distributieriem vervangen voor de 480

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
timmeaker
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 02.11.2005 - 08:45

Hoi allemaal,

Ik moet mijn distributieriem vervangen. Ik ben redelijk handig en wil het eigenlijk zelf doen. ik heb de vraagbaak. Is dit realistisch te doen. Ik heb begrepen dat de afstelling cruciaal is. Hoe kun je zien of de spanrollen versleten zijn? Ook moet de klepspeling meteen gecontroleerd worden. Liefst doe ik het zelf maar moet wel in een weekend gebeuren. Het geintje wordt duur als ik hetr in de garage laat doen, als het kan doe ik het liever zelf....if possible
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19533
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Wat is de kilometerstand,

Het is altijd handig de spanrollen tegelijk te vervangen. Als de km-stand circa 180.000 is zou ik ook meteen de waterpomp meenemen.

En wat vindt je duur.
Voor een 480 was het iets van 550 euro. als je het in de garage laat doen. (inclusief riem, spanrol en waterpomp.)
Ik begin daar dus niet aan. 'T is een hoop geld maar ik kost meer per uur als ik het zelf doe. (Dat vergeten veel mensen)

Ik was laatst voor de V40 diesel inclusief beurt en nog wat extra's nog geen 900 euro kwijt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

Ik zou idd de spanrollen ook meteen vervangen, ongeacht de kmstand of dat nu 90000 of 180000 is.

Het is erg lullig als je over een tigduizend km alsnog de spanrollen moet vervangen. (de vorige eigenaar van mijn 480T heeft bij 90000 alleen de riem vervangen waardoor ik bij 150000 met versleten spanrollen bij de dealer stond)


€160,- all in kost het vervangen van de distriebutieriem bij mijn 480T, doe je ook de spanrollen komt er €53,- en €102,- ex BTW overheen. Of heb makkelijk zelf te doen is als je handig/technisch bent, geen idee, ik zelf ben het iig niet en heb het dus door de Dealer laten doen.
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Ik heb het samen met mijn buurman gedaan, die is monteur voor de hobby om het zo maar te zeggen. We hebben bij mij alleen de riem vervangen (spanrollen waren pas 30.000 km oud, riem zat er alleen al te veel jaren op (ongeveer 7).

Riem vervangen zelf is eigenlijk een fluitje van een cent (30 minuten, ik heb wel geen stuurbekrachtiging, dus er zit niks in de weg), alleen heb je t goede gereedschap nodig, en moet je weten wat je doet. Zoals je al zegt, als de "timing" van de riem niet goed is loopt je motor heel slecht, of kan ie zelfs kapot gaan. Daarbij moet je ook nog weten hoe strak je de riem moet stellen... Nogal wat dingen die je moet weten en kennen dus!

Als je ergens het budget vanaf kunt halen zou ik er iig voor kiezen om het een garage te laten doen, of wellicht een "beun" bij jou in de buurt? Kost nu wat, maar als je je motor sloopt ben je verder van huis...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

Volvo schrijft voor wanneer de distributieriem vervangen wordt altijd ook de spanrollen doen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

185 euro incl rollen
Plaats reactie

Terug naar “De 480”