CO probleem

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ginafje
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 23.05.2008 - 22:17
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Beste 480 ers

Naar de keuring geweest met mijn 480 ES en blijkt dat ik een te hoog CO heb.De garage zegt lambdasonde of katalysator.Dus ik gelijk thuis meten met de multimeter aan de groene draad van de lambda of ik ong tussen de 0,2 en 0,8 v zit,blijkt dat ik geen spannig meet,dus dacht lambda kapot andere lambda gemonteerd nog precies het zelfde :-x zou deze dan ook kapot zijn of is er iets anders aan de hand?
Motor B20 F van 1995.
Mvgrt Ginafje :wink:
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Hier heb je een schema wat rood is je lamdasensor, wordt gezekerd door zek 12
Afbeelding

succes verder als je hulp nodig hebt hoor ik het wel.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
ginafje
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 23.05.2008 - 22:17
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Bedankt vin940

Zekering 12 was inderdaad kapot dus nog eens goed warm gereden en zit nu mooi tussen de waardes.Heb nu een orginele bosch lambda met 3 draden en er zat een universeel in met 4 draden met 1 draad daarvan aan massa.Op naar een nieuwe CO test.

Mvgrt Ginafje :wink:
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Altijd een orginele Lambda sonde monteren :) Universeel werkt meestal nooit goed.

Succes met de CO Test!
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

ginafje graag gedaan succes verder met je APk. Laat je het even weten hoe het afloopt.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
ginafje
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 23.05.2008 - 22:17
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Opnieuw naar de keuring geweest nog steeds veel te hoog CO :-x ,verder alles gecontroleerd geen verbetering dus blijft de katalysator over zit er nu 210000 km onder .
Jullie lezen nog hoe het afloopt :roll:

Mvgrt Ginafje :wink:
Gebruikersavatar
ginafje
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 23.05.2008 - 22:17
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Zit toch met een groter probleem dan gedacht,heb een nieuwe katalysator er nu onder nog veel te hoog CO.
Inmiddels van alles geprobeert van lambdasonde +kat+luchtsensor+stappenmotor niets helpt.Wie weet er nog iets wat ik nog kan proberen (computer, massapunten?)
Mvgrt Ginafje :wink:
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Je zou de massa van de ECU kunnen controleren. Dit is het kabeloog dat aan het hijspunt van de motor zit aan distributiezijde. Zowel de verbinding van het oog met het blok moet goed zijn als de verbinding van het oog met de kabel. Eventueel dus een nieuw oog aan de kabel bevestigingen als het er allemaal niet zo heel best meer uit ziet.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Lees de diagnose box eens uit in socket 2. Kijk of die foutcodes geeft.
Hier kan je de werkwijze vinden.
Gebruikersavatar
ginafje
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 23.05.2008 - 22:17
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Vanavond alles nog eens nagekeken ,het massapunt aan de motor schoongemaakt was niets aan te zien,de computer uitgelezen Iroll gaf ook netjes 1-1-1 aan dus geen foutcodes maar tot mijn verbazing gaf de zwarte draad van de lambdasensor totaal geen stroom zou deze dan ook kapot zijn? de zekering niet, of zit het dan in de computer?
Ginafje :wink:
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Heb je eerst het massapunt schoongemaakt en toen de computer uitgelezen? Want in dat geval heb je eventuele storingen misschien gewist. Door het losmaken van het massapunt komt de computer zonder stroom te zitten.

Heb je direct aan de lambdasonde gemeten op de zwarte draad?
Gebruikersavatar
ginafje
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 23.05.2008 - 22:17
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Er zat van het begin al aan geen fout in de computer zelfs niet met de kapotte zekering van de lambdasonde.Heb gemeten aan de zwarte draad bij de radiator die met dat zwarte rubber omheen maar geen stroom tussen de 0,2 en 0,8v.
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Is dat de stekker direct van de lambdasonde? (bij mij zit deze namelijk bij het subframe vlak naast de lambdasonde) Anders zou je daar eens moeten meten. Meet je daar wel iets, dan verder zoeken in de bedrading.
Gebruikersavatar
ginafje
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 23.05.2008 - 22:17
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Probleem gelukkig opgelost , bleek dat er toch met de bedrading naar de computer te zijn geknutselt :-x .Er was een zwarte draad die de lambda gegevens doorgeeft of verzend aan de computer om onverklaarbare wijze aan massa gelegd.
Mvgrt Ginafje :wink:
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Als het echt niet anders kan kan je altijd één bougie eruit halen. Loopt de motor wel op 3 pitten, maar gaat meer zuurstof aanzuigen omdat er een bougie eruit is. Staat niet in de wet dat je motor goed moet lopen. Zo heb ik wel eens mensen me geholpen :D
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 480”