compressieverlies

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
HansS60
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 25.09.2005 - 14:07

Onze S60 2.4 uit 2001 is bij de dealer geweest. Nieuwe software-update geplaatst, gasklephuis gereinigd en compressie gemeten. Resultaat: Compressieverlies op 5e cilinder. Dealer wil nu kop eraf halen om oorzaak op te sporen. Waarschijnlijk een aantal kleppen vervangen.
Kostenplaatje rond de € 1500,=
Maar de auto rijdt prima:

- monteur merkt bij rijden met de auto helemaal niks (wij zelf ook niet)
- Geen storingen of foutmeldingen
- Stationait loopt ie perfect zonder schommelingen
- Motor slaat niet af
- Verbruik heel mooi (1:11)

Nu hebben we natuurlijk niet zoveel trek in een dure reparatie. Dealer zegt echter dat er op termijn storingen en of dure reparaties verwacht kunnen worden als we nu niet ingrijpen....tja, leuk verhaal....

We zijn heel benieuwd naar jullie reakties.

Groet
hollander
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
Locatie: Breda

Hoi Hans,
wat was de storing om naar de garage te gaan?
Wat is de kilometerstand van jou volvo?
Als jou Volvo verder goed rijd vraag ik mij af, waarom meteen een dure reparatie te laten doen.
Heeft de monteur de compressie meter wel goed op het bougie gat gezet?
Is de compressie met warme motor gecontroleerd?
Hebben ze na constatering eventueel olie in de cilinder gedaan zodat kleine lekkage 's mogelijk wel oplossen?( dan is er dus wel schade aan cilnder of zuiger)
Zit er mogelijk olie bij de koelvloeistof?
Dit zijn een aantal dingen die je eerst moet controleren voordat je de cil kop eraf gaat halen.
Ik hoor wel van je
Grt Peter
HansS60
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 25.09.2005 - 14:07

Hoi Peter, bedankt voor je reaktie.
Auto heeft 142000 km gelopen. Hoe de monteur e.e.a. heeft gedaan is mij niet bekend. Er zit in ieder geval geen olie bij de koelvloeistof.
Ik bracht de auto niet echt voor een storing maar voor het feit dat het toerental met gas loslaten wat te ver terugliep. Ik had zelf al het idee dat het gasklephuis even gereinigd moest worden. Dat is in ieder geval gebeurd en de terugval van toerental is nu opgelost. Monteur heeft dus nog even verder gekeken met het compressieverhaal tot gevolg.....ik laat de reparatie in ieder geval niet uitvoeren zolang de auto als een zonnetje loopt.
Gast

Hans,

Kijk ook eens bij de topic:
Motorlampje, afslaan, compressie en cilinderkop vervangen.
Dat compressiemeten bij de dealer. Ik weet het niet!!!!

Ik ben inmiddels er wel achter dat veel problemen voort komen uit een onjuiste klepspeling. Dus laat dat eerst eens doen.

Ramon&Ramon heeft een goede prijs.
Kijk ook maar eens onder de topic; Kleppen stellen bij V70.
HansS60
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 25.09.2005 - 14:07

Hoi Alex,

Die topics heb ik aandachtig gelezen en daar word je niet blij van, echter bij mij zijn deze problemen helemaal niet aan de orde....misschien verstandig om een second opinion te laten doen? Nogmaals de compressie laten meten?
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik zag bij het "even voorstellen"topic SJOEBERT als nieuw lid. Hij is volvo monteur met eigen faciliteiten. Wie weet kan hij je verder helpen :D

Volvodeaelers=onderdelenvervangers (uitzonderingen daargelaten)
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gast

misschien verstandig om een second opinion te laten doen? Nogmaals de compressie laten meten?
Probeer het eens bij een Volvo-specialist.
Trouwens als er geen motormanagement storing wordt weergegeven is er volgens MIJ niets aan de hand. Want als er een slechte verbranding is in één van de cilinders zal het motormangament dit direct opmerken en er zal een lampje gaan branden.
Dit is mij al twee keer overkomen.
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

hans anesthesie schreef:Ik zag bij het "even voorstellen"topic SJOEBERT als nieuw lid. Hij is volvo monteur met eigen faciliteiten. Wie weet kan hij je verder helpen :D

Volvodeaelers=onderdelenvervangers (uitzonderingen daargelaten)
Het is een beetje jammer dat je dat zegt. Ik weet zeker dat dit niet het geval is. Als het compressiekaartje laat zien dat er geen compressie is bij de 5 cylinder....
Hans, je zou kunnen afwachten totdat de auto echt problemen gaat geven maar dat kun je voorzijn. Ik hoop je weer te mogen helpenl!
Zijn de schokbrekers inorde?

Mvg HMG
sjoebert
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 09.11.2005 - 14:51

nog mooier is het om een cilinder lektest uit te voeren. dan weet je ook precies waar die lekt in cilinder 5.
eventueel bijklussen.... voor weinig aan alle volvo`s :)
HansS60
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 25.09.2005 - 14:07

De schokbrekers zijn weer super. Geen raar gebonk/geklapper meer en hij ligt weer veel beter op de weg. Hoe werkt dat eigenlijk, een cilinder-lektest?
sjoebert
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 09.11.2005 - 14:51

dan wordt de cilinder onder luchtdruk gezet en dan kan je precies horen/zien waar die compressie verliest.

dit kan ik eventueel voor je doen.
eventueel bijklussen.... voor weinig aan alle volvo`s :)
HansS60
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 25.09.2005 - 14:07

Op de rekening van de Volvo dealer staat vermeld dat er een cilinder-lektest is gedaan en dat de klepspeling is gecontroleerd. Dat is inmiddels alweer een maand geleden en ik moet zeggen dat de auto zonder problemen loopt. Nadat het gasklephuis is gereinigd zijn de probleempjes waarvoor de auto heen ging verdwenen. Dus voorlopig laten we geen dure reparatie doen.

Hans
Gast

Ik bracht de auto niet echt voor een storing maar voor het feit dat het toerental met gas loslaten wat te ver terugliep.
Nadat het gasklephuis is gereinigd zijn de probleempjes waarvoor de auto heen ging verdwenen.
Ook ik heb het idee dat na het gas loslaten het motor-toerental wel erg ver terug valt (5 á 600 toeren). Hij herstelt zich wel maar........... :?

Waaruit bestaat zo'n reiniging van het gasklephuis?
1.) Ik bedoel wat maakt men schoon en waarmee?
2.) Zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten?
s80 1999
4th Gear member
Berichten: 502
Lid geworden op: 13.09.2004 - 17:05

Dat hebben ze bij mij heel simpel gedaan.

1 ze haalde de dikke lucht toevoer slang van de filter naar de gasklep er af.

2 pakte een spuitbus remmen reiniger

3 spoten met de spuitbus remmenreiniger in de gas klep

4 rommelde wat met een doekje

5 slang er weer op

6 starten en rijden

7 maarliefst 50 euro afrekenen voor hooguit 15 minuten werk.

De afzetter!!!!
Gast

He' Dimitri,

Dat is een mooie en goedkope (als je het zelf doet) oplossing.
Wat was er eigenlijk smerig?
Ik kan me er geen voorstelling bij maken dat het probleem hierdoor is opgelost!
Ik ga het in ieder geval proberen!
Remreiniger ontvet behoorlijk, hebben ze misschien er nog iets ingespoten tbv de draaiende delen?
s80 1999
4th Gear member
Berichten: 502
Lid geworden op: 13.09.2004 - 17:05

Bij mij ging de motor in het begin ook helemaal naar 500 rpm terug zakken en plots stopte de motor er gewoon mee. toen hebben hun deze oplossing gedaan. (officieel volvo dealert).

In die gas klep zit maar 1 klep hun hebben er niks ingespoten.
en of dit nou de oplossing is voor het probleem weet ik ook niet, ik zelf ken het me niet voorstellen omdat je vinger er doorheen haalt slechts een beetje vettig is. maar wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Bij mij deed de motor naderhand ook weer normaal.

Die klep kun je trouwens gewoon heen en weer doen zonder dat er iets kapot gaat of zo.

Ik heb het zelf ook nog een keertje gedaan, maar toen heb ik om te voorkomen dat de remmenreiniger het inlaat spruitstuk in loop de hele gasklap gedemonteerd (4 boutjes)

Misschien heb je er iets aan.
Groeten
Dimitri
Gast

Ik ga er voor.
De technische uitleg komt misschien wel van één van de andere techneuten.
Bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”