Van Becker naar RTI scherm + Garmin

Navigatiesystemen die niet van Volvo zijn. Zoals TomTom, Garmin etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Welles schreef:Filter laat ik eerst maar even afhangen van het resultaat.

En Piotr, op jouw foto op de eerste pagina zie ik een VBB met dezelfde kabels hoor, dus ook een grijze kabel (voor in de RTI-computer (als je die hebt)). Bij mij gaat de grijze RTI-kabel ook gewoon ín de box en niet aan dat stukje...
Verdomd, je hebt gelijk :)
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Welles schreef:Zolang je nog niet alle spullen hebt moet je je maar vermaken met voorbereidende werkzaamheden...

Schakelaars in het paneeltje in de zijkant van de middenconsole gemaakt. Eén aan/uit-switch, één om het scherm te dimmen.
Hoe dim je het scherm ? Wat ik zie is een aan/uit schakelaar toch ?1
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Als je 12 volt op de "12 V Lights / Dimmer Function" draad van de VBB zet dimt het scherm (niet traploos dus). Bob gaf aan dat het in de praktijk nauwelijks nodig blijkt, maar goed, als ik toch kabels leg en schakelaars plaats, dan is het een kleine moeite om het mee te nemen. Er moet wel een extra draad voor naar achteren.

Inmiddels de kabelboom van de Garmin gescheiden: ACC, speaker +, speaker - en extra draad voor dimfunctie gebundeld met de RTI kabel om mee naar voren te gaan. Rest gebundeld om achterin te blijven. VBB aangesloten en zekeringstekker met extra gezekerd circuit aan de BATT aangesloten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Het laatste stukje van de puzzel lag al een paar dagen bij de buurman te wachten :(.
Vandaag alles in de kofferbak bevestigd en aangesloten, kabels naar voren geleid, tot in de middenconsole. Morgenochtend het laatste stukje, met de schakelaars voor power en dimmen naar HU en RTI-schermpje... (ik werk van achter naar voren ;) )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Vandaag alles aangesloten. Garmin werkt, geluid uit de Garmin via middenspeaker werkt, scherm komt mooi omhoog, alleen...

...het beeld ziet er heel raar uit. Zwart wit, 3-dubbel en van boven naar beneden lopend. Nu leek me dit direct een PAL / NTSC-probleem, maar zelfs na alle PAL / NTSC-instellingen van de Garmin te hebben geprobeerd (inclusief steeds een herstart van de Garmin) lukt het nog niet. In één van de instellingen blijft het beeld zelfs zwart, met lopende strepen van boven naar beneden.

Iemand een idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Ik heb die van mij even op NTSC gezet en dan krijg ik precies hetzelfde beeld. Het zit dus echt in de PAL/NTSC instelling van je Garmin.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Piotr, dank! Wat is dan de juiste PAL instelling? Staat het schuifje dan naar het SD-slot toe, of juist er vanaf? (In de handleiding staat links en rechts, maar dat is maar afhankelijk van hoe je er naar kijkt natuurlijk...)
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Mmmm... ik heb de nieuwste Garmin software geinstalleerd en heb nu stilstaand beeld, maar in zwart-wit.
Een video-camera aangesloten in de kofferbak gaf wel mooi kleurenplaatjes van de ruitensproeiervloeistof... Vreemd, maar al wel een stap verder!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Conclusies tot nu toe:

- Garmin geeft in PAL stilstaand, maar zwart-wit beeld op RTI-scherm
- Videocamera geeft perfect stilstaand beeld (in PAL) in kleur op het RTI-scherm
- Garmin geeft perfect stilstaand beeld in PAL en NTSC op een ander schermpje

:roll: Ik snap het niet meer...
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Welles schreef:Conclusies tot nu toe:

- Garmin geeft in PAL stilstaand, maar zwart-wit beeld op RTI-scherm
Ik gok dat je garmin een S-video signaal uit stuurt, maar dat je daar niet de juiste kabel voor hebt (s-video heeft een apart signaal voor de kleuren). Dus je hebt een andere kabel nodig of je moet je garmin anders instellen.
EDIT: Of misschien ondersteunt het RTI scherm geen s-video?
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Zit 'm in een te lage uitgangsspanning op de composite video van de garmin. Is "bekend" euvel, had eerder klant met zelfde probleem, opgelost toen Garmin werd omgeruild.

Nieuwere schermpjes trouwens (2006 en jonger), hebben hier minder last van...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Dank Bob, ook voor je mail. Ik ga op basis van jouw info de Garmin laten omruilen!
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Hoewel Garmin Nederland mij niet wilde helpen aangezien ik de GVN53 in Engeland heb gekocht, zit er toch schot in de zaak. Garmin UK herkende het probleem van 1 eerder geval en gaat de unit voor me vervangen! :)
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Ah goed!
Blij dat het "erkend" wordt, dat scheelt weer een hoop getrek.
(Wel jammer dat het niet 1 keer goed gaat natuurlijk ;-)

Voor anderen; dus wellicht snel de technische aansluiting maken alvorens alles in te bouwen en kabels af te knippen op maat...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Heb dit topic eens doorgelezen en er wordt nogal wat vragen bij de kosten gesteld. Inmiddels is ie van mij helemaal klaar. Kosten vielen mij inziens erg mee:

- RTI DVD scherm inclusief centerspeaker in juiste kleur € 250
- Volvotech box € 150
- Verloopkabel stroom Volvotech € 20
- VDO PC 5700 DVD computer (gebruikt) € 200
- Verlengkabel (praxis) €20
- VDO CK 3100 bluetooth (gebruikt) € 40
- Pulse aanleg (Volvo dealer) € 50
Plus twee avondjes inbouwen.

Totaal: € 690 + carkit € 40

Daar de VDO een audio-uit heeft gaat het geluid via de centerspeaker. De computer krijgt een pulse signaal van de S80 dus is nauwkeurig en gaat automatisch luider naarmate je sneller gaat. Het infrarood oog zit in het bakje naast de radio. (enigste nadeel dat de Volvotech box niet aan het origineel oog van het scherm kan). De computer zit onder het linker achterlicht evenals de bluetooth module. De telefoonfunctoes + smsjes gaan over het scherm en de centerspeaker. De GPS antenne zit onder de hoedenplank. Er is dus niets zichtbaar.

Alleen de afstandsbediening verraad dat het hier niet om een origineel navigatie gaat. Ik zou zeggen: Effe speuren en allemaal inbouwen. Bovendien staat Bob je met raad en daad bij!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik moet zeggen, dat je dat voor een hele knappe prijs voor elkaar gekregen hebt!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Inderdaad, ik ben íetsje meer kwijt. (ik ga hier niet zo'n lijstje maken, dat zegt genoeg denk ik) Maar dat komt ook omdat ik niet handig ben/in de gelegenheid was om dingen via de sloop te regelen. Voordeel vind ik weer dat ik de Garmin GVN 53 heb, sneller dan een DVD-speler en geen ge-emmer met het lezen van DVD's... :roll:
VolvoTech schreef:Voor anderen; dus wellicht snel de technische aansluiting maken alvorens alles in te bouwen en kabels af te knippen op maat...
Ik heb gelukkig de mazzel dat alleen de hoofdunit van de Garmin wordt omgeruild. De kabelboom kan ik gelukkig van de kofferbak naar voren onder de vloerbedekking en stoelen laten zitten. :D Gelukkig maar want daar zitten allerlei kabelschoentjes en schakelaars aan al.

@Oceanracer (en evt. anderen) het RTI scherm uit de set die jij eerder noemde wordt nu los verkocht op Marktplaats (VBB en kabel heb ik): € 150 vraagprijs. Maar goed, de RTI kabel is dus erg lastig te vinden... (En nee, ik heb níet de oorspronkelijke vraagprijs van € 600 minus deze € 150 betaald voor de VBB en kabel...)
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Ik had 'm al gezien op MArktplaats, maar die kabel heb ik dus zelf niet waardoor het geheel dus weining interessant is. Ik heb bij mij achter gekeken en daar zag ik geen RTI voorbereiding, voorin nog niet gekeken.
Maw, nog steeds op zoek naar een schermpje met kabel...
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

PeerTronic schreef:Ik had 'm al gezien op MArktplaats, maar die kabel heb ik dus zelf niet waardoor het geheel dus weining interessant is. Ik heb bij mij achter gekeken en daar zag ik geen RTI voorbereiding, voorin nog niet gekeken.
Maw, nog steeds op zoek naar een schermpje met kabel...
De kans dat je ze in 1 aanbieding vindt is nog kleiner. Ik zou gewoon met een scherm beginnen. 150 euro is geen gekke prijs. Die kabel proberen via onderdelenlijn of nog beter: volvotech. De navigatie-computer moet je tegenaan lopen, gewoon ebay.de in de gaten houden. Succes !
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik vond toen die € 600,00 te duur. Ik heb toen ook niet de moeite genomen om contact met hem op te nemen. Vandaar dat ik de advertentie hier toen heb laten zien. Het is dan leuk om te lezen dat het positief is uitgepakt. Die kabel is via Volvotech overigens ook niet direct voor handen. Maar ik kan natuurlijk altijd nog een bod uitbrengen op alleen het scherm...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie 'niet Volvo'”