Hoe koelvloeistof vervangen

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
duthoy
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 02.02.2007 - 08:23

Na 2 jaar is het tijd dat ik eens mijn koelvloeistof vervang,
de eerste keer dat ik dit zelf doe, maar heb al wel wat werkjes zelf gedaan, o.a. oliewissel, vervangen rotor-verdeelkap, remmenblokken voor vervangen, schakelbusjes vervangen,..
heb dus technisch wel genoeg kennis.
Ik vermoed dat het een bout onderaan de radiator is die eruit moet, laten lopen, dop er terug in (met nieuwe pakking) en bijvullen via het vatje.
gebeurd?
of zijn er nog punten waar ik op moet letten?
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Ik rijd pas de 400 serie maar bij de andere Volvo's van mij zat geen bout.
Je haalt de onderste slang los. Bij het vastzetten doe je een beetje vaseline aan de binnenkant en de buitenkant van de slang. Dan komt de slang veel beter vast te zitten.

Ook is er de optie om het systeem schoon te spuiten met een waterslang er op. Maar daar zal iemand anders antwoord op moeten geven. Daar ken ik de wagen nog niet goed genoeg voor.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Die "bout" is gewoon een kraantje, zit aan de bestuurderszijde onderop de radiator (bodem-afdekplaat weghalen indien aanwezig). Hoeft geen pakking op. Gewoon losdraaien, laten lopen, dichtdraaien en vullen. Dan warm laten lopen om de lucht uit het systeem te laten komen (bijvullen zodra het peil weer zakt) - hiervoor kun je ook het ontluchtingsnippel gebruiken als je hem kunt vinden.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
duthoy
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 02.02.2007 - 08:23

moet er speciale koelvloeistof in? of is het gewone brezan spul goed?
Volvo 460 1.6 1996 2007 -- 2013
V40 2001 2013 -->????
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Ja gewone brezan spul erin. Hoort orgineel groene koelvloeistof in maar rose kan ook,zolang je maar niet groen en rose mengt. Voor de rest maakt het niet uit ;)
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
housekamp
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.09.2007 - 07:24

wat de kleuren van de koelvloeistof betreft; heb het nogmaals na gevraagd aan een aantal monteurs en ze gaven allemaal aan dat het niet uit maakt.
Volvo 440 1.8 b18u 1794cc 66kw bouwjaar 1994
Gebruikersavatar
Diamondnick
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 27.01.2009 - 13:32

maakt ook niet uit. Ik heb blauw. Zolang je maar niet gaat mengen volgens mij.
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Transmissie: Schakel
Kmstand: 220.xxx KM
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”