Distributieriem vervangen 2.4d en D5

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
Gast

Hier een uiteenzetting hoe je de distributieriem + loopwiel + spanrol + waterpomp kunt vervangen. Natuurlijk alles op eigen risico.

Afbeelding

Als je een beetje handig bent en het gereedschap hebt dan is het goed te doen.

Je demonteert het rechter voorwiel. Draai de 2 schroeven los van het blikje wat tegen het binnenscherm bevestigd is.

Afbeelding

Je kan vervolgens alle popnagels natuurlijk verwijderen, maar het is makkelijker om het binnenscherm om te vouwen en
vast te zetten met een parker. Hierdoor krijg je voldoende ruimte.

Afbeelding

Aan de bovenzijde haal je het retourslangetje van het koelvloeistoftankje los.
Vervolgens scheid je het stuurbekrachtigingreservoir van het koelvloeistoftankje.
Hierna kan je deze, nadat je stekkers en slangen uit hun houders hebt gehaald, boven op het blok neer leggen.
(Als je de koelvloeistof (nog) niet hebt afgetapt, het tuitje even afdoppen).

Afbeelding

De multie-riem zit met veerspanning gemonteerd.
Met torx 50 in de spanner kan je deze tegen de veerspanning indrukken. Let op je vingers. Verstandig is om van te voren even een tekeningetje te maken hoe de multie-riem om alle spanrollen loopt.
Demonteren is makkelijker met 2 personen, monteren sowieso.

De bovenste kap van de distributie zit met 1 boutje en enkele klemmen vast.
Vervolgens aan de onderzijde de krukaspoulie demonteren.
1 grote moer en 4 boutjes.
Deze laat zich vrij makkelijk verwijderen.
Een groot verschil met de benzine uitvoeringen. :wink:

ZET NU DE DISTRIBUTIE OP TIJD. Je kan de centralemoer er weer opdraaien en hiermee de motor rondraaien.
(bouten nokkenastandwiel los draaien? zie hieronder)

Afbeelding

Afbeelding

Draai de spanrol los en met een inbussleutel haal je de spanning eraf.
Nu kan je de distributieriem verwijderen.
Als je de waterpomp ook wil vervangen moet je nu de koelvloeistof er uit laten lopen.
Links voor onderin de radiator zit een aftapplug.

Wil je een beetje (makkelijk) bij de waterpomp komen is het handig om de achterkap van de distributie er ook af te draaien.
Dan moet je het nokkenastandwiel ook demonteren.
LET OP: TANDWIEL MARKEREN T.O.V. NOKKENAS. Dit ivm met sleufgaten.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens kan de spanrol en loopwiel + de waterpomp demonteren. Hierbij ook goed letten eventuele lekkages (bijvoorbeeld keringen)

Zorg dat je het oppervlak voor de bevestiging van de waterpomp goed schoon hebt gemaakt.
Met scheer- of stanleymesje. Schuurpapier zo min mogelijk gebruiken. Nadien goed ontvetten.
Ik heb naast de bijgeleverde pakking ook gebruik gemaakt van (heel klein beetje - filmpje)
vloeibare pakking aan beide zijde van de pakking.
Vergeet niet om gelijk ook de achterste distributiekap weer te bevestigen.

Waterpomp oud:
Afbeelding

Waterpomp nieuw:
Afbeelding

Na dat alles is gemonteerd (waterpomp, span- en looprol en nokkenastandwiel) kan de nieuwe distributieriem er weer op.
Weet zeker dat alles nog steeds goed op tijd staat en zet de spanner in de juiste stand (midden).
Op de bouten van de achterste distributiekap en op de span- en looprol heb ik een drupje locktite gebruikt.
Bij de waterpomp (origineel) zijn nieuwe bouten aanwezig.

Na montage de motor minimaal 2 X rondraaien, controleer of de distributie op tijd staat en of de spanner in de juist stand staat.
Hierna kunnen de kappen en de krukaspoelie (drupje locktite) weer gemonteerd worden.
Alles weer monteren, (nieuwe) multieriem, koelvloeistof bijvullen enz………

Afbeelding

Zorg dat je de multieriem goed om de poulies hebt zitten.
GOED OP LETTEN.
Als bij 1 poulie de multieriem niet goed zit heb je kans dat hij in de distributie indraait.
Ofwel vernield en dan is de schade niet te overzien. :cry:

En vervolgens STARTEN. Het blijft spannend….. :P

Succes met het sleutelen.
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”