Vraagje voor de ervaren poetsers onder ons

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Als je klei korrels opneemt heb je de auto niet goed gewassen.
Er zou alleen miniscuul vuil achter moeten blijven wat in de porieën van de lak achterblijft.

Je lak polijsten met commandant (mishandelen noem ik dat) is niet echt aan te bevel omdat de slijp korrels in commandant niet oplossen.
Als je een andere polish of compound zou gebruiken zoals de CGC serie van Chemical Guys of Meguiars ben je beter af.
Hierin zitten abbresives die oplossen en geen verdereschade aanrichten op je lak waar commandant maar door en door blijft gaan met schuren.

Je kunt rustig 1x per jaar je auto behandelen met een machine zolang je maar geen commandant gebruikt.
Je haalt per polijst beurt ongeveer 10 micron weg net hoe diep de krasjes zitten.
Het veiligste is om dit met een excentrische machine te doen want met een rotary kun je snel iets verkeerd doen.
Als je toch een rotary zou gebruik bewerk de lak dan na met een excenrische machine om de buffer trails en hologrammen weer te verwijderen.

Als ik je iets zou mogen aanbevelen is dat toch wel de CGC 1,2,3 serie van Chemical Guys.
Ik gebruik deze zelf ook nadat ik eerst de polijst middelen van Meguiars gebruikte.
Het nadeel van de Meguiars varianten vind ik dat het zo stoft (weinig oliën etc) en snel opdroogt, met de CGC serie kun je langer werken (ook in de zon).
Daarnaast is de CGC serie aantrekkelijker geprijst.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, zoniet hoor ik het graag ;)
Gebruikersavatar
VolvoKramer
3rd Gear member
Berichten: 435
Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40

Bedankt voor je duidelijke uitle. Ik heb ook al op je site gekeken en dat scheelt idd in kosten. Ik ga er eens goed rondneuzen en de bestelling zal denk ik wel volgen.
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa


V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
Gebruikersavatar
Grootje
3rd Gear member
Berichten: 255
Lid geworden op: 16.12.2008 - 10:58
Locatie: Groningen

VolvoKramer schreef:Bedankt voor je duidelijke uitle. Ik heb ook al op je site gekeken en dat scheelt idd in kosten. Ik ga er eens goed rondneuzen en de bestelling zal denk ik wel volgen.
Ik heb mijn Volvo twee week geleden ook met een excentrische schuurmachine onderhanden genomen. nadat ik het vorig haar net de hand had gedaan en met de machine gaat het vele malen makkelijker en het resultaat is daardoor ook mooier. Daarnaast is het werken met de spulen waar onze forum sponsor naast verwijst echt super makkelijk. Het kind kan de was doen. Vroeger vond ik het poetsen niet zo heel leuk, maar met goeie spullen en je ziet echt een enorm verschil..
Gebruikersavatar
ajschot
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 16.02.2009 - 09:50
Locatie: Lelystad

oke alles duidelijk ik ga binnenkort ook maar eens wat spullen bestellen...
nog een vraag over volgorde enz.

1 wassen
2 kleien
(2,5 aantippen steenslag)
3 polijsten en machine (Ferm FCS-180)
4. waxen (2 lagen?)
5. genieten van het resultaat?

Even nog wat dingetjes:
Ik heb Turtle wax autoshapoo PLus gebruikt.... deze heeft al mijn bijgetipte plekken weer min of meer kaal gewerkt... toch niet geheel veilig shampootje dus!!! Wat kan ik het beste gebruiken?
Daarnaast welk polijstmiddel? Ik heb een paar plekken van uitgebeten vogelpoep en plekken waar het lijkt alsof mijn lak gebarsten is... net als bijvogelpoep maar hier heeft ZEKER geen vogelpoep gezeten.
Ik heb al diverse middelen geprobeerd tot nu toe werkte niets... Scratch Valme en Commedant 5 (ja moest het toch proberen mij mijn Renault werkte Commedant 4 perfect en daarna oppoetsen met Turtle Wax). Krasjes en de barsten bijven gewoon lekker zitten waar ze zitten... overgens alleen met de hand gedaan uit voorzorg...

Heb verschillende pads maar welke te gebruiken en waarvoor?
mijn lakkleur is blauw Metallic Kl.c. 343.
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)

Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Stappen plan is goed maar daar waar je gaat aantippen met lak even de spots reinigen met alcohol om er zeker van te zijn dat het schoon en vetvrij is.
Laat de aangetipte verf ook minimaal 24 uur drogen, dat zou de reden geweest kunnen zijn dat je de verf er zo weer hebt uitgewassen.

Er zijn diverse shampoo`s die je kunt gebruiken en die ook nog eens veilig zijn voor aangebrachte waxlagen.
Neem anders even telefonisch contact op als je dat makkelijker vind.

Vogelpoep en gebarsten lak is moeilijk te bewerken aangezien vogelpoep met een uur al ingevreten zou kunnen zijn tot onder de blanke lak laag.
Ik ken de situatie niet dus kan eerlijk gezegd geen pasend advies geven.
Enige wat ik weet dat je er niet vanuit moet gaan dat je de plekken weg gaat krijgen.
Verminderd het wel of gaan ze helemaal weg is dat alleen maar meegenomen.

Welke pads heb je dan ?
Er zijn zoveel merken en kleuren dat ik niet weet wat ik hiervoor kan adviseren.

Dan nog even over de machine die je hebt.
Je wilt machinaal polijsten maar gaat gelijk met een rotary aan de slag.
Van mij mag je natuurlijk maar hou wel rekening met de hologrammen en buffermarks die je gaat creëeren.
Normaal gesproken begin je met een excentrische machine en als je dat onder de knie hebt maak je de stap naar een roterende.
Voordat je een beetje overweg kunt met een rotary ben je wel 10~15 auto`s verder.
Ook ga je met een rotary snel door de lak heen als je niet uitkijkt, dus let vooral op scherpe randjes en afrondingen waar de blanke lak erg dun is.

Mocht je nog meer informatie nodig hebben weet je me vast te vinden ;)

Even een filmpje wat er zo gevaarlijk is aan een rotary machine.

Gebruikersavatar
Automatic-freak
4th Gear member
Berichten: 560
Lid geworden op: 06.05.2009 - 22:14
Locatie: Twente
Contacteer:

Waarschijnlijk werk je de lak dan ook bij met 'watergedragen'-basislak zonder hem af te werken met een 'blanke lak' ... dan raak je ook de kleur snel weer kwijt !?

Mvg Erik
S80 2.5t Summum Geartronic '07
&
244 GLT V6 Automatic '80
Project-car from Sweden
Gebruikersavatar
ajschot
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 16.02.2009 - 09:50
Locatie: Lelystad

Nou ik heb de plekken aangetipt en na een uur blanke lak eroverheen. 2 dagen later pas gewassen en in de was gezet.
Maar de plekken die ik nu ' wegveeg' dat zijn plekken die door de vorige eigenaar al zijn weggewerkt.
Maar de barstende plekken op het dak heb ik geen flauw idee want op 2 van de 3 heeft geen vogelpoep gezeten... rara hoe kan dat dan?
Kan ik bijvoorbeeld voor de zekerheid er maar blanke lak op doen zodat het in iedergeval niet verder barst? of is dat geen goed idee?
Het ziet er gewoon uit als een kleigrond in de zomer waas scheurtjes in zitten of papier wat heel erg veel gevouwen is en nat is geweest.
Ik zal van de week wel ff een foto posten.

Maar als ik de snelheis laag oud dan kan er niet erg veel misgaan toch?
Excentrische machine waar moet ik dan aan denken? Heb wel eens met een poetsmachine gestaan, maar kon alleen op 3000rpm dat is wel echt te veel dan ga ik zo door de auto heen ;)
En ach zoals het er nu uitziet moet ik toch het hele dak laten spuiten, dankzij de slechte afwerking en service van onze Autotaalglas vrienden in Hilversum
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)

Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Je kunt er inderdaad blanke lak op doen maar zorg er dan wel voor dat elk vuiltje uit de bartsjes weg gehaald is anders smeer je lak op vuil en dat gaat loslaten op een gegeven moment.

Ik ben benieuwd naar de foto(s).

lage snelheid is altijd aan te bevelen met een rotary.
Er zijn meerdere excentrische machines waar je aan kunt denken.
Bijvoorbeeld de Bosch PEX 400 om mee te beginnen of de Parkside van de Lidl (beide flink aan het gewicht trouwens) of de DAS6 te vinden in mijn webshop.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19522
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Prodetailing schreef:Er zijn meerdere excentrische machines waar je aan kunt denken.
of de Parkside van de Lidl (beide flink aan het gewicht trouwens)
Laat ik die nu al een aantal jaren in huis hebben.
Hoe kom ik trouwens aan nieuwe poetslappen daarvoor?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Even in mijn webshop kijken bij Hand en Machine pads doet wonderen ;)
Kijk wel bij de 6,5" varianten aangezien de 5,5" net te klein zijn en binnen de velcro rand vallen.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Hoi Prodetailing/Steve,

Welke (foam)pads uit je webshop kun je aanbevelen voor het polijsten, en hier en daar verwijderen van lichte krasjes van een donkere metallic lak?

Wit voor het grove polijstwerk, rood voor het waxen en de schapenvacht voor het hoogglansen?

Ik zie ze met en zonder ribbels/wafelmotief?

De steunschijf en de lamswollen klittenbandvacht heb ik al.

Alvast bedankt.
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Hoi en wederom mijn excuses voor de late reply.
Ik heb je bericht gemist.

Note to self: wat vaker op mijn nickname een zoek opdracht geven.

Nu de pads :)

Voor het verwijderen kan ik je de Hex-Logic pads aanbevelen.
Zie ook de link naar de review die ik daarvan heb gemaakt in de webshop
Oranje (Heavy Medium Cutting) voor het zwaardere polijstwerk.
Wit (Medium Cutting) voor het iets medium polijstwerk
Groen (Light Cutting) voor het nabewerken van een deel wat met oranje of wit is gedaan icm met een lichtere polish zoals bv de Smart All In One.

Rood en Zwart is perfect om een Wax, Glaze of Sealant aan te brengen aangezien deze geen schurende factor hebben.

De schapenvacht is de zwaarste cutting pad die er is dus gebruik die alsjeblieft niet om de wax of iets dergelijks aan te brengen.
Deze word gebruikt op hele harde lakken met diepe krassen of als je aan het wetsanden bent geweest (schuren met watervast schuurpapier).

De benamingen van Hex-Logic en Lake Country verschillen maar de cutting factor is voor de kleuren identiek.
Dus een oranje LC of Hex is qua slijpgraad hetzelfde laat je niet misleiden door de omschrijving :)

Gebruik je trouwens een excentrische machine of een roterende en met welke maat backingplate (steunschijf) ?
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Hoi Steve,
Bedankt voor je reactie. :)
Prodetailing schreef: Gebruik je trouwens een excentrische machine of een roterende en met welke maat backingplate (steunschijf) ?
Het is een roterende polijstmachine, met een steunschijf van zo'n 16 a 18 cm. De juiste diameter zal ik nog wel even opmeten.
De schapenvacht heb ik n.a.v. jouw info inmiddels goed opgeborgen, voordat deze impulsief voor het verwijderen van een krasje gebruikt zou worden.

Als ik het dus goed heb begrepen volstaan dus een witte en groene voor het fijne polijsten en een rode of zwarte voor het hoogglansen.

Wat bedragen eigenlijk de verzendkosten voor dit spul? Weegt in principe niets, maar heeft natuurlijk wel een bepaalde afmeting.
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Nou weet ik uit ervaring dat een Volvo lak best hard kan zijn dus het is niet onverstandig om een oranje, witte en groene te gebruiken.

Als je alleen roterend aan de gang gaat ga je hologrammen op je lak creëren, deze zijn weg te halen door met een excentrische machine en bv een groene pad met een hele lichte polish er nogmaals overheen te gaan.
Rood of zwart is om wax aan te brengen en uitboenen doe je met een zachte doek :) zoals de blauwe buffing towels die in de shop staan.
Mits je de juiste waxen en doeken gebruikt is het weghalen van een wax residu zo gebeurd en kost je hooguit 15~20 minuten.

De verzendkosten bedragen 8,50 voor aangetekend/verzekerd verzenden.
Het is niet zozeer het gewicht maar meer de afmeting van de diverse pads.
Als het 1 pad zou zijn gaat dit nog door de brievenbus maar bij 2 of meer word het helaas een doosje.

Of maak er eens een dagje uit van en kom hier een halve dag prutsen.
Kan ik je alles laten zien en demonstreren :)
Kost niks (service van de zaak).
cabriorijder
3rd Gear member
Berichten: 388
Lid geworden op: 08.02.2007 - 10:57

Ik zit dit topic door te lezen en zie dat er voor alle lakproblemen een oplossing is.

Mijn auto-was- gewoonte
is al jaren om de auto eerst met een hogedrukspuit in de sop te zetten, vervolgens met de sop en een spons fabrieksmatig voorzien van een sop of wax (voor eenmalig gebruik) schoon te vegen en het geheel goed af te spoelen met kalkvrij water.
Dit heeft altijd goed gewerkt en werkt op de yaris nog goed.

Nu doet zich bij de volvo het verschijnsel van hologrammen(??) voor.
Dit heb ik Astra eens horen zeggen toen hij mijn auto zag.

Ik heb zelf het idee dat het komt door de hoge druk spuit.
Omdat het min of meer in de vorm is van hoe je de spuit op de lak houd.
Is de lak van volvo hier gevoelig voor?
Hoe precies krijg ik die kleur-golvingen in de lak weg?
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Even van internet geplukt
De hologrammen ontstaan door verkeerd polijstwerk. Men gebruikt meestal een rotary, in de volksmond wel een poetstol genoemd.
Doordat de machine alleen rondjes draait, krijg je dus dat effect. Dit is wel te verwijderen met een D/A of excenter(schuur) machine. en de juiste produkten.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
cabriorijder
3rd Gear member
Berichten: 388
Lid geworden op: 08.02.2007 - 10:57

Dankje Wiebe voor je info.

Hieruit kan ik dus concluderen, dat het niet aan mijn wasgewoonte ligt of aan de lak van de volvo.

Vermoedelijk is het dan gebeurd bij de handelaar voor aflevering.

Een schuurmachine lijkt me wel erg grof geschut.
Ik denk dat ik het dan beter kan laten zoals het is.
Gebruikersavatar
Grootje
3rd Gear member
Berichten: 255
Lid geworden op: 16.12.2008 - 10:58
Locatie: Groningen

Ik gebruik een excentrische schuurmachine met min. 5 mm exc. beweging. Bij onze forumsponsor kun je dan pads kopen en de polish en waxen en je kunt aan de gang.

Het heeft allemaal niet echt heel veel te kosten hoor. Het scheelt heel veel handwerk en het resultaat is er ook naar.

Vraag Steve naar de mogelijkheden..

succes
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

cabriorijder schreef:Dankje Wiebe voor je info.

Hieruit kan ik dus concluderen, dat het niet aan mijn wasgewoonte ligt of aan de lak van de volvo.

Vermoedelijk is het dan gebeurd bij de handelaar voor aflevering.

Een schuurmachine lijkt me wel erg grof geschut.
Ik denk dat ik het dan beter kan laten zoals het is.
Een excentrische machine en de juiste pads (dus geen schuurpapier) in combinatie met de juiste polish of compound kan helemaal geen kwaad op je lak.
Excentrisch kan je niet zo heel veel verkeerd doen op je lak.

Je mag me altijd een pm of email sturen als je meer wilt weten of eens langs komen zodat ik het je kan laten zien ?
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Beste Theo,

Ik heb je auto i.d.d. toen gezien in Maastricht.
Hologrammen kunnen meerdere manieren ontstaan.
Verkeerd poetsen/wassen zijn de hoofd veroorzakers en de wasstraat kan er ook wat van.
Nu zijn hologrammen met de juiste materialen er redelijk goed uit te krijgen.
Belangrijk is wel om te weten of je een harde of zachte laklaag hebt.
Dit omdat je hierop de pads waarover gesproken word op aan moet passen.
Nadeel van grof beginnen is dat je het stapsgewijs af moet bouwen naar een minder grove combinatie van pads en polijst.
Ik heb een laklaag die knoerthard is waardoor je over het algemeen een ruwere pad voor nodig hebt dan een zachtere laklaag.
Voordat je aan de gang wil gaan hiermee is advies geen overbodige luxe!
De enige manier om erachter te komen is testen met welke pad je de beste resultaten behaalt.

Ik wil binnenkort weer een "poetsdag" organiseren bij mij in het westland om de auto's allemaal winterklaar te maken.
Wellicht is dit een idee voor jou om langs te komen en naar je lak te laten kijken?

Ik ga direct een aankondiging doen.

@Steve, als je weer interesse hebt dan ben je van harte welkom, ik neem wel even contact met je op.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”