Turbo geluid

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Gebruikersavatar
Jupileerke
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 19.12.2013 - 22:08
Locatie: Breda

Nou ben ik toch in de war. Ben sinds een week in het bezit van eeen V70 2.5T uit 2003 en hoor deze duidelijk fluiten vanaf 2.000 toeren ongeveer.
Is dit nu juist normaal of niet? En hoe hoor ik of de turbo versleten is?
V50 2.0D Summum - MY2007
V70 2.5T AWD - MY2003
Gebruikersavatar
Jurijn
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 12.08.2013 - 23:57

Jupileerke, ik denk niet dat je kan horen of een turbo versleten is? :p
Heb althans geen ervaring hiermee of nooit gelezen hierover.
Volvo S60 2.4D 2002 Heico||
Volvo 240 Turbo 1984 ||
Volvo 850 T5 ||
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Als ie enorm fluit of een snerpend geluid gaat maken is de boel wel versleten. Hoeveel km staat erop?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

FrankS60 schreef:Als ie enorm fluit of een snerpend geluid gaat maken is de boel wel versleten. Hoeveel km staat erop?
Hoezo is hij dan versleten?Hij is versleten als je niets meer hoort..
Zolang hij goed rijdt,er voldoende power in zit,dan is er niks mis met de turbo...
Een turbo fluit nu eenmaal,de een wel en de ander niet.
Een Turbo draait meer dan 100000 toeren en dat hoor je bij belasting..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Als je niks meer hoort ben je te laat en kun je het puin uit je inlaat traject gaan pulken. Goed advies.

Turbo toeren onder vollast overigens ruim over de 100.000rpm, meer in de buurt van de 180.000.

Ik heb de mijne net zelf vervangen, floot te hard en te veel speling op het asje (vooral in de lengterichting mag er geen speling op zitten) en er kwam ook te veel speling op de lagers waardoor de schoepjes te dicht bij het huis kwamen. Verder kleine olie lekkage wat dus het inlaattraject in kwam. Revisie turbo erop, fluiten gehalveerd en vermogen weer terug.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

FrankS60 schreef:Als je niks meer hoort ben je te laat en kun je het puin uit je inlaat traject gaan pulken. Goed advies.

Turbo toeren onder vollast overigens ruim over de 100.000rpm, meer in de buurt van de 180.000.

Ik heb de mijne net zelf vervangen, floot te hard en te veel speling op het asje (vooral in de lengterichting mag er geen speling op zitten) en er kwam ook te veel speling op de lagers waardoor de schoepjes te dicht bij het huis kwamen. Revisie turbo erop, fluiten gehalveerd en vermogen weer terug.
Toerental is afhankelijk van het type turbo en van de stand van je gaspedaal..
Bij stilstand van de motor is er altijd speling te voelen op het asje,dat wordt opgeheven door de oliedruk bij lopende motor.
We repareren die dingen namelijk..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Thank you, captain obvious. Als de motor uit staat heb je nog minder toeren maar wat is je punt?

En het gaat over de speling in de lengterichting. Ga mij iets uitleggen over turbo's :roll: En als jullie pas repareren als de turbo in elkaar gelopen is dan wil ik graag weten bij welke garage ik dus zeker niet moet komen!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je zou ook op een normale manier kunnen reageren misschien?
Ik geef antwoord op een vraag en wat Volvo en turbo,s betreft kun je mij niets meer leren..
Maar daar gaan we weer zoals gewoonlijk...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Jupileerke
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 19.12.2013 - 22:08
Locatie: Breda

'Mijn' turbo heeft er nu dik 240.000 kilometer opzitten. Ben tijdens het rijden een beetje gaan spelen met het gaspedaal en het is afhankelijk van het toerental wat de turbo doet.
Lage snelheid in drie, langzaam gas erop, dan voel en hoor je de turbo erbij komen. Toerental weet ik zo niet meer. Het is geen snerpende hoge toon, maar je hoort hem wel. Het gaat alleen nogal snel heel hard met dit apparaat, dus ik moet ook goed op de weg letten...
V50 2.0D Summum - MY2007
V70 2.5T AWD - MY2003
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Mijn turbo (220.000km) hoorde ik sinds het laatste half jaar ook steeds meer fluiten, vooral bij koude motor en vooral rond de 1800-2800rpm (+/-300rpm).

Vorige week heb ik de carterventilatie vervangen en het gefluit is stukken minder. De carterventilatie was niet heel erg smerig maar er zat wel wat prut in.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Alleen als ik met een koude motor weg rij hoor ik de turbo een paar minuutjes, geen gefluit maar meer een kaml fffwhoooooo geluid. Klinkt op zich wel lekker :)
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Matvolvo240
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 12.03.2014 - 14:48

De uitlaatbuis kan ook al een geweldig verschil in het geluid van je turbo maken. Een extreem voorbeeld is dat op het akkerbouwbedrijf waar ik werkzaam ben hebben wij een trekker New Holland 8360. Met een 7,6 liter 6 cilinder turbo motor. Daar hebben wij een rechtstreekse uitlaatbuis vanaf de turbo gemonteerd. De uitlaatdemper is er tussenuit vanwege een hoog opgebouwd luchtfilter. Het is een geweldig geluid om die turbo te horen fluiten.

Dit kan je natuurlijk ook doen bij je auto. Door bijvoorbeeld andere dempers met iets meer doorlaat te plaatsen onder je auto. Dan wil je de turbo echt wel horen.

In mijn 240 Turbo hoor ik me turbotje anders echt wel fluiten en suizen als ik wat gas bij geef. Ook omdat de middendemper er tussen uit is. :-)
'84 Volvo 240 Turbo B21ET
'88 Volvo 240 GLT B230F
Willem51
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 27.10.2010 - 12:17
Locatie: Oegstgeest

Mijn 2.5T maakt een fluitend geluid als je rustig wegrijdt; dat zal wel het overdrukventiel zijn, de turbo levert dan meer laaddruk dan nodig is; anderen in de auto valt het niet op. Bij mijn buurmans XC90 D5 hoor je het ook als hij wegrijdt terwijl je buiten staat. Onlangs op de snelweg meende mijn passagier een compressor te horen; toen zal de turbo omgetwijfeld aan het werk zijn geweest. Ik hield dat geluid altijd voor de 5-cilinderroffel, die in de XC70 nogal onderdrukt klinkt. De motor doet zijn werk prima; bij rustig rijden hoor je weinig, met het gas erop is het flink orkest.
MY18 new XC60 T5 Geartronic Momentum 40 dkm Denim Blue
MY05 XC70 2.5T Geartronic Momentum 278 dkm Barentsz Blue
1998 V70 2.5 Europa, 1993 855 2.5 GLE, 1985 Peugeot 505 GR Break, 1982 Peugeot 305 GL Break, 1979 Simca Horizon 1.5 GLS, 1977 Simca 1100 1.3 Special, 1972 Citroën 2CV4, 1966 VW Kever
Robbert-Jan
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 30.01.2014 - 15:30

Even een vraag tussendoor over turbo's. Ik heb een 2.4 diesel, Geartronic, V60 uit 2012. Nu heb ik mij laten vertellen dat daar een twinturbo op zit. Kan iemand mij bevestigen dat dat ook zo is? En wellicht kan iemand ook even kort uiteenzetten of een twinturbo dan in principe ook meer power geeft dan een enkele.

Overigens hoor ik ook niets, alleen een lekkere roffel van de motor bij hard optrekken.

Robbert-Jan
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Klopt. Is een twinturbo - sequentiele turbo.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biturbo

laatste Volvo (960) verkocht
Robbert-Jan
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 30.01.2014 - 15:30

Bedankt, goede uitleg ook op Wikipedia.

Robbert-Jan
daan1990
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14.06.2013 - 11:11

open luchtfilter?
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”