BI-FUEL S60/V70 storing NECAM gasinstallatie

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Gast

Wie heeft enige kennis van de NECAM gasinstallatie die op een Volvo BI-Fuel (S60 V70) is gemonteerd vanaf fabriek na 2000/2001.

Op mijn verdamper staat bij mij type: MEGA serienr.: 1080423.
Wie weet hoe het verdeelblok werkt na de verdamper? Wie heeft hiervan een schema of iets dergelijks, incl. de elektronisch bediende klep?

Er is iets gemonteerd in de slang tussen de verdamper en het verdeelblok, bij mij staat het volgende nummer erop: 273040-300. Wat is dit, een filter of een klep of toch iets anders?

Wie gaat er een lampje branden (en dan niet op je dashboard) bij de volgend omschrijving van de storing, die bij mijn V70 van 2002, sinds kort optreed:
Bij constante snelheid op de snelweg verneem ik dat de motor iets inhoud, bijna stotend.
Bij het optrekken tot 2500 t/min (niet volgas gegeven) verneem ik dat dit niet vloeiend verloopt.
Lange tijd gereden op benzine en dan geen enkel probleem, ook het motormanagement lampje gaat dan weer uit, dus het zit ergens in de gasinstallatie. Bij de Volvo-dealer weten ze het (weer eens) niet. Grote-beurt, kleppen stellen alles is meer dan 5000 km geleden gebeurt.
Wie o wie heeft hiermee ervaring?
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ik denk dat dat het filter is dat condensatie van het gas moet voorkomen. Het produktnummer zou 9458069 moeten zijn.
Verder weet ik er ook niet zo veel van.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Deze zou overigens iedere 20000km vervangen moeten worden.
Gast

Het volgende alweer uitgevonden. Blijkt storing te zijn vierde cilinder.
Gratis uitgelezen bij Volvo-specialist en kreeg alle uitdraaien mee.
Ze gaven aan dat bij hen onvoldoende kennis was met dit type gasinstallatie (eerlijk toch), maar kreeg verwijzing naar gas inbouwbedrijf Olijve te Assen.
Daar de klacht uitgelegd, meest waarschijnlijk is het verdeelblok. Ik zou kunnen proberen de slang van de vierde cilinder op de overgebleven poort op het verdeelblok te monteren (wisselen dus).
Gezien de plaats waar het verdeelblok bevestigd is, is revisie nagenoeg net zo snel.
Daar werd aangegeven dat zij het advies geven om het regelblok om 30- of 40.000 km te reviseren (afhankelijk van de interval van grote beurt, dus kan per merk verschillend zijn). Ik heb van hen een revisie setje gekocht, prijs 15 euro, dus Volvo rijden behoeft niet duur te zijn.
Ik heb aldaar een uitgebreide uitleg gekregen, ik zal dit toetsen aan de praktijk. Als ik het verdeelblok heb gereviseerd zal ik de werkwijze hier plaatsen, er bestaat hiervoor namelijk geen werkinstructie.
Gast

Hoe reviseer je een brandstof verdeelblok (GAS).

Je koopt een revisiesetje van 15 euro. Het branstof verdeelblok zit onder het inlaatspruitstuk bevestigd, dus om er bij te komen zal je de gehele koelventilator achter de radiateur moeten verwijderen. 2 schroeven, 2 stekkers, enkele kabelboom klemmen en slangen verwijderen. Dit doe je natuurlijk nadat je de min kabel van de accu hebt verwijderd. Je schuift de gehele koelventilator naar rechts (richting linker koplamp) en naar boven.
Omdat het verdeelblok voorzien is van allerlei uitsteeksels heb ik even een plaat (dun triplex) gemaakt die de radiator beschermd. Zou toch zonde zijn, dat als je uitschiet (kans is groot) je ook toe bent aan een nieuwe radiator.

Het verdeelblok is gemonteerd op een steun die met moertjes bevestigd is aan een steun op het motorblok, dit wijst zich zelf. Bij mij stond op de elektronische regelunit boven op het verdeelblok, dmv een sticker waar elke slang naar de cilinder zou moeten zitten, voor de zekerheid heb ik ook een enkele markering aangebracht, dit bleek later handig bij het reviseren. Bij mij stonden op de gas-slangen het cilinder nummer, kijk hiernaar of dit klopt en zorg anders voor een markering.

Nadat het verdeelblok los is, kunnen alle slangen (5) en stekkers (2) gemakkelijk worden verwijderd. Nu kan het gehele verdeelblok verwijderd worden. Voor dat je begint aan de revisie is het beste dat je het verdeelhuis aan de buitenzijde eerst schoonmaakt met wasbenzine, want het kleinste zand korreltje kan later voor grote problemen zorgen.
Het revisiesetje bestaat uit rubberen en koperen ringen een veertje en kogeltje en een voelermaat. Bewaar bij het loshalen alles goed, want niet alles wordt vervangen.
Verwijder de bovenste elektronische regelunit, met de deze regelunit komt een kunststof “zuiger” mee, deze kun je los halen en moet je goed schoon maken, zorg dat je geen beschadigingen maakt of laat vallen, want dan is het gelijk einde verdeelblok. Bewaar ook goed de grote metalen veerring en veer.

In het verdeelblok zie je nu een kunststof “cilinder” en (voor het uitleggemak) aan de linker bovenzijde een kogeltje. Onder het kogeltje in de cilinder zit een gaatje hierin past een inbussleutel (aan de overzijde zit ook een gaatje). Aan deze inbussleutel bevestig je een tang en trek je de cilinder uit het verdeelhuis (let op: dit gaat zwaar) pas op dat je niet de wand van het verdeelhuis raakt, ik heb een stuk van een oude inbussleutel gezaagd.
In de zuiger zal je aan de zijkant 6 openingen aantreffen die vanuit een driehoek in een nauwe spleet lopen. De kleinste beschadiging hieraan en het is over met het verdeelblok. Aan mij is verteld dat deze zuiger en cilinder niet los verkrijgbaar zijn. Ik vind dit vreemd.
Als je dit gaat reinigen (wasbenzine) kun je aanslag het beste verwijderen met bij voorbeeld een satéprikker in ieder geval geen metalen voorwerp. De zes rubberen ringen moet je vervangen.
Aan de onderzijde zitten nog 3 inbusboutjes als je deze verwijderd kom je een membraam tegen, een veer en een klein rubberen ringetje, deze moet je allemaal vervangen. Dit wijst voor zich. Als je alles hebt verwijderd, ook de aansluitingen, kun je het verdeelhuis aan de binnen zijde en de overige onderdelen ruim schoon maken met wasbenzine

Bij het monteren kun het beste een weinig gebruik maken van teflonspray (P.T.F.E.).
DE VOELERMAAT.
Als je de zuiger wil monteren zal je zien dat onder de plaats waar je het kogeltje aantrof een scherpe rand zit. Daar overheen leg je de voelermaat en druk je de cilinder weer in het huis, wel even oppassen dat de voelermaat niet met de cilinder meegaat. Als de cilinder op zijn plaats zit kun je deze nadien weer verwijderen. Zorg wel dat de openingen van de cilinder en het huis precies tegen over elkaar zijn, anders past het kogeltje niet meer.
De overige delen kunnen hierna weer gemonteerd worden en het geheel weer aan de auto.

Nu wil het zo zijn dat in mijn geval de storing hiermee niet was verholpen, storing 4 cilinder.
De controle hier op is zeer eenvoudig, knijp met een tang 1 van de andere slangen naar een cilinder dicht en je zal merken dat de motor direct nog onregelmatiger gaat lopen. Bij controle bleek er wel gas uit de slang naar de 4e cilinder te komen, maar waarschijnlijk te weinig.

Ik heb het verdeelblok weer verwijderd en aansluiting 4 afgesloten en aansluiting 6 geopend. Ik heb alle slangen op een andere plaat gezet omdat anders het verdeelblok klem kwam te zitten tussen startmotor en de buis voor de pijlstok. Voor het verdelen van het gas naar de cilinders maakt dit niet uit. Ik heb op de zuiger en cilinder van het verdeelblok voor de 4e cilinder eigenlijk geen beschadigingen aangetroffen, met uitzondering van wat aanslag, maar een kleine beschadiging heeft er blijkbaar toch gezeten.
De storing (managementlampje branden) is niet weer opgetreden.
Als er vragen zijn hoor ik het wel.
Er zijn foto's beschikbaar maar het invoegen vind ik in dit forum een crime.
Gast

Werd er gevraagd naar foto's!
Nu voor een ieder beschikbaar :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Veel succes met het sleutelen
AlexV70 :D
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Het blijft wonderbaarlijk wat jij met je Volvo doet :cheers:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Petje af hoor. Probleem verholpen? Ben benieuwd
Gast

Sinds oktober geen enkele storing meer.
Kan geluk zijn natuurlijk :P maar denk het niet.
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

Vandaag ook de revisie uitgevoerd van de verdeler. Het stotteren en inhouden werd steeds erger, en zelf het motorstoring lampje "uitlaatgasreinigingssysteem" ging aan. Mijn vrouw vertelde dat ze zelfs een melding kreeg dat er ivm een storing overgeschakeld werd naar benzine ?
Die laatste storing heb ik niet ervaren, maar moterstoring wel.

Had een revisie-setje gehaald bij de "lokale gasboer" (ook filters). Die was onder de indruk van de handleiding van alex en de foto's. Gaf als tip dat je alles DROOG moest monteren.

Vandaag dus de verdeler onder handen genomen, en na een eerste test-rit lijkt het stotteren verdwenen. Ik moet nog de filter voor de afsluiter vervangen en dan heeft het gas brandstof systeem een volledig onderhoudsbeurt gekregen. Op een mogelijke revisie van de verdamper na..

Na demontage van de verdeler , zag het er allemaal redelijk schoon uit. Wat me wel opviel was dat er een of andere olie-achtige substantie in de verdeler zat. Dit zat zelfs in de slangen van de verdamper richting verdeler. Ik vermoed dat deze 'olie" invloed had op het stotteren, omdat deze in het "smalle" gedeelte van de gasdoorlaat zat (de kunstof bus).
Awel toch alles mooi schoon gemaakt met wasbenzine, en de doorvoer met de voelermaat "doorgeprikt".

Alles gemonteerd, testgereden, en het gaat nu weer zonder stotteren, en inhouden.

Alex bedankt voor de tips, fotos en beschrijving.

gr marcel
Volvo V50 2005
Gast

mawi schreef:Had een revisie-setje gehaald bij de "lokale gasboer" (ook filters). Die was onder de indruk van de handleiding van alex en de foto's. Gaf als tip dat je alles DROOG moest monteren.
:fadein: Wauw dankjewel.

Over het droog monteren zijn blijkbaar de meningen verdeeld.
Teflon moet je dan ook zeer matig gebruiken.
Zorgt er meer voor dat de rubbers op zijn plaats blijven bij het monteren.

@Mawi; de een of andere olie-achtige substantie in de verdeler (olie)
(sluch) komt waarschijnlijk uit de verdamper.
Dan moet het filter die in de leiding vanaf de verdamper naar het verdeelhuis zit, ook "vol" zitten.
Of doet zijn werk niet goed meer, want die zou dit tegen moeten houden.
Moet iedere 40.000 km vervangen worden.

Mooi dat het nu weer goed is!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Even een mededeling,
Bij het zelf reviseren van een LPI verdeler is het compleet misgegaan bij een Forum lid.
Op aanraden van sommige forum leden om het zelf te doen is het compleet misgegaan en heeft deze zelf revisie een levensgevaarlijk probleem opgeleverd voor de berijder.

Tip:
Ga zelf niet aan LPI installaties werken als je er geen verstand van hebt!!!!!!!!!!!
s80 1999
4th Gear member
Berichten: 502
Lid geworden op: 13.09.2004 - 17:05

goed gezegt.
dat geld voor alles.
Gast

Ramon&Ramon schreef:Even een mededeling,
Bij het zelf reviseren van een LPI verdeler is het compleet misgegaan bij een Forum lid.
Op aanraden van sommige forum leden om het zelf te doen is het compleet misgegaan en heeft deze zelf revisie een levensgevaarlijk probleem opgeleverd voor de berijder.
Tip:
Ga zelf niet aan LPI installaties werken als je er geen verstand van hebt!!!!!!!!!!!
Kan je wat specifieker zijn?
Wat is het levensgevaar geweest?
Ramon, ik ben het trouwens met je eens, dat als je er geen bal verstand van hebt, je er niet aan moet beginnen.
Ofwel twee linker handen!
Gast

s80 1999 schreef:goed gezegt.
dat geld voor alles.
Eens.
Open deur in trappen? :lol:
Thuis de 380 V installatie aangelegd, nieuwe CV ketel geplaatst, badkamer en keuken geplaatst, dus water en gasleidingen verplaatst.
Muren gemetseld, pannen gelegd en wat al niet meer.

Oja mijn Volvo (+ andere voertuigen) rijdende houden. :P

Je moet je goed voor laten lichten en als je dan ook nog twee rechter handen hebt is dat mooi meegenomen!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De verdeler lekte lpg op dusdanige wijze dat er een bijna brand is ontstaan.
Het is gelukkig op tijd ontdekt!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Bijna uitgebrand dus,voortijdige ontdekking heeft dat kunnen voorkomen.
s80 1999
4th Gear member
Berichten: 502
Lid geworden op: 13.09.2004 - 17:05

maar als je niet weet wat je doet moet je er niet aan beginnen.
ik heb het niet over jou.
somige mensen zijn techisch aangelegd andere niet, die mensen die dat niet zijn moeten hun auto lekker naar de garage brengen en niet als een tijdbom rond gaan rijden.
440 GLE automaat
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 20.09.2006 - 23:20
Locatie: wieringerwerf
Contacteer:

ik ben zelf 1ste automonteur en met enig verstand van damp-gas/lpi ed.

maar het kan levens-gevaarlijk zijn als je een gas lekkage heb die tot mogenlijke ondbranding kan komen met alle gevolgen van dien..

let daar wel goed op!!!!!

verder zelf werken aan een auto is voor niet iedereen weggelecht..

net zo goed als ik geen huis kan bouwen..

maar ik wil ook graag zeggen dat de revisie van alex erg netjes en goed gedaan is!!!!

gr colin
Gast

Ramon&Ramon schreef:De verdeler lekte lpg op dusdanige wijze dat er een bijna brand is ontstaan.
Het is gelukkig op tijd ontdekt!
Als je na montage het systeem niet controleert op lekkage, tja....... wat moet ik daar nu van zeggen.
Dit zegt trouwens niets over de revisie. Maar meer iets over de persoon.

Verder wil aangeven: mede-forumers als je er lol aan hebt en je bent een beetje handig blijf gewoon sleutelen aan je Volvo.
Laat je hierdoor niet bang maken.

Want denk nu niet dat ze deze revisie bij de Volvo-dealers wel kennen.
Laatst vroeg een Volvo-monteur hoe hij een verdeelhuis moest reviseren,
omdat VADIS daar onvoldoende uitsluitsel over geeft. (even dit linkje gemaild)

Oja, Vadis gaf aan vervangen á € 700,- (ex montage) :cry:
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”