Bij hetzelfde programma zag ik een keer een crashtest tussen een BMW 5 en een Volvo 940 (beide even oud) frontaal met 120 km/u. De uitkomst laat zich raden... dat overleef je dus niet! Het filmpje heb ik tot op heden niet kunnen vinden op internet.
Snelheid lijkt mij dus ook zeer bepalend.
Joost.
Volvo Veilig?
Snelheid is inderdaad zeer bepalend. Maar bij de meeste aanrijdingen kan er toch nog wel flink geremd worden en is de snelheid waar mee gebotst wordt niet zo groot meer, anders hadden we veel meer verkeersdoden per jaar. Maar het is toch fijn om te weten dat je omgeven bent door kreukelzones, airbags enz. enz.
- volvoruud
- 3rd Gear member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 01.06.2005 - 21:31
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Het filmpje is onderweg, ik ben hem nu aan het uploaden.joost schreef:Bij hetzelfde programma zag ik een keer een crashtest tussen een BMW 5 en een Volvo 940 (beide even oud) frontaal met 120 km/u. De uitkomst laat zich raden... dat overleef je dus niet! Het filmpje heb ik tot op heden niet kunnen vinden op internet.
Snelheid lijkt mij dus ook zeer bepalend.
Joost.
--update--
Voila hij staat erop:
http://www.volvowereld.nl/images/movies ... 00kmh.mpeg
Niet allemaal 100x downloaden. Denk aan mijn dataverkeer
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
------------------------------------------------
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
------------------------------------------------
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
------------------------------------------------
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
is dit niks?
http://www.crashtest.com/volvo/volvo.htm
http://www.crashtest.com/volvo/volvo.htm
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- Johan Braziltraveller
- 4th Gear member
- Berichten: 935
- Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
volvoruud schreef:Tsja snelheid en auto's is gewoonweg geen goede combinatie, is en blijft een risico. Dus verantwoord rijden om de marge te verkleinen is het enige advies welke je hieruit kunt trekken.joost schreef: --update--
Voila hij staat erop:
http://www.volvowereld.nl/images/movies ... 00kmh.mpeg
Niet allemaal 100x downloaden. Denk aan mijn dataverkeer
VOLVO 440 1.8i '96
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Blijft een waanzinnige crashtest. Deze bedoelde ik dus! 100 km/u frontaal. Luister ook naar het commentaar na de crash: geen overlevenden en airbags hadden niet kunnen helpen.
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Johan Braziltraveller
- 4th Gear member
- Berichten: 935
- Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
*****
't Is eigenlijk ook een beetje schijnveiligheid, een stuge wagen zorgt er ogenschijnlijk voor dat jij het overleeft maar zorgt er direct voor dat de tweede partij het niet overleeft (en dat jij het overleeft).
Heb met enige regelmaat resultaten gezien van dergelijke ongelukken (tweede viool waar niemand kennis van heeft....).
't Is eigenlijk ook een beetje schijnveiligheid, een stuge wagen zorgt er ogenschijnlijk voor dat jij het overleeft maar zorgt er direct voor dat de tweede partij het niet overleeft (en dat jij het overleeft).
Heb met enige regelmaat resultaten gezien van dergelijke ongelukken (tweede viool waar niemand kennis van heeft....).
VOLVO 440 1.8i '96
- volvoruud
- 3rd Gear member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 01.06.2005 - 21:31
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Geen van beide. Beide totaal vernietigt. Eigenlijk ook niet vreemd met de snelheid waarmee het gedaan is.
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
------------------------------------------------
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
------------------------------------------------
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
------------------------------------------------
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Toch is er een aanmerkelijk verschil: de motor van de BMW helpt niet mee de botsenergie op te vangen en die van de Volvo wel.
De Volvomotor schuift bij een botsing (dat heeft men al sinds de 240 of misschien zelfs eerder) een stuk naar achteren schuin onder de zitplaatsen. Daardoor hoeft de rest van de auto én de passagiers minder botsenergie op te vangen.
De BMW had inderdaad een wel héél klein afstandje tussen stuur en leuning: de borstkas van de bestuurder zou geheel geplet zijn. Het compartiment moest erg veel botsenergie opvangen.
Bij een snelheid van 100 km maakt dit misschien weinig uit (de makers van het filmpje gissen over de afloop, maar zeker weten ze niks). Bij een lagere snelheid moeten er dus wel verschillen te zien zijn, waardoor de inzittenden van de Volvo wellicht voordeel hebben van de schuifmotor en die van de BMW niet. En dit is geen giswerk van mij, maar Volvo heeft hier al meer dan 30 jaar onderzoek in zitten.
De Volvomotor schuift bij een botsing (dat heeft men al sinds de 240 of misschien zelfs eerder) een stuk naar achteren schuin onder de zitplaatsen. Daardoor hoeft de rest van de auto én de passagiers minder botsenergie op te vangen.
De BMW had inderdaad een wel héél klein afstandje tussen stuur en leuning: de borstkas van de bestuurder zou geheel geplet zijn. Het compartiment moest erg veel botsenergie opvangen.
Bij een snelheid van 100 km maakt dit misschien weinig uit (de makers van het filmpje gissen over de afloop, maar zeker weten ze niks). Bij een lagere snelheid moeten er dus wel verschillen te zien zijn, waardoor de inzittenden van de Volvo wellicht voordeel hebben van de schuifmotor en die van de BMW niet. En dit is geen giswerk van mij, maar Volvo heeft hier al meer dan 30 jaar onderzoek in zitten.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- volvoruud
- 3rd Gear member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 01.06.2005 - 21:31
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Inderdaad. Het probleem was bij dit filmpje dat ze de auto's niet goed lieten zien, vooral de Volvo werdt niet getoond toen hij weer op zijn banden was gezet. Dit was erg jammer, hierdoor was het verschil niet goed zichtbaar.
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
------------------------------------------------
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
------------------------------------------------
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
------------------------------------------------
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 25.06.2005 - 13:20
- Locatie: Regio Rotterdam
Ik heb in het verleden een aantal foto's gezien waar diverse volvo's frontaal met verschillende bmw's (5-serie vs s90) (v70 vs 3serie) in aanraking zijn gekomen. Het viel me op dat de bmw's zeker niet onderdeden voor de volvo's. Valt me toch beetke tegen.
De oude grote volvo's zijn zeker veilig, en kunnen nog prima weerstand bieden tegen de nieuwe generatie auto's, maar in een volvo uit de 4-serie zou ik me niet meer veilig voelen iig, wanneer je met een nieuwe laguna, passat e.d crasht[/url]
De oude grote volvo's zijn zeker veilig, en kunnen nog prima weerstand bieden tegen de nieuwe generatie auto's, maar in een volvo uit de 4-serie zou ik me niet meer veilig voelen iig, wanneer je met een nieuwe laguna, passat e.d crasht[/url]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 25.06.2005 - 13:20
- Locatie: Regio Rotterdam
Hier nog wat foto's van een s70 die een alfa 33 in de flank heeft gepakt. http://www.derodehaan.nl/, onder ambulance, 2004, beverwijk
Sla de nieuwste autoweek er maar op na, daar botst een V40 op een stilstaande Lada Samara die op de vluchtstrook staat. De Lada is totaal verwoest. De inzittenden waren er gelukkig al uit anders was het zeer slecht met hen afgelopen.
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
FOK!Moritz schreef:Hier nog wat foto's van een s70 die een alfa 33 in de flank heeft gepakt. http://www.derodehaan.nl/, onder ambulance, 2004, beverwijk
buy a volvo...
Volvo...
Alfa..
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 25.06.2005 - 13:20
- Locatie: Regio Rotterdam
http://www.kfv-schweinfurt.de/einsaetze ... -mainberg1
voor volvo 850 station tegen fiat/Golf
voor volvo 850 station tegen fiat/Golf
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40669
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Waarbij de Volvo op de verkeerde weghelft kwam, tegen de Golf botste en vervolgens terugkaatste tegen de Fiat.Moritz schreef:http://www.kfv-schweinfurt.de/einsaetze ... -mainberg1
voor volvo 850 station tegen fiat/Golf
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- volvo for life
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 12.05.2005 - 21:24
- Locatie: Breda
Dat ongeluk hierboven met die S70 VS alfa, dat hebben wij ook wel eens meegemaakt, alleen dan onze 440 tegen een bmw 3 serie E36 (geloof ik).
Toen was er evenveel aan onze volvo te zien al die S70 hierboven, nou die 3 serie zat net zoals die alfa in elkaar.
M'n moeder kon d'r ogen niet geloven toen ze zag wat er met onze volvo aan de hand was, bijna niks in ze heeft er geen letsel aan overgehouden, helemaal niks ze stapte ongedeerd uit.
Toen was er evenveel aan onze volvo te zien al die S70 hierboven, nou die 3 serie zat net zoals die alfa in elkaar.
M'n moeder kon d'r ogen niet geloven toen ze zag wat er met onze volvo aan de hand was, bijna niks in ze heeft er geen letsel aan overgehouden, helemaal niks ze stapte ongedeerd uit.
- volvoruud
- 3rd Gear member
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 01.06.2005 - 21:31
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Geen foto's ??
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
------------------------------------------------
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
------------------------------------------------
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
------------------------------------------------
- volvo for life
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 12.05.2005 - 21:24
- Locatie: Breda
Helaas zijn die toen niet gemaakt, het was in 1997 en toen bestond de digitale camera nog niet(of veel mensen hadden er nog geen).
Maar die bmw was total loss en onze volvo 440 rijd nog steeds als een trein.
Maar die bmw was total loss en onze volvo 440 rijd nog steeds als een trein.