Stotteren rond de 2000tpm en extreem verbruik

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gideon_XC90
5th Gear member
Berichten: 2081
Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
Locatie: Berghem

Heren,

Kan iemand mij helpen, ik heb nu al enkele weken een probleem met mijn auto. Het valt mij op dat wanneer ik constant rij met een toerental van ca 2000tpm in elke willekeurige versnelling de auto stottert wanneer ik op Gas rij. versnel ik in dezelfde versnelling naar een toerental van ca. 2400-2500tpm is het stotteren weer verdwenen. Wanneer ik bij het toerental van 2000tpm omschakkel naar benzine is het stotteren ook verledentijd.

Nu heb ik tijdens en na mijn vakantie een storing gehad, motormanagement wat bleek te liggen aan de 5e cylinder. Hierop heeft de dealer de bobine van cylinder 5 met cylinder 3 gewisseld en heb tot op hede geen melding meer gehad, zou er toch iets mis zijn?

Daarnaast is het verbruik de laatste tijd extreem gestegen, naar een niet echt kinderachtig verbruik van 1 op 5,5, 1 op 6. Daar wordt je ook niet vrolijk van, zou dit gelinkt kunnen zijn?
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
Gast

Wat voor bougies heb je er in? 1 of (origineel) 3 massa elektrodes?

Ook naar aanleiding van je storing melding en ik zal misschien een beetje in herhaling vallen:
Hoe is het met de klepspeling?
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3781
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ooit heb ik zoiets met mijn 850 op lpg gehad.
bleek bij mij bougie kabel te zijn die soms doorsloeg,met als gevolg,
een kapotte(gescheurde isolator)bougie.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Gideon_XC90
5th Gear member
Berichten: 2081
Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
Locatie: Berghem

Alex,

Hoe kan ik zien wat er in zit, ik neem aan origineel, heb namelijk vorige week de originele accu moeten laten vervangen.
Klepspeling moet ik eens naar laten kijken.

Iemand een idee voor een goeie garage omgeving Oss.
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
Gast

Je moet moet bougies hebben met 1 massa electrode, geeft een betere vonk.

En kijk ook even naar de volgende zaken (sorry voor ontbreken van enkele foto's):

kleppen stellen
en
revisie gasverdeelblok
en
vervangen LPG filters

In Helvoirt (beetje bij jou in de buurt?) zit Kees Verhulst, die heeft veel verstand van Necam (dus de BiFuel)
zie: http://www.verdampere.nl.
Gebruikersavatar
Gideon_XC90
5th Gear member
Berichten: 2081
Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
Locatie: Berghem

Alex,

ik ga contact opnemen met Kees Verhulst. Confortabel rijden is namelijk niet meer aan de orde.
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Heb je geen gaslucht onder de motorkap?
Gebruikersavatar
Gideon_XC90
5th Gear member
Berichten: 2081
Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
Locatie: Berghem

Nee, niet dat ik kan waarnemen. Maar mijn reukvermogen laat mij redelijk in de steek.
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
Gebruikersavatar
Ethefox
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.01.2009 - 13:31
Locatie: Steenbergen
Contacteer:

Hallo V70_Bifuel,

Ben je al wat verder gekomen met het oplossen van je probleem? Ik heb met mijn V70 Bifuel van November 1999 namelijk exact hetzelfde. Ik heb zelf het vermoeden dat het aan de bobine's ligt, die zijn namelijk ook slijtage gevoelig. Mijn bougies zijn recentelijk al vervangen en klepspeling is ook niet aan de orde na de koprevisie van afgelopen zomer. Ook de verdamper en gasverdeler zijn net 1 jaar oud...
Rijd nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen...
Gebruikersavatar
Gideon_XC90
5th Gear member
Berichten: 2081
Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
Locatie: Berghem

Edwin,

Ik ben inderdaad verder gekomen met het probleem. Het bleek te liggen aan een vervuiling in het gasverdeelhuis, deze is verwijderd en schoongemaakt, met name de toevoer naar de 5e cylinder was vervuild en de gasdruk is iets verhoogd lag geloof ik 0,1 bar te laag. Daarna geen enkel probleem meer met het stotteren en het extreme verbruik is ook afgenomen. Nu geen 260km op 45 l meer (snelweg) maar 380km op 45L, daarnaast stotterd hij niet meer en het overschakelen naar gas merk je nu ook niet meer.
De gasfilters waren door de dealer in de beurt al meegenomen geweest en zagen ook nog goed uit.

Met dank aan Kees Verhulst van Verdampere.nl
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
Gebruikersavatar
Ethefox
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.01.2009 - 13:31
Locatie: Steenbergen
Contacteer:

Dankjewel voor je informatie Gideon, ga ik in die richting zoeken.
Rijd nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen...
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”