Schijnbaar heeft er al die tijd na het vervangen tijdens groot onderhoud bij de dealer nog wat lucht in gezeten, en door het zware trekken van de paardentrailer is dat er waarschijnlijk uit gekomen.

Tijdens de terugrit van de wintersport uit Fiss (Tirol) (en oh wat lijkt dat allemaal lang geleden zeg) nog even billenknijpen: melding olie peil laag bij mooi tempo van 140-150 per uur gemiddeld. eerste beste afslag aan de kant, toen halve achterbak leeggehaald, want ja, flesje olie onder vloer (stom ; -) ) voorzichtigheidshalve eerst maar 200 ml bijgevuld, want ik vond het vreemd, tot dan nooit enige vorm van gebruik gehad. Daarna even wachten, laten peilen , stond keurig in midden, en weg melding. eerst wat kalm aan, maar na 100km maar weer gewoon vlot verder. Gelukkig geen melding weer gezien, en inmiddels weer 5000km verder en stand nog steeds keurig in het midden. Zal wel spookmelding zijn geweest.

Wel heb ik inmiddels weer een probleem met het tupperware aan de rechterzijde.
Ruim een jaar geleden is de brede strook XC kunststof op het rechtervoorportier aan de voorzijde, nabij het rechter voor spatbord , los gekomen en is daarna geknikt en gebroken doordat een passagier met in en uitstappen niet heeft gemerkt dat de strook vastliep tegen het voorspatbord. Eind van het verhaal: oude strook er af en door dealer een nieuwe laten plaatsen.

Gisteren hoorde ik bij het uitstappen van mijn partner weer een klikkend geluid. Meteen gekeken, en jawel, het kunststof hangt al weer los. Kan ik er wel weer mee naar de dealer gaan, maar ik heb daar zo mijn bedenkingen bij.

Iemand een goede tip voor mij om deze strook kunststof op een duurzame wijze te verlijmen aan het portier? Evt. met dubbelzijdige outdoor (schuim?) tape? Iets van speciaal ramenplak bitumen achtig kleefkit oid? in Dat geval wil ik de strook er zelf afhalen, deur goed schoonmaken en ontvetten en de strook weer bevestigen.

alvast dank voor de tips!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27062
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat betreft de olie, die zal door het doorrijden wel eens lekker warm geworden kunnen zijn en daardoor ook wat dunner.
Dat kan de melding ook veroorzaakt hebben, dan is dat beetje bijvullen net genoeg geweest om de melding te laten verdwijnen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Dubbelzijdig plakband lijkt me een goed idee. Je zou eens een spuiter/schade herstel bedrijf kunnen vragen, welk 3M product men hiervoor gebruikt. Even googlen gaf deze bijv. https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/com ... 417&rt=rud
https://www.conrad.nl/p/3m-vhb-5952f-70 ... ign=308958
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Ik zu in et assortiment van Sika kijken, die heeft veel lijmen/kitten die in de carrosseriebouw gebruikt worden. Tixophalftekite (bitumenkit) lijkt leuk maar heeft de vervelende eigenschap dat het uit droogt, waarna het hard en bros wordt. 2-zijdige tape kan een hoop maar als het daadwerkelijk een constructieve toepassing is, wordt dat alleen gebuikt om de delen tijdelijk vast te zetten. Waarbij het meteen een afstandhouder is zodat de lijmnaad niet te klein wordt.
Belangrijkste is echter dat de ondergrond echt 200% spik en span is en geheel conform de voorschriften van de lijmfabrikant behandeld is. Ook detemperatuur (zowel van de lucht als het materiaal) en de vochtigheid dienen echt binnen de voorschriften van de fabrikant te vallen. Zo niet, dan komt het geheid weer los.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Allen nog dank voor de reacties. Heb nu een tube polymax liggen, maar vooralsnog heb ik het eerst tijdelijk opgelost met een stukje dubbelzijdige tape wat ik nog had liggen. Tot nu zit het keurig strak tegen de deur. Voor het goed voorbehandelen en het smeren van de polymax moet ik de hele strook eigenlijk verwijderen, en dat vind ik ook zonde. Ga het even aanzien.

Inmiddels de zomerwielen een aantal weken geleden gemonteerd. In de winter reeds 2 nieuwe banden laten monteren, zodat ik er weer helemaal klaar voor zou zijn.
Nu heb ik iets met wielen wisselen, want ik heb bijna een abonnement op lekke banden. Deze keer dus netjes en zonder gezeur de 4 wielen er onder, rij ik nog geen 200km rond: melding van het systeem op linksachter..... grrr. wiel er af, in een kuip, en na lang zoeken de dader gevonden: heb ik een spijker van bijna 10cm lengte rechtop in een van mijn nieuwe banden staan!! Het is werkelijk niet te geloven. Dus winterband er weer onder, en ik heb er maar eerst een plug in laten zetten.... per slot zat die ook ongeveer vanaf dag 1 in een van de nu gedemonteerde banden.
En als ik nu op bouwplaatsen kwam, of nergens op zou letten tijdens het rijden qua rommel op de weg... maar goed, het is niet anders, er zijn grotere problemen in de wereld.

Gisteren viel onderweg terug van de supermarkt nog een flacon met schoonmaakmiddel (nee geen dasty) om in de kofferbak. Is meteen gaan lekken. Heb nu een prachtige lichtgele vlek in mijn beige bagagevloer net bij de handgreep van de bodem. Nog geprobeerd e.e.a. op te deppen en na te spoelen en naderhand met schoonmaak spul er uit te werken, maar geen succes. tsja, door gebruik ontkom je niet aan dit soort zaken, maar jammer is het wel.

En al weer langere tijd geen VOC, maar daarover heb ik in een ander topic al een berichtje geplaatst.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Zo vlak voor het einde van alweer een jaar even een korte update. Door de hele C situatie rijdt ik maar weinig voor mijn werk, dus auto nog op een mooie lage 130kkm. Hoewel de leeftijd natuurlijk wel doortikt, mag ie wat mij betreft blijven. Behalve een dure reguliere beurt deze zomer (maar ja, dat is soms gewoon qua jaren zo ver) verder geen bijzonderheden, behalve dan, dat is steeds vaker dacht, ik ben toch niet met een viskotter onderweg.... vooral na een ritje, motor stationair ff na laten draaien, was een gruwel voor het oor. Net alsof er een stuk blik van de uitlaat ligt te rammelen, of een plaatje of schermpje vrolijk mee trilt op het ritme van de stationair draaiennde motor. Zoals ik jullie in een eerdere post als eens deelgenoot maakte van het aparte geluid als je de oliedop er af draait, was dit geluid nu nog erger geworden, en precies het ritme van het ergelijke rammelttje.

Dus tijd voor een inspectie van de vacuumpomp. Of beter gezegd, het beruchte klepje.
Belletje naar de dealert, klepje gehaald, even aan de beademing bij het afrekenen van dit kleine r#tding ja raad maar.... dik 80 euro !!! en maar weer doorrrrr.

Na een kleine sloopmarathon: de inlaatbuis en het luchtfilter met huis, de accu en de accu bak er uit gehaald, en jawel, ik kon bij het kleine prutsding.
nu vervangen door de nieuwe. Even zuigen aan de oude, t was wel duidelijk, die dichte in geen velden of wegen meer af. Dus 99% kans dat we het victum delictum te pakken hadden.

spul weer in elkaar gezet, en jawel..... ik heb weer een rustig lopende (voorzover de D5 ooit echt rustig is) diesel onder de klep.
Nog even snel de wasborstel er overheen, en hopelijk weer klaar voor de aankomende tijd.

dus mochten er meer D5 rijders zijn, met gelijke geluidseffecten (zie ook de diverse you tube filmpjes) , met wat gereedschap is het ook zelf te doen. een heel genot aan het oor !!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Zooo, stoer dat je dat gewoon zelf doet en dat het blok weer rustig is.
De D5 maakt idd behoorlijk geluid en heeft qua loopcultuur niet dat van een 6 cilinder.
De XC70 van DB200 loopt overigens wel opvallend mooi, mijn XC60 heeft dat nooit zo gedaan maar de was ook een single Turbo, jullie blok is toch anders.
Met 130k is hij net ingelopen, mooi doorrijden, mijn vader zegt altijd dat nieuwe auto’s leuk zijn totdat je er een maand in gereden hebt en dan is dat ook weer gewoon.
Slechte investering.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat zo'n klein klepje zoveel effect heeft op de motorloop. Maar nu wel weer zelf het probleem opgelost. Inderdaad wel de hoofdprijs voor het onderdeeltje.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

80 euro voor Made in Bulgaria. Maar wel knap om zelf te repareren. Ik had nog nooit gehoord van "het beruchte klepje". Ik zal het euvel en de oplossing onthouden. Met 130k is jouw bolide echt net ingelopen, ik zit al op 204k, al zie je dat er niet aan af. Ruilen :-)?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Zo, wat vliegt de tijd... zo weer een half jaar en 10kkm verder. Blijft een genot, alleen aan de pomp is het tegenwoordig wat slikken, maar goed, daar hebben we allemaal last van.

Wat ik sinds een tijdje heb, sporadisch wil ik de cruise inschakelen (ik rijd heel veel op cruise, ook lokale wegen) en dan krijg ik de melding: adaptive cruise control niet beschikbaar. Ook de gewone cruise control kun je dan niet inschakelen / gebruiken omdat je niet in de cruise control modus komt. zet je de auto weg en pak je hem voor een volgende rit weer, of start je even opnieuw, dan is het euvel weer opgelost. Het komt echter steeds wat vaker terug, maar nog zonder dat ik er een patroon in kan ontdekken.
Schoonmaken van de camera en de radar aan de voorzijde heeft ook geen effect gehad.

ik zal het nog even aanzien, en dan tijdens de komende beurt wel aan de garage meedelen en als ik tijd heb zal ik nog wat stekers en draadjes nalopen, maar ik vind dit van die k dingetjes, liever maar helemaal stuk, dan weet je je wat je moet doen.....
Hoop wel dat het niet de unit zelf is. had al snel even bij skandex gekeken..... dik 1000 euri...

we gaan het zien, ik zal het terugmelden hier.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”