Volvo XC60 in de bladen

De eerste generatie XC60
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7654
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

Met de perspresentatie in de afgelopen week, komen nu de artikelen over de XC60 in de bladen.
Hoe wordt er geschreven. Een idee om hier alles wat je leest te delen met ons?

Om te beginnen de Autobild (19/9)
Een vrouwlijke Volvo, zachte vormen, een Billy Regal für Akademiker, minder kofferruimte dan een Q5, heerlijke motor (D5), heerlijke verwen-vering, dus niet zo sportief geveerd maar dit kan voor Volvo een groot succes worden!

Ik vond het een positief stukje!
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40660
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Komt overeen met wat in het filmpje gezegd werd. Positief dus.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Autogek
5th Gear member
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
Locatie: De Lutte
Contacteer:

Ga ik morgen even kopen. Ben wel nieuwsgierig.
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Gebruikersavatar
Autogek
5th Gear member
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
Locatie: De Lutte
Contacteer:

Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7654
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

komende week in Autoweek
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
volvo
3rd Gear member
Berichten: 490
Lid geworden op: 14.01.2006 - 01:51

Volgens het AD: weinig minpunten, maar het minpunt wat er wel is, is ook een GIGA-minpunt. Hoog brandstofverbruik. Volvo, wat een misser!! :(
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

jwv50 schreef:
volvo schreef:Volgens het AD: weinig minpunten, maar het minpunt wat er wel is, is ook een GIGA-minpunt. Hoog brandstofverbruik. Volvo, wat een misser!! :(
Iemand die een T6 koopt gaat toch niet mekkeren over het hogere verbruik zeker...
Wel als je voor een dergelijk moderne motor een verbruik van 1 op 9 mag verwachten, niet 1 op 6.5
volvo
3rd Gear member
Berichten: 490
Lid geworden op: 14.01.2006 - 01:51

jwv50 schreef:
volvo schreef:Volgens het AD: weinig minpunten, maar het minpunt wat er wel is, is ook een GIGA-minpunt. Hoog brandstofverbruik. Volvo, wat een misser!! :(
Iemand die een T6 koopt gaat toch niet mekkeren over het hogere verbruik zeker...
Ik neem aan dat ook een Volvo-rijder deel uit maakt van de samenleving en zich bewust is van de milieuproblematiek. Volvo zelf slaat zich op de (groene) borst daarvoor. Om die reden kan ik het niet rijmen. Als je de Volvocars site bekijkt (NL of SE) is het allemaal groen, groen en nog eens groen. Helaas de feiten zijn volstrekt anders. Dus toch maar een Toyota Prius??
Gebruikersavatar
Robert Haven
4th Gear member
Berichten: 570
Lid geworden op: 21.10.2006 - 19:21
Locatie: Het Oosten

BMW doet dat toch anders.....
Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI '12 Brun Guaranja (lease)
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
Gebruikersavatar
Autogek
5th Gear member
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
Locatie: De Lutte
Contacteer:

jwv50 schreef:
volvo schreef: Als je de Volvocars site bekijkt (NL of SE) is het allemaal groen, groen en nog eens groen. Helaas de feiten zijn volstrekt anders. Dus toch maar een Toyota Prius??
Ik denk dat je dan die sites toch niet goed bekeken hebt. Er staat nauwelijks of niets groens op die frontpagina's.
Als je dan toch een groene Volvo wil, koop dan binnenkort een Volvo uit de DRIVe-reeks (zuinig en weinig C02).

De diesels in de XC60 zijn sowieso veel zuiniger dan de benzien T6.
En er komen nog zuinigere XC60's in de toekomst.

Je hebt de keuze, dus niet mekkeren alstublieft.
Het feit dat Volvo maar 1 benzine motor aanbied bij de introduktie is op zich al niet al te slim en dan ook nog een T6. Daar komt nog bij dat ze de T6 in Zweden helemaal niet leveren. En dat heeft natuurlijk de reden dat de T6 in z.n geheel niet zuinig is.
Dus zoveel keus is er niet. Zelfs daarover zou je al kunnen mekkeren!
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Gebruikersavatar
VOLVO MAX
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 26.06.2008 - 20:05
Locatie: EVERGEM / BELGIE

Een kort eerste rij-verslag zal op 15 oktober verschijnen in de Autogids.
Is zeer goed voor zijn testverslagen !
jippen
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 14.04.2008 - 16:05

Het zal wel zakken natuurlijk , maar heb nu 200km op de teller en gemiddeld verbruik is 15 liter op 100 km, lekker niet ;-) Dus ja de t6 is niet zuinig te noemen...
Gebruikersavatar
Autogek
5th Gear member
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
Locatie: De Lutte
Contacteer:

Deze week staat er ook een stuk in de Autoweek.
Stuk is redelijk positief echter vind ik het wel een beetje vlak verhaal.
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7654
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

Ondertussen ook een verhaal in de Autoweek (rijdt als een Estate ipv als een SUV) en de Automotorsport (redelijk positief, "een Summumpakket van €6800 moet je wel hebben")
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40660
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Van Auto55.be

De Volvo XC60 komt zich in het snel groeiende segment van compacte SUV's nestelen en mikt meer bepaald om een plaatsje tussen de schaarse ‘premium'-aanbieders. In 2000 was dit type auto's in België goed voor iets meer dan 5000 inschrijvingen op jaarbasis. Dit jaar rekent men met 28.000 stuks en tegen 2011 moeten er dat zelfs 35.000 worden! Bij de ‘premiums' gaat het van iets meer dan 1000 stuks in Y2k naar zowat 4.000 dit jaar en 9.000 exemplaren als doelstelling voor 2011.

Volvo ziet de XC60 als een bijzondere ‘stadsauto' veeleer dan als een terreinwagen; De Zweden spelen met de XC60 nadrukkelijk hun imago van veiligheidspionier uit en bieden in één enkel model alle vandaag beschikbare passieve en actieve veiligheidssystemen. Bovenaan de lijst staat het op deze XC60 als wereldpremière geïntroduceerde ‘'City Safety', dat bovendien tot de standaarduitrusting behoort.

‘City Safety' is het resultaat van grondig onderzoek naar ongevallen. Bijna 90% van de aanrijdingen gebeuren als gevolg van verstrooidheid en dat voor 45% bij daglicht. Bovendien is geweten dat zowat de helft kop-/staartaanrijdingen zijn, en de bestuurder in meer dan 50% van de gevallen niet eens geremd heeft. Daar wil de XC60 verandering in brengen door zelf te remmen wanneer de rijsnelheid lager ligt dan 30 km/u. Dat is typisch voor het ‘stop en go'-verkeer in de stad. Als het snelheidsverschil tussen beide auto's kleiner is dan 15 km/uur, kan ‘City Safety' ervoor zorgen dat een aanrijding wordt voorkomen. Bij een rijtempo tussen 15 en 30 km/uur geeft het systeem prioriteit aan het zoveel mogelijk verlagen van de snelheid tot aan het moment van de aanrijding. De bestuurder kan dan alsnog ingrijpen en trachten het obstakel te ontwijken. Het systeem functioneert zowel bij daglicht als in het donker. De automatische remfunctie treedt pas in werking zodra het systeem detecteert dat een ongeval bijna onvermijdelijk is. ‘Hil Descent Control' (HDC - voor het afrijden van steile hellingen) en DSTC (dynamische stabiliteit- en tractiecontrole) staan net als WHIPS (antiwhiplash) en SIPS (bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen) op de lijst met standaarduitrusting. Maar er is nog veel meer, zij het dan wel als optie; Op het menu vinden we BLIS (dode hoek waarschuwing), Driver Alert (waakt over het indommelen van de bestuurder), Lane Departure Warning (ziet erop toe dat men niet ongewenst de wegmarkeringen overschrijdt), Collision Warning (helpt aanrijdingen te voorkomen), Adaptive Cruise Control (past de ingestelde snelheid aan wanneer deze niet veilig kan aangehouden worden als gevolg van een vertragen of invoegend verkeer), Active Bending Lights... Volvo claimt dat de XC60 de veiligste Volvo ooit is en alle vandaag bij het merk beschikbare veiligheidssystemen aan boord kan hebben.

Design is vandaag mogelijk de nummer één als verkoopmotor. Dat weten ze bij Volvo ook en dat is de XC60 aan te zien. Hij roept zeker geen negatieve reacties op zoals vele SUV's dat vandaag wel doen. Hij oogt elegant, niet-opdringerig, compacter ook dan hij in werkelijkheid is. In de lengte meet hij 4628 mm, is 1891 mm breed en 1713 mm hoog. Volvo noemt de XC60 dan ook liever een ‘crossover' dan een SUV, een kruising tussen een break en een SUV zeg maar. Uitgesproken designkenmerken zijn de ‘//'-LED-daglichten die parallel verlopen aan het radiatorrooster, de V-lijn die van de A-stijl doorloopt tot in de grille en het geaccentueerde logo - het symbool van ijzer. (Fe) voor wie het zou vergeten zijn. Achteraan zijn er de verticale LED-lichtblokken, die met hun uitslaande ‘schwung' de breedte van het koetswerk benadrukken. Een aantrekkelijke optie is het 2-ledig panoramadak, dat veel licht binnenlaat in het smaakvol ingerichte interieur. Volvo benadrukt zijn eigenheid met een moderne visie op Scandinavisch design. De middenconsole behoudt zijn golfvorm zoals we dat uit de andere modellen kennen, maar richt zich bij de XC60 naar de bestuurder. De zetels zitten naar goede gewoonte uitstekend en ogen aantrekkelijk dankzij het ‘X-thema' dat vooral bij de tweekleurige lederaankleding bijzonder tot zijn recht komt. De achterbank gaat in 40/20/40 verhouding plat en dat levert een perfect vlakke vloer op. De achterklep kan optioneel elektrisch bediend worden. Het minimale koffervolume bedraagt een flinke 490 liter.

Onder de motorkap huist de T6 benzinemotor met standaard automatische versnellingsbak als ‘top of the range'. Die 3.0 krachtbron met 6 cilinders en turbo levert 285 pk, maar bovenal 400 Nm koppel tussen 1500 en 4800 tr/min. In eigen land is de D5 5-cilinder turbodiesel allicht de meest voor de hand liggende keuze. Hij levert 185 pk en 400 Nm koppel tussen 2000 en 2750 tr/min. Standaard wordt hij gevolgd door een manuele bak, maar een automaat is eveneens leverbaar. De CO2-uitstoot bedraagt 199g/km of 219g/km voor de automaat. Onderaan staat de 2.4D ter beschikking, goed voor 163 pk en 340 Nm koppel, afgegeven tussen 1750 en 2750 tr/min. Een Haldex-koppeling van de vierde generatie staat borg voor een permanente vierwielaandrijving. Midden 2009 volgt er ook een uitsluitend op de voorwielen aangedreven XC60. Volvo zal daarvoor de 2.4D gebruiken en werkt aan het terugdringen van de CO2-uitstoot tot minder dan 170g.

De XC60 D5 heeft op een bochtig parcours altijd de neiging om achteraan te willen uitbreken. Daarvoor hoeft men niet een snel te willen gaan. Het stuurgevoel is gelukkig ruimschoots communicatief en er is natuurlijk de hele winkel veiligheidsuitrusting. Bij de D5 in combinatie met automatische versnellingsbak, concludeer je onmiddellijk dat deze wagen vooral op het Amerikaanse cruisen is afgestemd. Hij wil niet graag hoog in de toeren, maar mist vooral trekkracht onderin. Wij verdenken de automaat ervan de motor de lucht af te knijpen, maar konden de proef op de som niet nemen, gezien de afwezigheid van manueel geschakelde testwagens. Het is hoe dan ook jammer dat de combinatie diesel/automaat niet echt voldoening schenkt, want de XC60 en onze actuele verkeerssituatie vragen daar gewoon om. Het wordt behoorlijk frustrerend op een bochtig en klimmend traject, want daar weet de automaat echt geen houding aan te nemen. Hij schakelt te laat terug, waardoor de motor onder de 2000 tr/min duikt en waar helemaal niets te beleven valt. Duwt men vervolgens als reactie wat steviger op het gas, dan schakelt hij wel terug, maar blijkt het werkingsgebied te beperkt - tussen 2300 en 3250 toont de D5 wat hij in zijn mars heeft, maar hogerop wil hij niet, terwijl de bak alweer opschakelt en de toerentellernaald weer te laag terugvalt. Manueel ingrijpen dan maar - wat gelukkig kan, maar niet echt het verhoopte rijplezier oplevert.

Op normale open weg is er geen probleem merkbaar; tenzij dan dat de D5 in vergelijking met modernere concurrenten vrij luidruchtig uit de hoek komt en dat zowel stilstaand als onder uiteenlopende rijomstandigheden. Het blijft dus jammer dat Volvo de aandrijving niet wat meer aandacht heeft geschonken, temeer daar de XC60 verder echt een ‘premium'-indruk nalaat. Met de T6 liggen de kaarten uiteraard helemaal anders. Hier is er zeker geen tekort aan werklust en ligt het werkingsgebied ook veel breder uitgesmeerd. De rijkelijk aanwezige kracht laat zich goed doseren en men merkt dat de XC60 daar goed mee wegkomt. Een racer mag er niet van verwachten, ondanks heel wat potentieel, maar wordt enkel in de weg gestaan door de SUV-bouwvorm. Even stoeien met de T6 laat de verbruiksmeter al meteen 14,1 l/100 km aanwijzen en dat is niet van aard om een ‘groene' medaille te winnen...

We konden de XC60 niet uitproberen op een - desnoods bescheiden - off-road parcours, hoewel de technische gegevens niet onaardig ogen met een vrije bodemhoogte van 230 mm en een waaddiepte tot 350 mm. De op- en afrijhoek bedraagt 22°, respectievelijk 27°. Volvo is er met de XC60 in geslaagd om een zeer mooi ogende, erg ruime en comfortabele ‘compacte' SUV te ontwikkelen die zich zonder veel moeite een plaats moet kunnen verzekeren tussen de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes-Benz GLK. De afwerking en aankleding verdienen zonder twijfel het predikaat ‘premium' - bravo voor de fabriek in Gent! Alleen de voor onze Belgische markt zo belangrijke dieselmotor - liefst met automaat - is net niet ‘premium' genoeg... Onze recente zeer positieve ervaringen met de 2.0D instapdiesel in de V70 en C70, deden ons nochtans uitkijken naar een herhaling bij de 5-cilinder diesels. De prijzen beginnen bij 36.700 euro voor de 2.4D met handgeschakelde bak, en lopen op tot 50.050 euro voor de T6, uiteraard te vermeerderen met de gewenste opties.
door EC
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Autogek
5th Gear member
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
Locatie: De Lutte
Contacteer:

Inhoudelijk een beter varhaal dan in Autoweek.
Het geartronic verhaal is de meesten van ons denk ik wel bekend.
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Gebruikersavatar
bfranco
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 19.06.2008 - 13:42

Kan je met een chiptuning de missende trekkracht onderin niet oplossen ?
Bart
XC60 2.4D AWD - Geartronic - Summum - Terra Bronze - Merac 18'

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”