Leder/leer vereist zorg!

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
Autoshampoo
4th Gear member
Berichten: 632
Lid geworden op: 15.02.2009 - 12:20
Locatie: Leiderdorp

NB. in dit topic wil ik geen reclame maken, ik wil/kan alleen producten aanbevelen. Dit topic is een broertje van http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=, waar ook de nodige info staat. Dit topic kan gezien worden als een samenvatting.

Mede-Volvoforummers,

Waarschijnlijk weten we het allemaal: Volvo staat voor kwaliteit. Echter, voor het leer dat Volvo gebruikt is dat zeker niet het geval. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een lederen armsteun uit de Volvo 400-serie: totaal versleten, droog en kleurloos. Had je dit kunnen voorkomen en kun je hier nu nog iets aan doen? Lees verder!


Ik ben me in het leer gaan verdiepen sinds mijn vader een S60 rijdt, een halfjaartje dus. In deze tijd ben ik er achter gekomen dat leer een kwetsbaar soort is: het vereist verzorging! Het is dat ik op een poetsafdeling werk, anders had mijn vader de S60 nooit gekocht. Waarom niet? Het leer was - zonder overdrijven - vreselijk smerig. Wat ooit licht beige was leek nu net een Oak-tint. Met de bemoedigende woorden "pap, ik denk dat ik het wel schoon krijg" toch maar de auto gekocht. En nu het leer schoon is, hebben we daar geen seconde spijt van gehad!

Het reinigen
Er zijn héél veel reinigers op de markt, maar ook opvallende reinigers. Zo schijnt azijn erg goed vuil weg te halen. Ik heb één klein stukje geprobeerd, maar het resultaat was een stinkende auto en nog steeds vies leer. Op m'n werk ben ik bezig geweest met een allesreiniger.

Benodigheden:
Alles/lederreiniger (bv. Foetsifix, leverancier Exclusiva).
Borstel (medium, niet te hard)
Emmer met water
Schone (!) doeken


LET OP! Bij mijn gebruikte allesreiniger dient het oppervlak eerst nat gemaakt te worden, dit kan per reiniger verschillen!

1. Het leer goed nat maken met een schone doek. Doek niet uitknijpen, maar lekker nat!

2. Allesreiniger opbrengen. Ik heb het in een fles gedaan die onder druk staat dmv. hem op te pompen. Soortgelijke flessen zijn te koop bij de praxis!

3. Boenen met de borstel! Afhankelijk van hoe vies het leder is, het boenen kort/lang uitvoeren. Armspieren zijn vereist ;) !

4. Nogmaals afnemen met een natte doek.

5. Afnemen met een droge doek. PAS OP: het leer is droog, maar het schuim onder het leer zijknat. Aanbevolen wordt dan ook een stoelhoes, handdoek oid. om een natte kont te voorkomen (ervaring mee, hahahah)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De verzorging
Na deze schoonmaakactie zul je merken dat het leer behoorlijk droog is. Meteen invetten -ondanks dat het schuim nog nat is - raad ik dan ook ten zeerste aan! Voor het invetten zijn echt tal van producten leverbaar. De goedkoopste oplossing is het gebruiken van Nivea: ruikt lekker en houdt het leer lekker soepel! Schroom je niet na zo'n reinigingsbeurt veel te gebruiken!

Ik raad het zeer aan om het vet houden maandelijks te herhalen. Ik vergelijk leer altijd met de huid van ons: als we een dag in de zon hebben gezeten, vinden we het ook lekker om aftersun op te doen!

Verfen
Zelf schrok ik mij dood toen ik deze stappen had gedaan. Het leer was een zielig velletje geworden: de instap van de bestuurdersstoel was niet om aan te zien en het leek net alsof de middenarmsteun opgeschuurd was met schuurpapier. Toen gaan internetten en uiteindelijk op de site van Colourlock uitgekomen. Nette site, nette mensen maar nog belangrijker: goede producten!

Ik heb alleen ervaring de verf van Colourlock. Op het internet lees ik ook zeer positieve reacties over andere producten van hun! Reiniger en verzorgingsmaterialen kun je hier dus ook vandaan halen.

Benodigheden:
- Flesje verf (bv. Colourlock leder fresh)
- Schone doek
- Schoon, klein poetsdoekje
- Spiritus (of evt. wasbenzine)
- Fohn


In de verpakking van Colourlock zit ook een sponsje bijgeleverd. Ik vind dit echter maar een onhandig lomp ding, vandaar dat ik voor een doekje heb gekozen.

1. Eerst het leder goed ontvetten! Dit kan zeer goed met spiritus (eerst eventjes testen op een onopvallende plek, maar ik heb er geen problemen mee gehad). Andere optie is wasbenzine.

2. Leder even laten drogen, gaat snel.

3. Flesje verf goed schudden voor gebruik! Hierna een paar druppeltjes verf op de doek doen.

4. De verf in draaiende (!) beweging opbrengen en van naad tot naad werken.

5. Laten drogen, eventueel de fohn gebruiken (niet te dichtbij en niet TE warm laten worden).

6. Het leder verzorgen met een lederverzorgingsmiddel (zie "De verzorging")

Afbeelding

Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding
Om de scheur volledig op te vullen zijn er ook nog andere producten (speciale gel). Hier heb ik echter geen ervaring mee.

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Na:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als iets misgaat met één van de eerdergenoemde producten en/of handelingen, wil/kan ik niet aansprakelijk zijn!
Vragen, opmerkingen, aanvullingen: ik zie ze wel verschijnen!
Arnoud
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”