DIM dashboard v70 S60 repareren (update ook rijdend getest)

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
bert67
4th Gear member
Berichten: 630
Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
Locatie: Burgh-Haamstede

De v70 en S60 D5 van 2001-2003 schijnen nogal eens last te hebben van een uitvallend dashboard (DIM)
Navraag bij de Volvo leert je dat je tussen de 900 en 1300 euro armer bent.
Een ruilmodel zou ook kunnen, maar dan kom je in de knoei met je km stand. (die wordt op 2 of 3 plaatsen in de auto opgeslaan, stel dat je de dim vervangt, dan neemt de auto de hoogste stand over) Ook is het belangrijk dat je een DIM van hetzelfde bouwjaar te pakken krijgt, ivm compatibiliteit.
Maar na lang zoeken heb ik een methode gevonden om dit zelf op te lossen!
Benodigdheden:
1 plastic clipje
1 torx
1 kruisschroevedraaier
aceton (nagellakverwijderaar)
een soldeerstation met hete lucht (das de lastigste)

Daar gaan we:
Allereerst moet de DIM uit het dashboard:
Haal met het plastic clipje de rand rondom de tellerunit los.
Onder de stuurkolom de 3 torx losdraaien en het kapje van de stuurkolom delen. De onderste helft kun je laten zitten.
Als je de rand rondom de tellers loshebt, stuur naar je toe en in de laagste stand. De rand zit met een rubber lip aan de bovenkant van het kapje rondom de stuurkolom vast. Ik heb het niet geprobeerd, maar volgens mij is die rubber lip niet los te maken, zit gelijmd of zo.

Daarna de 4 torx rondom de tellerunit losdraaien. Let op dat de schroeven niet in je dashboard vallen, dan ben je ze kwijt (helaas uit ervaring)
Trek de tellerunit naar je toe en leg hem voorover. Op de achterkant zit een stekker die je los kunt maken. (onnodig te vertellen dat hiervoor het contact uit moet staan!!!!)
Dan krijg je als het goed is, het volgende deel in je handen:
Afbeelding

Leg dit deel op een vlakke ondergrond.
Dit is de achterkant:
Afbeelding
Alle lampjes eruit en op de achterkant alle messing kruiskopjes losdraaien (zijn er 15)
Daarna kun je alle clipjes van de glazen en de grijze kap losmaken en zo heel voorzichtig deze kap en glaslaag verwijderen.
Afbeelding
Als je er zeker van bent dat op de achterkant alle schroefjes er uit zijn, de schroefjes rondom de tellers losdraaien (2 per teller)
Als je deze allemaal loshebt, kun je de tellers van de printplaat aftrekken, doe dit voorzichtig!!
Afbeelding
Daarna kun je de printplaat uit de witte lijst losmaken als het goed is.
Nu ben je op de plaats delict aangekomen!!

Zoals je ziet heb ik een van de schakelingen ontdaan van de blauwe lak die er omheen zit. Doe dit met aceton op een wattenstaafje. Goed oplettten dat al het blauw verdwenen is!

Afbeelding

En nu met het heteluchtstation de voetjes van de schakeling verhitten met een temperatuur tussen de 375 en 400 graden! Ik heb dit ongeveer een minuut of anderhalf gedaan, weet niet of dit lang genoeg is, dat zal de toekomst uitwijzen. Met een sterk vergrootglas zou je kunnen kijken of je ergens een onderbreking kunt zien, mij lukte het niet met blote oog.
Hier nog een foto van het soldeerstation:
Afbeelding

Daarna alles weer voorzichtig in omgekeerde volgorde in elkaar zetten en inbouwen.
Helaas zul je wel de melding over de airbag moeten laten resetten, dat gaat niet vanzelf. Mocht iemand daar een oplossing voor weten, dan hoor ik die heel erg graag!

Update: gisteren na het maken van dit bericht nog een rit van een km of 50 gemaakt. Geen enkel probleem alles bleef het goed doen zonder rare bijwerkingen. Dus het lijkt perfect gelukt te zijn!

Succes!
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
Gebruikersavatar
t.renouvin
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 10.11.2016 - 07:16

dank voor de heldere uitleg. Ik realiseer me dat dit een oud artikel is maar had de blauwe lak geen functie? moet deze er later weer op om corrosie tegen te gaan?
En heb je alle chips gedaan? In mijn geval is het enkel de boordcomputer die vreemd ging doen. Is dat de epson chip die daar verantwoordelijk voor is?


groet Thomas.
Laatst gewijzigd door t.renouvin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Inmiddels (in 2009 nog niet) repareert onze forumsponsor VolvoTech de DIM-units ook. Klaar terwijl u wacht of per kerend poststuk retour als je hem opstuurt. Bij mij heeft Bob hem inmiddels ook gerepareerd en ik ben er 100 % tevreden over!

De klachten bij mij waren het teruglopende klokje en het uitvallende blauwe lampje van het grootlicht. Uitvallende meters heb ik niet meer afgewacht...
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

En gelet op het (hier althans) grotendeels ontbreken van het genoemde "specialistische" gereedschap......om over kennis en kunde nog maar even te zwijgen, zou ik de voorkeur aan VolvoTech geven......heb je nog garantie ook.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Ja, die voorkeur hebben wij ook :-)

Weet waar je aan begint als je het zelf doet. Zien elke week wel 1 voorbij komen die "reeds zelf geprobeerd" is...
Da's gelijk extra werk (soldeer geheel verwijderen, brandplekken overbruggen etc) en dus extra kosten.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”