Verwarming traag

De grotere Volvo's
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Frederik Welvaert schreef:
Mocht de thermostaat stuk zijn dan merk je dat wel gemakkelijk. Dan gaat de temperatuur namelijk wel stijgen bij lage snelheid en stilstand, maar eens je wat sneller rijdt valt die weer terug.
De thermostaat kan op 2 manieren kapot, wat jij beschrijft is een thermostaat die niet open gaat, alleen het korte circuit wordt gebruikt en de auto wordt al snel te warm.
Optie 2 is dat de thermostaat open blijft staan, het grote circuit (en dus veel koelvloeistof, inclusief een koelende radiator) is in gebruik, opwarmen duurt een eeuw (zeker in de wintermaanden) en de motor zal pas op temperatuur zijn na heel veel kilometers rijden (gaat overigens sneller als je niet rijdt), als hij zelfs al überhaupt ooit op temperatuur komt.
Mijn ervaring is dat de meeste thermostaten die kapot gaan dit in de open stand doen.
Testen is redelijk makkelijk, warmt de koelslang naar de radiator toe heel langzaam op (voel zo dicht mogelijk tegen de radiator en vergelijk het met bv een slang naar de kachelradiator), dan is dit meestal het teken dat de thermostaat open staat. Een goed werkende thermostaat gaat open bij een bepaalde temperatuur (ongeveer 90 graden) en er zal dan ineens veel warme koelvloeistof gaan stromen.
De kachelradiator zit bij de meeste volvo's in het korte circuit om te zorgen dat er ook wat sneller warme lucht in de auto komt.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”